kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۳۶۰
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۷

کوتاه از سراسر جهان


مصر
میزان: بنابر اعلام یک منبع قضایی مصر محمد مرسی، نخستین رئیس جمهور منتخب این کشور  در چارچوب پرونده «توهین به قضات» به 3 سال زندان محکوم شده است. 19 نفر دیگر که میان آنها سیاست‌مداران نیز هستند به اتهام توهین به دستگاه قضایی به 3 سال زندان و برخی نیز به پرداخت جریمه 1700 دلاری محکوم شده‌اند. این حکم اولیه بوده و متهمان می‌توانند به دادگاه تجدیدنظر شکایت کنند.
میانمار
خبرگزاری فرانسه: مقامات رسمی بنگلادش می‌گویند، این کشور قصد دارد تا 100 هزار نفر از آوارگان روهینگیا را در اولین مرحله از روند بازگشت، به میانمار بفرستد. از روز 25 اوت(3 شهریور) پس از آن‌که موج جدید خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا آغاز شد، خانه‌هایشان به آتش کشیده شد و زنان و کودکانشان مورد تجاوز ارتش میانمار قرار گرفت که در نتیجه آن بیش از 646 هزار نفر از این افراد آواره شده و به بنگلادش گریختند.
ترکیه
آناتولی: در آستانه جشن‌های سال نو میلادی، بیش از ۸۰ هزار واحد امنیتی تحت عملیات صلح و امنیت در سراسر ترکیه به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. نهمین عملیات صلح و امنیت توسط اداره کل امنیت ترکیه و فرماندهی کل ژاندارمری و فرماندهی گارد ساحلی در سراسر کشور در آستانه جشن‌های سال نو میلادی در ترکیه برگزار شده است. تنها در اسلامبول ۲۳۴۰ مامور پلیس در ۳۹ منطقه این شهر در حالت آماده‌باش هستند. همچنین در شهر دیار بکر در جنوب شرقی ترکیه نیز ۱۹۰۰ مامور پلیس عملیاتی را انجام می‌دهند که در همین راستا آنها ۹ مظنون تروریستی را بازداشت کرده‌اند. رئیس اداره کل امنیت ترکیه اعلام کرده این عملیات سراسری با هدف کمک به برقراری فضای ایمن و صلح‌آمیز در کشور برگزار شده است.
آمریکا
ایندیپندنت: دولت آمریکا تمامی اعضای باقیمانده شورای رایزنی اچ‌آی‌وی (ایدز) را اخراج کرد؛ اقدامی که «پاکسازی» توصیف شده است. «اسکوئتز» یکی از شش عضو سابق شورای اچ‌آی‌وی (ایدز) که ماه ژوئن(خرداد) از کار کنار رفت، معتقد است رئیس‌جمهور آمریکا «هیچ‌گونه اهمیتی» برای افراد مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی قائل نیست.
روسیه
اسکای نیوز: داعش مدعی شده بمب‌گذاری روز چهارشنبه در فروشگاهی در سن‌پترزبورگ روسیه که دست‌کم 13 تن در آن انفجار زخمی شدند کار این گروه بوده است، ولی سند یا شواهدی درباره‌اش ارائه نداده است. گروه تروریستی داعش در سال‌های اخیر هزاران نیرو از روسیه و جمهوری‌های سابق شوروی جذب کرده است و پوتین هم درباره عواقب بازگشت این نیروها به کشورهای زادگاهشان هشدار داده است.
مالی
دویچه وله: دفتر ریاست جمهوری مالی اعلام کرده، «عبدالله ادریس مایگا»، نخست وزیر این کشور و دولتش از فعالیت خود کناره‌گیری کردند. ابراهیم بوباکار کیتا، رئیس جمهور مالی استعفای آنان را پذیرفته و از مایگا که از ماه آوریل(اسفند) نخست وزیر این کشور بود، تشکر هم کرده است. درباره چرایی این استعفا هیچ توضیحی ارائه نشده است. این اقدام غافلگیرکننده، هفت‌ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری صورت می‌گیرد که کیتا برای به دست آوردن دور بعدی ریاست جمهوری در آن شرکت می‌کند. دفتر ریاست جمهوری کیتا اظهار داشته، به زودی یک نخست وزیر و دولت جدید معرفی می‌شود. این پنجمین دولت از زمان روی کار آمدن کیتا در سال 2013 خواهد بود.