kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۲۷۱
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸
کرباسیان:

امسال فقط ۱۶ میلیارد تومان از بودجه 75 میلیارد تومانی ایمیدرو را اختصاص داده اند



 رئیس‌هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از نصف شدن بودجه این سازمان در سال آینده خبر داد.
مهدی کرباسیان در یک نشستی خبری، با ‌اشاره به کاهش بودجه ایمیدرو در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۳۹۷ اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ بودجه در نظر گرفته شده برای ایمیدرو 75 میلیارد تومان بود که تا امروز فقط ۱۶ میلیارد تومان به این سازمان پرداخت شده که آن هم فقط در یک بخش یعنی بخش زیرساخت بوده است.
وی افزود: با توجه به نحوه اختصاص سالانه بودجه، تصمیم گرفته شد که این مبلغ در سال ۱۳۹۷ برای واقعی‌تر شدن کمتر از قبل باشد که به رقم ۳۵ میلیارد تومان کاهش یافته است. البته اگر همین رقم نیز به سازمان اختصاص یابد، ما رضایت داریم.
کرباسیان با ‌اشاره به اهمیت معدن در حوزه اقتصاد کشور گفت: خوشبختانه با فعالیت‌های رسانه‌ای و عملیاتی که در حوزه معادن و صنایع معدنی صورت گرفت، امروز معدن از جمله اولویت‌های برنامه‌های اقتصادی مجلس و دولت است و اکنون این موضوع کاملا قابل درک است که پنج درصد از تولید ناخالص داخلی از محل معدن وصنایع معدنی است.
وی ادامه داد: تا امروز اقدامات قابل توجهی در حوزه‌های کلیدی مانند زنجیره فولاد صورت گرفته است، چراکه اعتقاد داریم باید حوزه معدن را به صورت یک زنجیره تا رسیدن به محصول فرآوری شده نهایی دید؛ در این زمینه می‌توان به آمار ایجاد شده در تولیدات زنجیره فولاد‌اشاره کرد و با در نظر گرفتن اینکه عملا تا سال ۱۳۹4 ایران یک صادرکننده مواد معدنی خام بود، گفت که اکنون نه تنها ماده خام معدنی مانند سنگ آهن وارد می‌شود بلکه در زمره کشورهای صادرکننده محصولات صنایع معدنی نیز قرار گرفته‌ایم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حال حاضر امسال ۱۴ درصد میزان صادرات آهن اسفنجی افزایش پیدا کرده است. همچنین تولید کنسانتره نیز با افزایش ۱۸ درصدی مواجه بوده و در محصولی مانند گندله که تا پیش از این آن را از کشورهایی مانند بحرین وارد می‌کردیم، تبدیل به صادرکننده شده‌ایم که تولید آن نیز در کشور ۲۶ درصد افزایش داشته است.
کرباسیان با ‌اشاره به وضعیت واگذاری‌های ایمیدرو گفت: در حال حاضر ایمیدرو تقریبا تمام واحدهای معدنی خود را به جز یکی دو مورد به بخش خصوصی واگذار کرده است.
وی درپاسخ به سؤالی درباره ایمنی معادن با بیان اینکه میزان حوادث در معادنی که ایمیدرو برآنها نظارت می‌کندکاهش پیدا کرده است گفت:البته ایمنی معادن جزو وظایف وزارت کارو رفاه اجتماعی است وامیدواریم این وزارتخانه وظایفش را بهتر دراین زمینه انجام دهد.
کرباسیان در ادامه با بیان اینکه معتقدیم بخش خصوصی معادن را بهتر از دولت اداره می‌کند افزود:ما مکلف هستیم هر پروژه معدنی را پس از 3سال به بخش خصوصی واگذار کنیم که این کار را انجام می‌دهیم.
وی درپاسخ به سؤال خبرنگاراقتصادی کیهان مبنی بر اینکه دولت چه کاری برای جلوگیری از بروز مشکلاتی در معادن نظیرمعدن طلای زرشوران انجام داده است ؟ گفت:ما معتقدیم در واگذاری معادن باید به اهلیت طرف مقابل توجه شود.و اگر این اهلیت وجود نداشته باشد مشکلاتی نظیر معدن طلای زرشوران ایجاد می‌شود که کارگران اخراج می‌شوند و...
معاون وزیر صنعت و معدن در عین حال خواستار افزایش نظارت و ایمنی معادن از سوی دولت شد.