kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۰۵۸
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸

کوتاه از سراسر جهان



چین
بلومبرگ: طبق گزارش مرکز تحقیقات اقتصادی و تجاری «سی بی‌ای آر»، چین تا سال ۲۰۳۲ آمریکا را پشت سر گذاشته و قدرت اقتصادی شماره یک جهان می‌شود. تحقیقات این مرکز مستقر در لندن نشان می‌دهد اقتصادهای بزرگ آسیا در سال ۲۰۱۸ و پس از آن در آینده این منطقه نقش پر اهمیتی خواهد داشت. بر پایه این تحقیقات، هند در سال میلادی آینده از انگلیس و فرانسه پیشی گرفته و پنجمین اقتصاد جهان از نظر دلاری می‌شود و تا سال ۲۰۲۷ به رتبه سوم صعود کرده و بالاتر از آلمان قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۳۲ سه اقتصاد از چهار اقتصاد برتر جهان چین، هند و ژاپن آسیایی خواهند بود و تا آن زمان چین از آمریکا به عنوان اقتصاد شماره یک جهان سبقت می‌گیرد.
مصر
الیوم السابع: منابع امنیتی مصر می‌گویند، 15 نفر در این کشور اعدام شدند. منابع امنیتی مصر گزارش دادند که اداره زندان‌های وزارت کشور حکم اعدام این افراد را به اتهام «فعالیت‌های تروریستی» اجرا کرده است. هنوز مشخص نیست که این افراد از اعضای گروه اخوان‌المسلمین هستند که پیش از این دادگاه‌های مصر احکام اعدامی علیه آنها به اتهام تروریسم صادر کرده بود و یا از اعضای گروه «ولایت سیناء» شاخه داعش هستند که تا کنون عملیات‌های زیادی را علیه نیروهای امنیتی و ارتش مصر انجام داده‌اند.
فرانسه
خبرگزاري فرانسه: صدها نفر از بی‌خانمان‌های فرانسه در شهر پاریس تظاهرات کرده و از سیاست‌های اقتصادی دولت انتقاد کردند. معترضان با خود دست نوشته‌هایی حمل مي‌کردند که روي آن نوشته شده بود «‌هيچ کس نبايد در اين زمستان در خيابان زندگي کند.» به گفته سخنگوي انجمن حق مسکن فرانسه: «بي خانمان‌ها همچنان در خيابان‌ها مي‌میرند. آوارگان نيز مجبورند از کوه‌هاي پر برف عبور کنند. اين يک وضعيت اسفبار است. اين در حالي است که اماکني وجود دارند که خالي هستند و مي‌توان بي‌خانمان‌ها را در آنجا اسکان داد. لازم است که شخص رئيس‌جمهور اقدام کند. گفته می‌شود حدود 1000 آواره در پاريس سرگردان هستند و جايي براي اسکان ندارند.
 روسیه
اسپوتنیک: دبیر شورای امنیت روسیه انگیزه‌های واشنگتن از استقرار سامانه‌های دفاع موشکی در آسیا اقیانوسیه و تشدید حضور نظامی در این منطقه را تشریح کرد. «نیکلای پاتروشف» در مصاحبه‌ای گفت: این مسئله بر کسی پوشیده نیست که مسئله موشکی و هسته‌ای کره شمالی در واقع به عنوان یک بهانه برای ادامه نظامی کردن منطقه آسیا اقیانوسیه و مهار چین و روسیه از سوی آمریکا است... در صورت وقوع جنگ در شبه جزیره کره، آمریکا باید به جان شهروندان آمریکایی که در کره جنوبی زندگی می‌کنند، احترام بگذارد ولی آنطور که تاریخ نشان می‌دهد، آمریکا برای جان و زندگی شهروندان سایر کشورها ارزش و احترامی قائل نیست تا به اهداف خاص خودش برسد.
فلسطین  ‌اشغالی
معا: «اورن حزان» از نمایندگان افراطی کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) روز دوشنبه به اتوبوسی که مادران فلسطینی را برای دیدار از فرزندان اسیرشان به زندان صهیونیستی «نفحه» می‌برد، وارد شد و به برخی از آنها توهین کرد. سازمان‌های صهیونیستی که حامی آزادی نظامیان اسیر این رژیم در دست مقاومت هستند، پیشتر اعلام کرده بودند می‌خواهند جلوی دو اتوبوس حامل والدین اسرای فلسطینی از نوار غزه به زندان نفحه را بگیرند. زندان نفحه در 100 کیلومتری شهر بئرالسبع در اراضی‌اشغالی و در 200 کیلومتری قدس قرار دارد.