kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۳۶۱
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴

درخواست کمپین بین‌المللی از گوترش برای اخراج امارات از شورای حقوق بشر سازمان ملل



کمپین بین‌المللی تحریم امارات از مجمع عمومی سازمان ملل و آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان خواست امارات را به خاطر برخورد وحشیانه با مهاجران سوری از عضویت شورای بین‌المللی حقوق بشر اخراج کند.
کمپین بین‌المللی تحریم امارات با عنوان «بردگی مدرن در امارات. زمان تحریم فرا رسیده است»، از مهرماه آغاز به کار کرده است. این کمپین شامل یک سری برنامه‌ها و فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی برای شناساندن چهره واقعی امارات به افکار عمومی غرب است. در همین راستا این کمپین خواستار اخراج امارات از شورای بین‌المللی حقوق بشر شده است. به گزارش ایسنا، کمپین بین‌المللی تحریم امارات با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده درخواستش برای اخراج امارات از شورای بین‌المللی حقوق بشر که در آن به عنوان ناظر عضویت دارد به این دلیل است که امارات هفته گذشته شماری از پناهجویان سوری را اخراج کرده است که به این ترتیب تعداد پناهجویان سوری که در سه ماه اخیر از امارات اخراج شده‌اند به 7 هزار تن رسید.
در این بیانیه تاکید شده، امارات به کشوری سرکش تبدیل شده که هیچ توجهی به حقوق بشر یا اصول آن نداشته و اقدامات شنیعی را علیه پناهجویان سوری انجام می‌دهد که امکان بازگشت به کشورشان را نداشته و در میان آنها کودکان، نوزادان و سالمندان به چشم می‌خورند. مسئولان اماراتی چند روز قبل یک خانواده سوری را بدون رعایت هیچگونه حقی از امارات بیرون کردند در حالی که تنها دو روز قبل یک نوزاد در این خانواده متولد شده بود.
به گفته این خانواده، امارات اخطاریه‌ای مبنی بر لزوم ترک فوری این کشور برای آنها ارسال کرده است. با اینکه این خانواده تلاش کردند با نیروهای امنیتی امارات مذاکره کنند اما این تلاش‌ها فایده‌ای نداشت و تنها چند ساعت پس از این اخطاریه مجبور به ترک بیمارستان به سوی فرودگاه شدند و  پس از ۴۸ ساعت آنها به سودان رفتند. این کمپین در نامه‌ای خطاب به سازمان ملل اقدامات امارات را «دیوانگی، پستی و نقض غیرقابل توجیه» حقوق بشر دانسته است.
سخنگوی این کمپین تاکید کرده: «جامعه جهانی و نهادهای مدنی باید امارات را محاکمه کرده و از مشارکت در هرگونه نشست یا فعالیتی در ارتباط با حقوق بشر به دلیل جنایاتش علیه یمنی‌ها و پناهجویان سوری طرد کنند.»
سخنگوی این کمپین در ادامه بر مسئولیت قانونی و اخلاقی سازمان ملل در ممانعت از شرکت امارات در نشست‌های شورای حقوق بشر و هرگونه نشستی در این رابطه به دلیل کارنامه سیاه این کشور تاکید کرده است.