kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۳۶۴
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴

جراحت 383 فلسطینی در چهارمین جمعه خشم/ شمار مجروحان به مرز 4400 نفر رسید




سرویس خارجی-
تظاهرات در مناطق مختلف فلسطین علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در چهارمین «جمعه خشم» نیز به خشونت کشیده شد و نظامیان تا دندان مسلح صهیونیست در این روز 383 فلسطینی را زخمی و یک جوان فلسطینی را نیز کشتند تا بدین ترتیب آمار شهدا به 16 نفر و مجروحین به 4400 نفر برسد.
آن طور که «اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه گفته، «جمال مصلح» جوان 20 ساله فلسطینی که روز جمعه در تظاهرات اعتراض‌آمیز به تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی شرکت کرده بود، با شلیک گلوله نظامیان این رژیم در شرق البریج در مرکز نوار غزه ابتدا از ناحیه سینه زخمی شده اما در اثر شدت جراحات به شهادت رسید. در این روز و طی درگیری‌های غزه و کرانه غربی، دستکم 383 فلسطینی معترض نیز زخمی شده‌اند.سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین همچنین گفته در کرانه باختری، برخی از زخمی‌ها بر اثر شلیک گلوله جنگی، برخی بر اثر شلیک گلوله پلاستیکی، عده‌ای بر اثر خفگی ناشی از استنشاق گاز ‌اشک‌آور و شماری هم بر اثر ضرب و شتم توسط پلیس رژیم صهیونیستی در کرانه غربی زخمی شده‌اند که حال برخی از مجروحین وخیم است.
جمعیت هلال احمر فلسطین نیز از مراجعه 90 زخمی از مناطق مختلف مرزهای شرقی نوار غزه به بیمارستان‌های این مناطق خبر داده که بر اثر شلیک گلوله، حالت خفگی یا بر اثر ضرب و شتم پلیس رژیم صهیونیستی زخمی شده‌اند.
شهرهای فلسطین در چهارمین هفته متوالی همچنان شاهد اعتراض به تصمیم ترامپ درباره انتقال سفارت این کشور به قدس و درگیری‌ها با نظامیان رژیم صهیونیستی است. شاهدان عینی گفته‌اند که نظامیان رژیم صهیونیستی در درگیری با فلسطینی‌ها از گلوله‌های جنگی و پلاستیکی، گاز‌ اشک‌آور و باتوم استفاده می‌کردند، در حالی که جوانان فلسطینی جز سنگ سلاحی برای دفاع از خود ندارند.
هشدار به صهیونیست ها
گردان‌های عزالدین القسام اما همزمان با سرکوب‌های رژیم صهیونیستی پیام تهدیدآمیزی به زبان عبری خطاب به شهرک نشینان در شهرک‌های اطراف نوار غزه منتشر کردند. پایگاه اینترنتی گردان‌های عزالدین القسام در این پیام به شهرک نشینان هشدار داده «اگر قلدرمآبی دولت اسرائیل را متوقف نکنند، صدای آژیر خطر در مقایسه با آنچه خواهند شنید موسیقی جذابی خواهد بود.»
گردان‌های عزالدین القسام همچنین تصویری را از یکی از عناصر این گردان‌ها پخش کرد که در برابر سکوی پرتاب موشک‌ها ایستاده است و آن را به سوی شهرک‌های نزدیک نوار غزه، نشانه‌گیری می‌کند. در همین رابطه خالد البطش از رهبران جنبش جهاد اسلامی گفت، رئیس‌جمهور آمریکا چه بخواهد چه نخواهد ما به مقاومت ادامه خواهیم داد. شیخ «اکرم الکعبی» دبیرکل نجبا نیز گفت برای دفاع از قدس شریف آمادگی کامل داریم.
تظاهرات علیه تصمیم ترامپ در کشورهای مختلف هم همچنان ادامه دارد. شهروندان اردنی روز جمعه با شرکت در راهپیمایی‌های گسترده، برای سومین هفته متوالی تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهورآمریکا درباره قدس و اعلام این شهر به عنوان «پایتخت اسرائیل» را محکوم کردند. شرکت کنندگان در این تظاهرات شعار می‌دادند که «نباید سفارت آمریکا در قدس عربی وجود داشته باشد»، «ای سفیر آمریکا از امان بیرون برو»، «ملت خواهان آزادی فلسطین هستند»، «جان و مال‌مان فدای
تو ‌ای مسجدالاقصی» و «ای انتفاضه کارد به استخوان رسیده است، ریشه اینها را بکن.»