kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۱۷۹
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶

سانسور شدید مطبوعات در فرانسه(اخبار ادبی و هنری)


تمام شماره‌های ژانویه مجله «یوپی» که در فرانسه برای کودکان 5 تا 10 سال منتشر می‌شود، به دلیل درج جمله‌ای که به ضدیت با صهیونیست تعبیر شد، از دکه‌های روزنامه فروشی فرانسه جمع‌آوری شد!
به گزارش خبرنگار کیهان، در شماره ماه ژانویه مجله یاد شده نوشته شد که از نظر برخی دولت‌ها اسرائیل «یک کشور واقعی» نیست. این عبارت واکنش «فرانسیس کالیفا»، رئیس‌شورای نمایندگی نهادهای یهودی فرانسه را برانگیخت. «آلیزا بن نون»، سفیر اسرائیل در فرانسه نیز مجله «یوپی» را به تدریس «دروغ» به کودکان متهم کرد. به گفته وی عبارت منتشر شده در مجله «یوپی»تنها به «ضدیت با صهیونیسم» می‌انجامد. سفیر اسرائیل در فرانسه در ادامه تاکید کرد که ضدیت با صهیونیسم از یهودی ستیزی تفکیک پذیر نیست!
علی‌رغم عذر خواهی موسسه انتشاراتی «بایار» که این مجله را منتشر می‌کند اما در یک اقدام بی‌سابقه همه شماره‌های مجله یاد شده از تمامی دکه‌های مطبوعاتی فرانسه جمع‌آوری شد! «فرانسیس کالیفا» همچنین خواستار انتشار مقاله‌ای در شماره آینده این مجله در مورد پیدایش اسرائیل و دلایل تشکیل این کشور شده است! این در حالی است که مطالب وهن‌آمیز علیه ادیان الهی به خصوص اسلام در مطبوعات اروپایی و فرانسوی به کرات چاپ شده و انتشار آن نشانه‌ای از آزادی بیان برشمرده می‌شود. از جمله کاریکاتورهای موهن دانمارکی و یا توهین سه سال پیش مجله «شارلی ابدو» که نه تنها از سوی مقامات فرانسوی و مدعیان حقوق بشر تقبیح نشد، بلکه مجله یاد شده مورد تشویق هم قرار گرفت و تیراژ آن با حمایت‌های مستقیم و غیر مستقیم محافل صهیونی به شدت افزایش پیدا کرد! اما اینک به خاطر چاپ جمله‌ای خبری که اساسا به لحاظ مطبوعاتی و حقوقی هیچ‌گونه اهانت یا تحریفی به حساب نمی‌آید (بنا به نوشته وب سایت «یورو نیوز» موجودیت اسرائیل همچنان از سوی حدود ۲۰ کشور جهان که جمعیت اکثر آنها مسلمان هستند به رسمیت شناخته نشده) نشریه منتشر‌کننده نه تنها به سبک و سیاق نظارت مطبوعاتی ما، تذکر یا اخطاریه دریافت نمی‌کند بلکه تمامی شماره‌های توزیع شده آن حتی از مکان‌های خرده‌فروشی جمع می‌شود! گفتنی است این‌گونه سانسور و برقراری خط قرمز در مورد مسئله صهیونیسم در اروپا و آمریکا مسئله جدیدی نبوده، پیش از این «لارس فن تریر» (فیلمساز محبوب فرانسوی‌ها) به دلیل یک شوخی ساده با اسرائیل از جشنواره به اصطلاح هنری کن، اخراج شد و جیمی کارتر (رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا و بانی صلح کمپ دیوید در پیوند اعراب و اسرائیل) به دلیل انتشار کتاب «فلسطین؛ صلح نه آپارتاید» مورد شدیدترین انتقادات و واکنش‌ها قرار گرفت. چنانکه در همان زمان وبلاگ نویسی آمریکایی نوشت: «... در غرب (اروپا و آمریکا) شما می‌توانید به خداوند بد و بیراه بگویید. از پاپ بد بگویید... به جرج بوش و هرچه پرزیدنت ما قبل اوست، فحش بدهید. اما امان از موقعی که لب بگشایید و خدای ناکرده کلماتی بر زبان آرید که به ذائقه یهودیان خوش نیاید. آن موقع بدانید که دودمانتان را بر باد داده‌اید!»