kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۱۶۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱

کوتاه از سراسر جهان


کره شمالی
آسوشیتد پرس: سفیر کره شمالی در سازمان ملل نشست اخیر شورای امنیت در باره این کشور را اقدامی از روی ناامیدی آمریکا دانست که از ظرفیت‌های اتمی کره شمالی می‌ترسد. «جا سونگ نام»، شورای امنیت سازمان ملل را به بازیچه‌ای در دست آمریکا به جای بی‌طرفی متهم کرد و گفت:‌ کره شمالی از سال ۲۰۱۴ ، ۱۱ نامه به شورای امنیت فرستاده و خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده درباره رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی شده است که تهدیدی برای امنیت و صلح در شبه جزیره کره به شمار می‌روند اما به جای پاسخگویی به این درخواست‌ها، شورای امنیت ۱۱ قطعنامه تحریمی را علیه کره شمالی تصویب کرده است.وی خاطر نشان کرد که مالکیت سلاح اتمی توسط کشورش اقدامی با هدف دفاع از تمامیت ارضی و حق موجودیت و رویارویی با تهدیدهای آمریکاست.
روسیه
دویچه وله: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با انتشار بیانیه‌ای رسما اعلام کرد که ناتو یک سیستم موشکی روسی را شناسایی کرده که پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نقض می‌کند و یک تهدید جدی به حساب می‌آید. براساس یافته‌های اطلاعاتی ناتو، ارتش روسیه نوع جدیدی از سلاح‌های موشکی به نام اس.اس.سی 8 را توسعه داده است. موشک‌هایی که می‌توانند به کلاهک هسته‌ای نیز مجهز شوند. واشنگتن ادعا می‌کند که با تصاویر ماهواره‌ای و شواهدی دیگر می‌تواند ثابت کند که توسعه این نوع سلاح موشکی نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد است. ناتو از روسیه خواسته تا نگرانی‌ها را به صورت شفاف و مستند برطرف کند و به طور فعالانه در مذاکرات فنی با آمریکا مشارکت داشته باشد.
آلمان
اشپیگل: «پیتر آلتمایر»، رئیس دفتر صدر اعظم آلمان درباره ایجاد شرایط فلج سیاسی در کشورش در صورت عدم تشکیل ائتلاف بزرگ هشدار داد. وی از حزب سوسیال دموکرات خواست که سریعا با اتحادیه احزاب متحد سیاسی تشکیل دولت دهد. آلتمایر افزود، این یک ویژگی آلمان است که در یک دوره زمانی معقول دولتی پایدار را بسازد. ما نباید این ویژگی آلمان را به خطر بیاندازیم. در ضمن اوضاع فعلی و  به تاخیر انداختن تشکیل دولت آب در آسیاب حزب افراطی جایگزینی برای آلمان است. وی همچنین تشکیل یک دولت اقلیتی در کشورش را رد کرد.
افغانستان
تسنیم: در حالی که واشنگتن برای جایگزینی بالگردهای روسی با نمونه‌های آمریکایی تلاش می‌کند،«سرگئی لاوروف»  وزیر خارجه روسیه از فشار واشنگتن به کابل برای عدم استفاده از ۵۰ هزار قبضه کلاشنیکوف ساخت روسیه و خرید سلاح‌های ساخت آمریکا خبر داد.  این در حالی است که «عبدالقیوم کوچی» سفیر افغانستان در روسیه نیز اعلام کرد کشورش مایل است تا علاوه بر بالگردهای آمریکایی، بالگردهای روسی را نیز برای تجهیز نیروی هوایی افغانستان استفاده کند. کوچی اظهارداشت: ارتش ما پرواز با بالگردهای روسی را به خوبی فراگرفته است و امیدواریم که در این زمینه افزایش همکاری‌هایی را با روسیه شاهد باشیم.