kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۱۶۱
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴

طوفان و زلزله، مدارس سیستان، دیر و چالوس را تعطیل کرد



طوفان و وزش گرد و خاک، زلزله و همچنین رانش زمین باعث شد تا روز گذشته مدارس سیستان، زابل، بندر دیر و چالوس تعطیل شوند.
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: در پی سرما، وزش باد شدید با سرعت 90 کیلومتر برساعت و گرد و خاک مدارس ابتدایی پنج شهرستان شمالی این استان دیروز تعطیل شد.
رضا اربابی در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود:سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در منطقه سیستان در ساعت 5:30 به 93کیلومتر بر ساعت رسید که دید افقی را به 700 متر کاهش داد.
وی ادامه داد: غلظت گرد و غبار 878 میکرو گرم بر متر مکعب معادل 6 برابر حد مجاز رسید.
اربابی بیان کرد: دما در منطقه نیز 12درجه سانتیگراد کاهش یافت که بروز این پدیده‌ها سبب شد تا مدارس پنج شهرستان شمالی سیستان و بلوچستان تعطیل اعلام شود.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: وزش طوفان و گرد و خاکی که از اواخر روز سه‌شنبه منطقه سیستان را فرا گرفته، تاکنون ۹۸ نفر را راهی بیمارستان کرده است.
رضا اربابی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: وزش باد شدید و گرد و خاک در منطقه سیستان شامل 5 شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان، شرایط زندگی را برای مردم به ویژه برای بیماران تنفسی بحرانی کرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، میانگین ذرات معلق 2/5 میکرونی در هوای زابل امروز به 305 میکروگرم بر مترمکعب یعنی 12 برابر حد استاندارد سازمان جهانی بهداشت رسید.
شاخص کیفیت هوای زابل در سامانه پایش کیفی هوای کشور امروز 164 واحد نسبت به دیروز که عدد 141 را نشان می‌داد بیشتر شده است.
تعطیلی مدارس ابتدایی شهرستان زابل
فرماندار ویژه شهرستان زابل گفت: به دلیل شرایط بد جوی مدارس ابتدایی شهرستان زابل صبح و عصر، دیروز مورخ 6 دیماه 96 تعطیل اعلام است.
‌به گزارش ایسنا- ‌ناظری افزود: طبق اعلام هواشناسی استان، سرعت باد در منطقه به بیش از 90 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید و این وزش باد گرد و خاک و ریز گرد را به همراه خواهد داشت‌.
ناظری بیان کرد: هوای منطقه سیستان در شرایط ناسالم قرار دارد‌.
زلزله‌ای به قدرت 3/9 ریشتر بندر دیر
در استان بوشهر را لرزاند
به گزارش خبرگزاری مهر این زمین لرزه ساعت ۴:۰۴ روز چهارشنبه در ۱۶ کیلومتری عمق زمین رخ داد.
مرکز این زلزله 3/9 ریشتری ۲ کیلومتری بندر دیر اعلام شده است.
فرماندار شهرستان دیر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در شهرستان دیر اظهار داشت: به دلیل وقوع زمین‌لرزه‌های پیاپی و نگرانی‌های ایجاد شده برای مردم، تمام مدارس پیش‌دبستانی و مقطع دبستان در شهرهای دیر و بردستان در نوبت صبح تعطیل اعلام می‌شود.
حمزه اعتماد افزود: کمیته بحران این شهرستان در آمادگی کامل برای مقابله با پیامدهای زمین‌لرزه‌های کنونی قرار دارد.
در آذرماه سال جاری نیز 2 زمین لرزه به بزرگی 3/8 و 4/9 ریشتر در عمق 18 و 20 کیلومتری زمین شهرهای بنک، کنگان و دیر در جنوب استان بوشهر را لرزاند و شماری مصدوم و خسارت‌هایی در منازل مسکونی بر جا گذاشت.
وقوع پس لرزه‌های متعدد در روزهای اخیر در این منطقه باعث نگرانی مردم شده است. دیر در فاصله 200 کیلومتری جنوب مرکز استان بوشهر قراردارد.
3 اردوگاه موقت اسکان در شهرستان دیر ایجاد می‌شود
فرماندار شهرستان دیر گفت: با توجه به افزایش زمین‌ لرزه در شهرستان دیر که سبب نگرانی مردم این شهرستان شده، ساخت سه اردوگاه موقت در شهرهای دیر و بردستان در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمزه اعتماد دیروز در نشست بررسی وضعیت زمین‌لرزه با بیان اینکه نبود ایستگاه لرزه نگاری در دیرسبب شده که زلزله‌های زیر 3 ریشتر ثبت نشود اظهار داشت: نزدیک‌ترین ایستگاه‌های لرزه نگاری به دیر ایستگاه‌ اهرم و خورموج است که بیش از 100 کیلومتر با این شهر فاصله دارند.
رانش زمین یک مدرسه در چالوس را تعطیل کرد
ساری- خبرنگار کیهان:
مدرسه شهید پولادی روستای گویتر چالوس به دلیل رانش زمین 4 روز تعطیل شد.
سلیمان رضوی مدیر آموزش و پرورش چالوس گفت: با رانش زمین 12 دانش‌آموز مدرسه شهید  پولادی گویتر از تحصیل بازماندند.وی افزود: دانش‌آموزان این روستا برای تحصیل به مدرسه‌ای که در فاصله‌ای 2 کیلومتری است مراجعه می‌کنند.