kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۴۶۰
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸

«شکست خورده و منزوی» تحلیل میدل‌ایست از وضعیت این روزهای بن‌سلمان


 سرویس خارجی -
نشریه انگلیسی «میدل ایست آی» نوشته، سیاست‌های منطقه‌ای بن سلمان یک شکست کامل بوده و تا حد زیادی این کشور را در انزوا قرار داده است. واشنگتن‌پست هم چند روز پیش بن سلمان را«ولیعهد ریاکار عربستان» خوانده بود.
روزگار ناکامی و شکست ولیعهد جوان سعودی بسیار زودتر از پیش‌بینی‌ها فرا رسیده است. همین چند روز پیش بود که واشنگتن پست در سرمقاله خود با انتقاد شدید از اقدامات متناقض «محمد بن سلمان»، وی را «ولیعهد ریاکار عربستان» توصیف کرد. شکست‌های پی‌در‌پی بن سلمان و سرکوب‌های داخلی باعث شده است که وی اکنون در انزوا قرار بگیرد و عربستان را به نوعی در بن بست قرار دهد. اکنون نشریه انگلیسی «میدل ایست آی» نیز وجه دیگری از ناکامی‌های بن سلمان را برملا کرده است. به گزارش فارس، این نشریه در گزارشی تأکید کرده که ناکامی‌های
«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در منطقه، ریاض را منزوی می‌کند. این گزارش در مقدمه خود چنین آورده: «در 19 دسامبر سال جاری میلادی(28 آذر)، عربستان موشک‌هایی را رهگیری کرد که مدعی شده بود انصارالله یمن به سمت کاخ «یمامه»، اقامتگاه رسمی ملک سلمان در ریاض، پرتاب کرده بودند. این حمله احتمالاً پاسخ محکم به یک ویدیوی انیمیشنی است که چند روز قبل از آن در فضای مجازی پخش شده بود. در این نوار ویدیویی، حمله عربستان به ایران و تغییر نظامی در تهران به تصویر کشیده شده بود.»
در ادامه می‌خوانیم: «حمله مستقیم به عالی‌رتبه‌ترین مقام سیاسی پادشاهی عربستان و نماد اقتدار این کشور، حائز اهمیت است. چنین حمله‌ای تا همین دو سال پیش غیرقابل تصور بود اما سیاست‌های ضعیف منطقه‌ای و خارجی عربستان اخیراً تا حد زیادی، احترام ریاض را از بین برده است و این کشور را در منطقه در معرض انزوا قرار داده است... رویکرد افراطی عربستان در قبال قطر، موجب هراس دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس شده و آنها را وادار کرده تا به دنبال حامیان قدرتمندی در منطقه باشند...این اقدامات ریاض موجب شده است که قطر، کویت، عمان، لبنان و اردن در حال خروج از چرخه عربستان و دور شدن از این کشور باشند.»
 طبق این گزارش، «عربستان نه تنها قدرت‌های منطقه‌ای چون ترکیه را از خود دور می‌کند بلکه کشورهای کوچکتر را نیز از خود دور می‌کند و همچنین در حال تضعیف وجهه خود در جهان عرب و در میان افکار عمومی مردم عرب می‌باشد.» این نشریه در پایان نتیجه گرفته که «سیاست‌های منطقه‌ای عربستان یک شکست کامل بوده و تا حد زیادی این کشور را منزوی کرده است؛ اگر ریاض به همین رویه ادامه دهد، بیشتر در انزوا فرو می‌رود.»
خبر دیگر اینکه تلویزیون رسمی عربستان روز شنبه تصاویری از شاهزاده متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز، وزیر سابق گارد ملی را پس از آزادی در کنار محمد بن سلمان پخش کرد. این اولین حضور علنی شاهزاده متعب پس از صدور دستوری از سوی سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در تاریخ چهارم نوامبر گذشته(13 آبان) مبنی بر برکناری وی از سمت وزارت گارد ملی و بازداشت وی به اتهام فساد و سپس آزادی‌ بود. شاهزاده متعب به همراه تعدادی از شاهزادگان و مسئولان به اتهام فساد بازداشت شد. وی سه هفته بعد بدون اعلام رسمی جزئیات آزاد شد. منابع آگاه اعلام کردند که وی با پرداخت یک میلیارد دلار آزادی خود را به دست آورده است. در همین ارتباط منابع آگاه اعلام کردند، دو فرزند دیگر ملک عبدالله ، پادشاه پیشین عربستان، نیز پس از پرداخت باج هنگفت به خاندان سلطنتی سعودی آزاد شدند. شاهزاده‌ها مشعل بن عبدالله و فیصل بن عبدالله که مدت‌ها بود در هتل 5 ستاره ریتزکارلتون ریاض در بازداشت به سر می‌بردند به همراه بیش از 20 نفر دیگر از بازداشتی‌ها آزاد شدند. هنوز جزئیات پرداخت وجه از سوی این دو شاهزاده به خاندان سعودی منتشر نشده است اما آزادی آنها پس از پرداخت پول از سوی دادستان کل عربستان تأیید شده است.