kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۴۵۵
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۳

کوتاه از سراسر جهان


سوریه
سانا: دو گور جمعی از اجساد ده‌ها نفر از نیروهای دولتی سوریه و غیرنظامیان که توسط داعش کشته شده بودند در غرب استان رقه کشف شده است. این دور گور پس از دریافت اطلاعات از ساکنان منطقه‌ای در نزدیکی مرز ترکیه کشف شده است. زمان دقیق قتل عام افرادی که اجساد آنها در این دو گور کشف شده، هنوز مشخص نیست. کشف گورهای جمعی در مناطقی که پیش از این تحت کنترل داعش قرار داشته است، بی‌سابقه نیست. پیش از این در ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی اجساد ۲۳۰ نفر از افرادی که توسط داعش کشته شده بودند در یک گور جمعی در استان دیرالزور سوریه کشف شده بود.
کره شمالی
آساهی: رهبر کره‌شمالی به نظامیان کشورش دستور داده موشک بالستیک پیشرفته‌ای را با قابلیت پرواز زیر مداری بسازند که احتمالا در سپتامبر(شهریور) ۲۰۱۸ آزمایش می‌شود. یکی از اتباع پناهنده کره شمالی که از برنامه‌های موشکی این کشور آگاهی دارد، گفته، کیم جونگ اون، در نشستی با حضور مقام‌های ارشد در پیونگ‌یانگ در ۱۱ و ۱۲ دسامبر سال ۲۰۱۷ دستور داده چنین موشکی ساخته شود. این موشک قرار است در هفتادمین سالگرد تاسیس نظام کره شمالی توسط کیم ایل سونگ، پدر بزرگ کیم جونگ اون آزمایش شود. این موشک جدید را احتمالا «اونها-۴» نام‌گذاری می‌کنند.
انگلیس
خبرگزاری فرانسه: دولت ایرلند اعلام کرده نگرانی انگلیسی‌ها از پیامد‌های خروج از اتحادیه اروپا موجب شده شمار گذرنامه‌هایی که ایرلند در سال جاري صادر می‌کند، با افزایشی قابل توجهی همراه باشد. طبق بیانیه‌ای که وزارت خارجه ایرلند روز جمعه در دوبلین منتشر کرد گذرنامه‌هایی که دولت ایرلند در سال ۲۰۱۷ صادر کرده با افزایش 6 درصدی نسبت به سال گذشته که در نوع خود بی‌سابقه بود به رقم هفتاد و هفت هزار و 900 مورد رسیده است. این بیشترین شمار گذرنامه‌ای است که دولت ایرلند در طول یک سال صادر کرده است. بسیاری از انگلیسی‌ها و به ویژه سازمان‌ها و شرکت‌های انگلیسی یا شرکت‌های خارجی فعال در این کشور از این مسئله نگران هستند که مبادا انگلیس بدون اینکه توافق نامه‌های مناسب با اتحادیه اروپا امضا کند، این سازمان را ترک کند.
ترکیه
دیلی صباح: پایگاه ۶۷ ساله ناتو در ترابزون ترکیه که از سال ۲۰۱۰ از آن استفاده نشده‌، پس از تکمیل پروژه تبدیل آن به یک منطقه تفریحی، میزبان توریست‌ها خواهد بود. شهردار ماچکا در این باره گفته، با حفظ ارزش تاریخی، از این پایگاه با مساحت ۴۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع بهربرداری خواهیم کرد... در این مکان همچنین یک رستوران و یک استخر نیز احداث خواهد شد و این پروژه توریست‌ها و بازدیدکنندگان بیشتری را در تابستان و زمستان به این منطقه جذب خواهد کرد.
ژاپن
راشاتودی: صدها تن از ساکنان جزیره اوکیناوا در ژاپن در اعتراض به پرواز هواپیماهای ارتش آمریکا بر فراز مدرسه‌ها که موجب به خطر افتادن امنیت دانش‌آموزان می‌شود، به خیابان‌ها آمده و دست به تظاهرات زدند. حدود ۶۰۰ تن در این تظاهرات شرکت کردند.این تظاهرات که در مقابل ساختمان فرمانداری شهر گینوان برگزار شد، از جانب انجمن‌های اولیا و مربیان دبیرستان‌های محلی، اتحادیه‌های بازرگانی و سایر نهادهای مدنی ترتیب داده شد. یکی از تظاهرکنندگان گفت: فقط می‌خواهم که فرزندانمان بتوانند بدون هیچ نگرانی در زمین بازی کنند. تاسیسات نظامی آمریکا، در محلی بسیار نزدیک به مناطق مسکونی قرار دارد.
کره جنوبی
ایسنا: کره‌ جنوبی یک کشتی دیگر را به ظن انتقال مشتقات نفتی به کره شمالی و نقض تحریم‌های سازمان ملل، توقیف کره است. این دومین کشتی توقیف شده توسط کرده‌ جنوبی است. دولت کره‌ جنوبی پیشتر نیز اعلام کرده بود، یک نفتکش هنگ کنگی با نام «لایت هاوس وینمور» را به دلیل انتقال فرآورده‌های نفتی به یک کشتی کره شمالی توقیف کرده است.کشتی توقیف شده دوم حامل پرچم پاناما است و اجازه ترک بندر به آن داده نشده است. بیشتر خدمه این کشتی از میانمار و چین هستند که توسط مقامات گمرک و آژانس اطلاعات ملی کره‌ جنوبی مورد بازجویی قرار گرفتند.