kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۱۷۴
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه فقر:

آمریکا درحال تبدیل شدن به قهرمان نابرابری اقتصادی در دنیاست


 
 سرویس خارجی-
گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور فقر و حقوق بشر پس از سفر به آمریکا، با صدور بیانیه‌ای، مشاهدات خود را از وضعیت فقر و نابرابری در این کشور منتشر کرده و نوشته: «از هر 8 آمریکایی یک نفر در فقر زندگی می‌کند و نیمی از این فقرا هم در فقر مطلق هستند...آمریکا در حال تبدیل شدن به نابرابرترین کشور دنیاست.»
«فقر در آمریکا بیداد می‌کند.» این ماحصل گزارش چند روز پیش « فیلیپ آلستون» گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه فقر و حقوق بشر بود که در میان خبرنگاران اعلام کرده بود. وی اما اکنون با صدور بیانیه‌ای ماحصل دیدار دو هفته‌ای خود از آمریکا را برای «یافتن حقیقت آنچه در آمریکا می‌گذرد» به صورت مکتوب منتشر کرده است. آلستون می‌گوید، با مقامات و خانواده‌های کم‌درآمد آمریکایی به صورت رودر‌رو گفت‌و‌گو کرده تا گزارش دقیقی تهیه کرده باشد.
بازرس سازمان ملل متحد می‌گوید: «علیرغم ثروت کلان دولت آمریکا، فقر و نابرابری در این کشور بیداد می‌کند و حدود 41 میلیون فقیر در این کشور زندگی می‌کنند و نزدیک به نیمی از آنها هم با «فقر مطلق» دست و پنجه نرم می‌کنند.
فقر در بسیاری از کشورها وجود دارد اما سؤال اینجاست کشوری که خود را پرچمداری دموکراسی ، حقوق بشر و نظام سرمایه‌داری لیبرال کارآمد می‌داند باید وضعیت فقر به سمت و سویی برود که نماینده ویژه سازمان ملل بگوید چنین چیزی را در هیچ کدام از کشورهای توسعه یافته ندیده است؟
«وضعیت فقر در آمریکا، تحت حکومت دونالد ترامپ بدتر شده و به سرعت این کشور را به قهرمان نابرابری تبدیل می‌کند. هم‌اکنون در آمریکا، از هر هشت نفر، یک نفر در فقر به سر می‌برد.» این بخش دیگری از اظهارات مکتوب آقای آلستون از اوضاع حاکم بر جامعه آمریکاست که گفته می‌شود، یک چهارم اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده است!
براساس گزارش ایندیپندنت، وی طی سفر خود به آلاباما در جنوب آمریکا با شرایطی مواجه شده که در این خصوص خود می‌گوید: «هیچ‌گاه پیش از این در یک کشور توسعه یافته چنین چیزی ندیده بود؛ خانه‌هایی بدون اتصال به شبکه فاضلاب و لوله‌کشی بهداشتی آب!... فکر می‌کنم در جهان اول، این بسیار بعید است. باید بگویم هیچ‌گاه چنین چیزی ندیده‌ام.»
بر اساس آمار رسمی آمریکا، در این کشور بیش از یک نفر از هر هشت نفر در فقر به سر می‌برد اما این مقام سازمان ملل در رابطه با احتمال افزایش این آمار تحت تاثیر برنامه اصلاحات مالیاتی جدید رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد.آلستون در بیانیه‌ای که در این زمینه منتشر کرده به سیاست‌های دولت دونالد ترامپ اعتراض می‌کند و آنها را «عوامل افزایش فقر در آمریکا» معرفی می‌کند. به گفته وی کنگره آمریکا در تلاش است تا یک اصلاح مالیاتی را به تصویب برساند که در صورت مصوب شدن، ناراحت‌کننده‌ترین افزایش مالیات همراه با بی‌عدالتی خواهد بود که می‌توان آن را تصور کرد.
 گزارشگر ویژه سازمان ملل در بیانیه خود را با این جمله به پایان می‌رساند: «رویای آمریکایی» به سرعت به توهم آمریکایی تبدیل می‌شود، چرا که آمریکا هم‌اکنون در مقایسه با سایر کشورهای ثروتمند جهان، پایین‌ترین میزان پویایی اجتماعی را دارد. قشر فقیر جامعه هیچ فرصتی برای شنیده شدن حرفشان ندارد، آنها شانسی برای نفوذ در سیاست‌های اجتماعی ندارند.