kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۰۶۲
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰
عقب‌نشینی به سبک آل‌سعود

عادل الجبیر:گزینه نظامی در سوریه جواب نداد /ما هم از راه حل سیاسی حمایت می‌کنیم!



وزیر خارجه عربستان در دیدار با «معارضان» دولت دمشق، (بخوانید تروریست‌ها)، به شکست پروژه نظامی و جنگ علیه دولت سوریه اعتراف کرد و گفت که از این پس، ریاض هم از روند سیاسی حمایت می‌کند.
«عادل الجبیر» در دیدار با یک هیئت از «معارضان دولت دمشق» تحت ریاست «نصرالحریری»، اعتراف کرد که راهکار نظامی در سوریه نتیجه نداشته است. وی گفت: «راهکار نظامی هزینه زیادی برای سوری‌ها داشته است و اکنون، راهکار سیاسی آغاز شده و شما باید این تجربه را با قدرت به پیش ببرید.»
به عبارت دیگر، الجبیر با این اظهارات خود، یک‌بار دیگر قصد دارد شانس خود و دیگر حامیان تروریست‌ها را در مورد برکناری «بشار اسد»، به روشی متفاوت، بیازماید!
وزیر خارجه عربستان با تأکید بر لزوم ارتباط با همه کشورهای تأثیرگذار در سوریه، خاطرنشان کرد: «در حال حاضر، همه دنیا بر سر راهکار سیاسی اتفاق نظر دارند. لذا معارضان باید از این فرصت نهایت استفاده را ببرند».
وی خطاب به معارضان گفت: «ما عربستانی‌ها، آماده‌ایم در هر زمینه‌ای که می‌خواهید، در چارچوب راهکار سیاسی، از شما حمایت کنیم... ما دوستان زیادی داریم و روسیه نیز برای ما یک دولت دوست است. می‌توانیم با آنان و کشورهای اروپایی تماس بگیریم».
کارشناسان در مورد خیز برداشتن سعودی‌ها برای مشارکت فعال‌تر در مذاکرات سیاسی سوریه، نظر منفی دارند و می‌گویند که ریاض با القاء مطالبات حداکثری به تروریست‌هایی که آنها را «معارضان سعودی» می‌نامد باعث ایجاد اختلال در روند مذاکره خواهد شد.
استفاده ابزاری از تروریست‌ها
خبرگزاری صدا و سیما اما نوشته «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفته: راه و روش غرب در سوریه، شفاف نیست، به طوری که برای مسکو چنین به نظر می‌رسد که واشنگتن به طور جدی به نبرد با گروه‌های تروریستی تمایلی ندارد... هنوز بخش‌هایی از گروه‌های تروریستی از جمله «جبهه النصره» که در فهرست سازمان‌های تروریستی شورای امنیت درج شده است وجود دارند اما اعضای ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی واشنگتن تمایلی ندارند با این گروه‌ها به طور جدی نبرد کنند. این در حالی است که ما پیوسته لزوم رسیدگی به این مسئله را به آنها یادآوری می‌کنیم و این به معنای آن است که آنها برای حفظ این گروه طرح‌هایی دارند تا چنانچه کسی بخواهد نظام حاکم (در سوریه) را دوباره تغییر دهد، آنها در آینده بتوانند از این گروه استفاده کنند.»
متلاشی شدن مواضع تروریست‌ها
با تنگ‌تر شدن حلقه محاصره تروریست‌ها در غوطه غربی دمشق نیز عناصر تروریستی «جبهه النصره» از مقاومت در برابر نیروهای حزب‌الله و ارتش سوریه، دست برداشتند. به گزارش فارس برخی از تروریست‌ها به اسارت نظامیان ارتش درآمدند، برخی نیز به لبنان گریختند و گروهی هم حاضر به مصالحه شدند.
طبق این گزارش، تروریست‌ها از ارتش خواستند، عملیات نظامی خود را متوقف کند و اعلام کردند که آماده‌اند همه شرط‌های ارتش را بپذیرند و ظرف مدت 48 ساعت این منطقه را به سمت «ادلب» ترک کنند.