kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۱۷۵
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
تداوم ایده‌های شیطانی در سوریه

آمریکا این بار تروریست‌ها را در قالب «ارتش جدید سوریه» آموزش می‌دهد


سرویس خارجی-
وزارت دفاع روسیه از توطئه جدید واشنگتن در سوریه خبر داده و اعلام کرده که آمریکا با ایجاد یک پایگاه جدید در استان «حسکه»، سرگرم آموزش عناصر تروریستی و سازماندهی مجدد آنها در نهادی تحت عنوان «ارتش نوین سوریه» است.
آمریکا از خرابه‌های سوریه دست برنمی‌دارد و به نظر می‌رسد که یکبار دیگر می‌خواهد بخت خود را با باقی‌مانده‌های تکفیری و غیرتکفیری بیازماید. تاکنون توطئه‌های شیطانی آمریکا در سوریه، نتیجه عکس داده اما، ظاهراً این پایان ماجرا نیست؛ مرکز آشتی «حمیمم» در سوریه که به وزارت دفاع روسیه وابسته است، طی بیانیه‌ای اعلام کرده، علی‌رغم ادعاهای آمریکا مبنی بر تعهدش درباره از بین بردن داعش، از طریق ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش، با تروریست‌های باقی مانده در سوریه همچنان همکاری می‌کند و آنها را در یگانی تحت عنوان «ارتش نوین سوریه» آموزش می‌دهد.به گزارش ایسنا، مربیان نظامی آمریکایی این تروریست‌ها را در نزدیکی یک اردوگاه آوارگان در شهر «حسکه» آموزش می‌دهند.
این بیانیه به نقل از آوارگانی که به منازل‌شان بازگشته‌اند، افزوده: «نظامیان آمریکایی اعلام کرده‌اند که این افراد آموزش دیده، بعد از پایان دوره آموزش خود، به جنوب سوریه منتقل می‌شوند تا با نیروهای دولتی بجنگند.»(!) طبق بیانیه فوق، بسیاری از شبه‌نظامیان مذکور از عناصر داعش و «جبهه النصره» هستند و در حال حاضر 750 شبه نظامی از «رقه»، «دیرالزور»، «بوکمال» و دیگر مناطق شرقی فرات، در این اردوگاه حضور دارند. به گفته شاهدان، حدود شش ماه است که آمریکا از پایگاه فوق استفاده می‌کند. در سال‌های گذشته هم آمریکا تلاش می‌کرد، مخالفان دولت دمشق را تحت نام فریبنده «دوستان سوریه»، سازماندهی کند اما این تلاش‌ها نتیجه نداد.به اعتقاد کارشناسان، هر چند جنگ نیابتی آمریکا علیه دولت و ملت سوریه، پیامدهای وخیمی برای سوری‌ها داشته است، ولی به نظر می‌رسد که این جنگ، برای آمریکا و سیطره این کشور بر منطقه غرب آسیا هم یک نقطه پایان باشد.از جمله پیامدهای دیگر پیروزی ارتش سوریه و مقاومت بر تروریست‌ها در این کشور، احتمال محاکمه مقامات آمریکایی و متحدان منطقه‌ای واشنگتن در دادگاه‌های بین‌المللی است. به خاطر همین پیامدهای رادیکال است که واشنگتن می‌خواهد به هر نحوی که شده، اوضاع را در سوریه تغییر دهد.
اخیراً یک نهاد وابسته به اتحادیه اروپا و آلمان نتایج تحقیقات خود را در رابطه با حامیان داعش، منتشر و اعلام کرد که آمریکا تسلیحات این گروه تروریستی را تأمین می‌کرده است.دیروز نیز «طلال ارسلان» وزیر امور آوارگان لبنان اعلام کرد، کشورهای غربی از مبارزه با تروریسم صحبت می‌کنند، ولی در عمل، از آنها حمایت می‌کنند.در کل، هر چند روسیه و سوریه خروج نیروهای آمریکایی و غربی رااز سوریه می‌خواهند، ولی آمریکا سوداهای دیگری در سر دارد و احتمالاً می‌خواهد از طریق تروریست‌ها، جنگ نیابتی تازه‌ای را در سوریه راه بیندازد. دیروز «الکسی برو داوکین» نماینده روسیه در سازمان ملل، یکبار دیگر به آمریکایی‌ها یادآور شد که حضور آنها در خاک سوریه غیرقانونی است و آنها باید این کشور را ترک کنند.در ارتباط با تحولات جاری سوریه، چیزی که قطعی به نظر می‌رسد، این است که آمریکا درصدد ایجاد خودمختاری در مناطق کردنشین سوریه، به ویژه، جداسازی استان «حسکه» از خاک این کشور است. آمریکا می‌خواهد منافع خود را با منافع کردها در این منطقه، گره بزند.براساس راهبردی که واشنگتن تدارک دیده، اگر دولت سوریه سرگرم مسائل شمال شرق این کشور (استان حسکه) شود، به همان میزان، از جنوب غرب یعنی رژیم صهیونیستی، غافل می‌ماند. اما این خیز دوم آمریکا در سوریه هم سرنوشتی جز شکست نخواهد داشت و بالاخره واشنگتن مجبور می‌شود که مقابل ملت سوریه زانو بزند.
مذاکرات ژنو
علی‌رغم پیروزی قاطع ارتش سوریه و متحدان آن بر تروریسم در عرصه‌های میدانی، جبهه‌ حامی تروریسم تلاش می‌کند همه این دستاوردها را نادیده بگیرد و همین مسئله، مذاکرات «ژنو-8» که هفته گذشته برگزار شد، را به شکست کشاند.در جریان مذاکرات ژنو 8 و پس از آن، مخالفان دولت دمشق مذاکرات خود را به بیانیه «ریاض 2» مشروط کرده بودند. این بیانیه متضمن دو نکته بود، کناره‌گیری «بشار اسد» از ریاست جمهوری و تشکیل دولت انتقالی. طبیعی است که دمشق به این شرط‌های نخ نما شده، واکنش نشان داده و نمایندگان سوریه از ژنو به کشور خود برگشته‌اند.در پی این اتفاق، واشنگتن، پاریس و «دی‌میستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه، دمشق را به ایجاد اختلال در مسیر مذاکرات ژنو متهم کرده‌اند.به اعتقاد کارشناسان، سرنوشت مذاکرات سوری- سوری در «آستانه» پایتخت قزاقستان تعیین می‌شود، نه ژنو.