kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۴۷۷
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
دادستان تهران:

فراخوان به شورش جرم و مستوجب مجازات سنگین است



دادستان تهران گفت: پس از انقلاب اسلامی در برخی مقاطع زمانی دشمن تلاش کرده با سوار شدن بر موج مشکلات به نظام اسلامی ضربه وارد نماید، اما مردم ما همواره در بزنگاه‌ها نقش تاریخی خود را ایفا کرده و طرح‌های دشمن را ناکام گذاشته‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی در بیست و دومین جلسه شورای معاونان دادسرای تهران با‌اشاره به حوادث و تجمعات چند روز اخیر در تهران و برخی نقاط کشور، اظهار داشت: در فتنه سال 1388 دشمن به بهانه تقلب در انتخابات تحرکاتی را دامن زد که خاتمه‌بخش آن حماسه مردمی نهم دی بود و امروز هم به بهانه مشکلات اقتصادی قصد بهره‌برداری دارد.
جعفری دولت‌آبادی با اعلام اینکه عده‌ای با حمله به مساجد، پمپ بنزین‌ها، اماکن دولتی، تحریق و تخریب اموال عمومی تلاش دارند امنیت کشور را به هم بزنند، از دستگیری تعدادی خبر داد و افزود: معلوم است که مردم هیچ گاه حسینیه یا بانک را آتش نمی‌زنند و حرکاتی از این قبیل به منظور مقابله با ارکان نظام و مخدوش کردن امنیت عمومی کشور است.وی از قضات دادسرای تهران و به ویژه دادسرای شهید مقدس خواست قاطعانه و سریع به جرایم افراد دستگیر شده رسیدگی نمایند.دادستان تهران با ‌اشاره به آثار سوء چنین تحرکاتی شامل ناامنی، فرار سرمایه‌ها و ایجاد نگرانی برای مردم، با‌ اشاره به تجربه‌های چند سال اخیر، اظهار داشت: هر چند سال یک بار چنین برنامه‌هایی از سوی دشمن اجرا می‌شود.جعفری دولت‌آبادی تاکید کرد: تحرکات ضدامنیتی، آتش زدن مراکز دولتی، تحریق و تخریب اموال عمومی در زمره جرایم عادی نیست؛ لذا برخورد قاطع و سریع دستگاه قضایی ضروری است.وی با یادآوری هجمه‌های چندماه اخیر از سوی عده‌ای علیه قوه قضائیه افزود: قوه قضائیه مظهر اقتدار نظام است. دشمن می‌داند که مردم، پلیس و دستگاه قضایی بودند که آتش فتنه سال 1388 را خاموش کردند؛ کسانی هم که به دستگاه قضایی هجمه می‌کنند بدانند که کشور به این رکن مهم نیاز دارد و چنانچه قوه قضائیه اقتدار نداشته باشد، دشمن طمع خواهد کرد.
دستگیری چند نفر در اغتشاشات اخیر
دادستان تهران از دستگیری تعدادی در پی حمله به اماکن عمومی خبر داد و گفت: این زندانیان اعلام کرده‌اند که دچار احساسات شده و با توجه به جو ایجاد شده اقداماتی چون آتش زدن مسجد و اماکن عمومی را عملی ساخته‌اند.
جعفری دولت‌آبادی افزود: اینکه مسجد یا حسینیه را که نه نگهبان دارد و نه حفاظ؛ آن هم در ساعات نیمه شب آتش بزنند؛ و یا به افراد بسیجی‌ حمله کنند، کاملاً موید دخالت عوامل بیگانه در این وقایع و مجرمانه بودن آن است.
وی اقداماتی چون فراخوان به شورش و تخریب اموال دولتی را جرم و مستلزم مجازات سنگین دانست و از قضات خواست با آمادگی کامل و با همکاری پلیس نسبت به تعقیب قضایی عوامل اصلی اقدام نمایند.
دادستان تهران با ‌اشاره به درخواست دادستانی تهران مبنی بر تعقیب فردی خبر داد که در خارج از کشور مردم را به اقدامات تروریستی، آتش زدن اموال عمومی و مانند آن تحریک نموده ‌است، گفت: این درخواست مستند به قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم به عمل آمده و امیدواریم پلیس بین‌الملل در اسرع وقت اقدام نماید.
هشدار دادستان به خانواده‌ها
جعفری دولت‌آبادی به موضوع آسیب‌های اجتماعی از جمله شرب خمر و رانندگی در حال مستی پرداخت و با اعلام اینکه طی ماه گذشته 700 راننده مست در تهران دستگیر شده‌اند، در اهمیت این آمار، به حادثه تصادف خودروی تیبا ‌اشاره نمود و اظهار داشت: در این حادثه که بامداد هشتم دی ماه رخ داد، یک دستگاه خودروی تیبا حامل چهار دختر و سه پسر که آزمایش الکل همگی مثبت بوده، به تیر چراغ برق اتوبان برخورد نموده و چهار سرنشین آن فوت کرده‌ و سه نفر شدیداً مصدوم شده‌اند.
وی از خانواده‌ها خواست نسبت به رفتار فرزندان خود مراقبت نمایند و از سرپرستان نواحی دادسرا درخواست نمود با رانندگان مست و هم‌چنین جرایم مرتبط با مشروبات الکلی با جدیت برخورد نمایند.
دادستان تهران از کشف 24 هزار لیتر مشروب الکلی ظرف یک هفته اخیر در تهران و دستگیری سه نفر از عوامل آن خبر داد و افزود: جرایم مرتبط با مشروبات الکلی با قصد آلوده‌سازی جوانان ارتکاب
می‌یابد.