kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۳۴۱
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳

تحمل بر جفای اهل خانه، کمند لطف خدا


ابتلاء به جفاء اهل خانه از تحفه‌های تربیتی است. جمعی از بزرگان در حد اعلی به این بلیه مبتلی بوده‌اند که مرحوم صاحب کتاب .... از جمله آنهاست. یکی از فضلاء می‌فرمایند: در منزل به خدمت ایشان رسیدم، خانم ایشان در برابر من سرزنش عظیمی از ایشان کرد و سیر نشد و بلند شد و شروع کرد به زدن به شانه‌های ایشان و او کاملا تسلیم بود.
حضرت ایشان گاهی می‌گفت آهسته‌تر بزنید که چیزی بر ذمه شما نیاید و مراد ایشان این بود که جای ضرب، سرخ یا سیاه نشود که مبادا دینی بر عهده او بار شود.
 بعد از رفتن همسرشان از ایشان سؤال کردم با این اوضاع غیرقابل تحمل، چرا او را طلاق نمی‌دهید؟
 فرمود با اخلاقی که او دارد، بعد از طلاق هیچ کس از او نگهداری      
نمی‌کند و او بیچاره می‌شود و من شرعا حفظ او را بر خودم واجب می‌دانم.
مرحوم فیض کاشانی در زادالسالک می‌فرماید تحمل بر جفای اهل خانه از اسباب بزرگ توفیق سالک است و حقیر می‌گوید بعضی از بزرگان از همین طریق به مقام تجرد رسیده‌اند.
از علامه حسینی تهرانی نقل است که آقای سید هاشم حداد شاگرد آیت‌الله قاضی بزرگ به شدت از طرف مادر زنش در عذاب بودند، از این رو به آقای قاضی شکایت بردند. آقای قاضی فرمودند: خداوند تربیت شما را دست ایشان گذاشته است. بعد از آن وی تمام ناملایمات را با چشم عنایت نگاه می‌کردند تا اینکه در یکی از روزها اهانت و تند خویی مادر خانم به اوج می‌رسد و مرحوم حداد مجبور به ترک خانه می‌شود، آنگاه می‌بیند که سید هاشم حداد دو تاست. یکی در اسفل و دیگری در اعلی و تمام فحش‌های زن مزبور فقط به سید هاشمی که در اسفل است می‌رسد و دست مادر زن و زبان او به سید هاشم اعلی نمی‌رسد، همانجا متوجه می‌شود که با توصیه مرحوم قاضی به مقام تجرد رسیده است.
 نقل است که رسول خدا (صلوات‌الله‌علیه و‌آله) خادمی تند مزاج داشتند که هم بر رسول خدا و هم بر اصحاب تندی می‌کرد و رسول خدا بر جفای او متحمل بود تا اینکه اصحاب مطلع شدند که او از دنیا رفته است. به محضر نبوی مشرف شدند تا بگویند هم شما و هم ما راحت شدیم، اما رسول خدا را ناراحت یافتند؛ وقتی از علت پرسیدند، فرمود: اخلاق او برای من نافع بود.
هیچ نگاهی زیباتر از این نیست که انسان در این نشئه سختی‌ها را کمند لطف بداند:   خلاص حافظ از آن زلف تاب دار مباد
                                    که بستگان کمــند تو رســتگارانند
کانال رسمی آیت‌الله سید حسن عاملی
                                 https://telegram.me/seyed_hasan_ameli