kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۱۶۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰
با وجود تعویق در اجرایی شدن تولید مشترک صورت گرفت

پول هنگفت واردات 144 هزار خودرو در جیب فرانسوی‌های بد سابقه



شرکت فرانسوی بدسابقه رنو که تاکنون قراردادهای تولید مشترکش با ایران به مرحله اجرایی نرسیده، پول هنگفتی از طریق واردات 144 هزار خودرو به ایران به جیب زده است.
شرکت خودروسازی رنو فرانسه اعلام کرد در 11 ماهه سال جاری میلادی 144 هزار و 862 دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، فروش رنو فرانسه به ایران در این دوره نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 54 درصدی داشته است.
بر اساس این گزارش فروش رنو به ایران در 12 ماهه سال 2016 نسبت به سال قبل از آن، رشد 110 درصدی داشت و به 108 هزار و 536 دستگاه رسید. رنو در سال 2015 بالغ بر 51 هزار و 500 دستگاه و در سال 2014 نیز بالغ بر 33 هزار دستگاه و در سال 2013 بالغ‌ بر 39 هزار و 600 دستگاه از محصولات خود را به ایران فروخته بود.
به عبارت دیگر، میزان فروش خودروهای رنو به ایران از 39 هزار عدد در نخستین سال دولت روحانی به 144 هزار دستگاه در حدود یکسال گذشته رسیده است. یعنی واردات رنو3/7 برابر شده است.  
متاسفانه ارتباط صنعت خودرو میان ایران و فرانسه به جای حرکت به سمت اجرایی شدن تولید مشترک، به سمت واردات سوق پیدا کرده است، چندی پیش نیز اعلام کردیم علیرغم دستپاچگی خودروسازان ایرانی که پس از برجام سراغ خودروسازان فرانسوی رفتند و قراردادهایی با آنها امضا کردند، تاکنون که مدت زمان ثمردهی این قرارداد‌ها در حال اتمام می‌باشد، خبری از تولید خودروی مشترک نشده است.
به عنوان نمونه، قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک سایپا و سیتروئن که 15 مهر سال گذشته منعقد شد، قائم‌مقام مدیرعامل گروه پژو سیتروئن در مورد همکاری مشترک این دو شرکت خودروساز گفته بود: نخستین خودروی مشترک سایپا و پژو سیتروئن اواخر سال 2017 میلادی تولید و اوایل سال 2018 میلادی وارد بازار خواهد شد.
با این وجود، در حالی که کمتر از یک ماه به اتمام سال 2017 میلادی مانده است، خبری از این تولید مشترک نشده است.
یا در نمونه‌ای دیگر، قرارداد همین شرکت رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یکی دیگر از قراردادهایی بود که بعد از برجام به امضا رسید. منصور معظمی رئیس‌ سازمان گسترش در دی ماه 95 و زمانی که هنوز توافق دو شرکت به قرارداد تبدیل نشده بود اعلام کرد که با همکاری دو طرف، سه محصول سیمبل‌، نیو داستر و کوئید در کشور به تولید خواهند رسید و اولین خودروی مشترک در سال 2017 روی مدار تولید قرار می‌گیرد.
به عبارت دیگر، علی رغم اینکه قرار بود تولید مشترک سازمان گسترش و رنو تا پایان 2017 تولید شود، اتفاق نیفتاد و رئیس ‌سازمان گسترش با تعویق این وعده، در مرداد امسال گفت که اولین محصول مشترک اواخر سال آینده وارد بازار خواهد شد.
تعویق در رخ دادن این وعده‌ها در حالی است که واردات خودرو از فرانسه (که به دلیل خروج از ایران در زمان تحریم ها، بدسابقه محسوب می‌شوند) نسبت به سال قبل بیش از 54 درصد افزایش یافته و به عبارتی فرانسوی‌ها از این طریق پول هنگفتی به جیب زده‌اند.
لازم به ذکر است که دو ماه پیش، دونالدترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به قرارداد خودرویی ایران با فرانسه گفته بود: «امانوئل [رئیس جمهور فرانسه] تلفن زد و با من صحبت کرد. به او گفتم ببین امانوئل، آنها (ایرانی‌ها) همین تازگی‌ها کلی پول به شرکت خودرو سازی «رنو» دادند، پولشان را بگیر و حالش را ببر!»
براساس آنچه دیلی میل منتشر کرده بود، دونالدترامپ رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید به ترزا می  و امانوئل ماکرون، رهبران انگلیس و فرانسه گفته است درباره تحریم‌هایی که آمریکا اعمال می‌کند نگران نباشید و «تا می‌توانید از ایران پول بگیرید!»
البته به نظر می رسد گفته ترامپ از مدت ها پیش، دستورالعمل فرانسه برای ارتباط با ایران بوده و3/7 برابر شدن واردات خودروی این کشور به ایران به نوعی موید همین موضوع است. چه اینکه جدا از رنو، شرکت پژو نیز که بسیاری از نیروهای خود را تعدیل کرده بود با انعقاد قرارداد با ایران وضعیت بهتری پیدا کرد.