kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۴۴۴
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری:

دولت از احداث ساختمان‌های بدون پروانه جلوگیری می‌کند



شهرکرد- خبرنگار کیهان:
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان چهارمحال و بختیاری گفت: وزارتخانه‌های کشور و راه‌و‌شهرسازی تأکید کرده‌اند باید جلوی ساختمان‌های مسکونی که بدون پروانه ساخته می‌شوند، گرفته شود.
اردشیر بنایی بروجنی که به مناسبت هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی با خبرنگاران سخن می‌گفت افزود: تعداد زیادی ساختمان در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که بدون پروانه ساخته‌ شده‌اند.
وی اضافه کرد: قبلاً ساختمان‌هایی که بدون پروانه ساخت احداث می‌شدند توسط مهندسان ناظر مورد بازدید قرار می‌گرفت و برای آنها گواهی استحکام بنا صادر می‌شد.
بنایی بروجنی ادامه داد: بر این اساس شرکت‌های گاز، برق، آب و فاضلاب هم برای اینگونه ساختمان‌ها خدمات خود را ارائه می‌دادند.
وی تصریح کرد: در بررسی‌هایی که سازمان نظام مهندسی استان چهارمحال و بختیاری انجام داده است اگر گواهی استحکام بنا برای ساختمان‌های فاقد پروانه ساخت صادر نشود، صاحبان اینگونه ساختمان‌ها نمی‌توانند خدمات یاد شده را دریافت کنند بنابراین بلاتکلیف می‌مانند.
بنایی بروجنی اظهار داشت: این ساختمان‌ها که بدون پروانه ساخته شده‌اند باید بلاتکلیف بمانند چرا که به خاطر عدم آگاهی صاحبان آنها نبوده بلکه سوء استفاده از قوانین بوده است.
وی توضیح داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به شدت جلوی مهندسان ناظری که قبلاً گواهی استحکام بنا صادر می‌کردند را گرفته است.
بنایی بروجنی افزود: کمیسیون‌های ماده 100 شهرداری‌ها هم دیگر نمی‌توانند به دلیل اینکه ساختمانی دارای گواهی استحکام بنا است، حکم بر عدم تخریب دهند.
وی با اشاره به اینکه ساختمان‌هایی از نظر سازمان نظام مهندسی ساختمان مورد تأیید است که 3 اصل طراحی، اجرا و نظارت در آنها رعایت شود اضافه کرد: در غیر این صورت به صراحت نمی‌توان گفت که ساختمان‌های احداث شده ایمن هستند و برای احداث ساختمان‌های ایمن باید همان 3 اصل رعایت شود.
بنایی بروجنی درباره احداث ساختمان‌های مسکن مهر اظهار داشت: بعضی از ساختمان‌های مسکن مهر که در منظریه شهرکرد و یا مناطق دیگری از کشور احداث شده‌اند صاحب صلاحیت نبودند.
وی با اظهار این مطلب که واگذاری ساخت و ساز مسکن مهر به تعاونی‌ها به دلیل این بود که با حداقل قیمت ساخته شوند عنوان داشت: این شیوه درستی نبود و به نظام ملی ساخت و ساز آسیب وارد کرد.
بنایی بروجنی تأکید کرد: این در حالی است که ساختمان‌هایی که با نظارت سازمان نظام مهندسی ساخته شده‌اند، نسبتاً پایدار و مستحکم هستند.