kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۱۰۱
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶

نشست 8 ساعته رئیس‌قوه قضائیه با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی




رئیس‌ قوه قضائیه در نشستي صميمانه با 50 تن از دانشجويان و مسئولان تشكل‌هاي دانشجويي که قریب به 8 ساعت به طول انجامید، پاسخگوی سؤالات مطرح شده از سوی دانشجویان بود.
به گزارش اداره كل روابط عمومي قوه قضائيه، در این نشست که نمایندگان تشکل‌های دانشجویی شامل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، دفتر تحکیم وحدت، بسیج دانشجویی و جنبش عدالتخواه دانشجویی به طرح سؤالات و نقطه نظرات خود پرداختند، رئیس‌قوه قضائیه در پاسخ به این دانشجویان به بیان مطالبی پرداخت که چکیده‌ای از سخنان آيت الله صادق آملي لاريجاني در ذیل می‌آید.
*برخي مي‌گويند اگر دستگاه قضايي سالم باشد نبايد اين ميزان پرونده داشته باشيم، وقتی دو همسايه با يكديگر دعوا مي‌كنند و به دادسرا شكايت مي‌برند، قوه قضائيه باعث دعواي آنها شده است؟ گاهی سیاه‌نمایی‌ها علیه قوه‌قضاییه از عجایب است.
*(در سال 96) جرايمي نظير سرقت‌هاي خرد حدود 30 درصد افزايش يافته است، افزايش چنين جرايمي حاكي از وجود برخي مشكلات اقتصادي در كشور است و اين بسيار ظالمانه است كه بخواهيم تمام مشكلات را ناشي از عملكرد دستگاه قضايي بدانيم.
*قوه قضائیه در عین دارا بودن اختیارات فراوان محدودیت‌های قابل توجهی هم دارد. در بحث بودجه خود ما نیز دچار مشکلات فراوانی هستیم و علاوه بر این در استخدام یک نیروی ساده نیز اختیاری نداریم.
سیاسی جلوه دادن برخی پرونده‌ها
 از بیم محکومیت است
*در پرونده‌ای که اخیراً بر سر آن جنجال به پا کردند، صرفاً اتهامات مالی مطرح بود؛ البته احضارهای اخیر در این پرونده به دلیل نسبت‌های خلاف واقع و توهین‌هایی بود که صورت گرفت. این جریان با تصور اینکه روند عادی پرونده ممکن است منتهی به محکومیت آنها شود، تلاش کردند موضوع را سیاسی جلوه دهند که بست نشینی یکی از نتایج این رویکرد بود.
*کار قوه قضائیه در پرونده فرزند یکی از مسئولان سابق در تاریخ ثبت خواهد شد زیرا فشارهای بی‌سابقه‌ای را در این مسیر متحمل شدیم. بصورت حضوری و کتبی مطالب خلاف واقعی را علیه بنده نزد مقام معظم رهبری مطرح می‌کردند که از جنس همین سخنانی بود که اخیراً علیه من و دستگاه قضایی مطرح شده است.
*این افراد با شیطنت می‌گویند که فرزندان ما جاسوس نیستند و بعد هم مدعی هستند که ما تهمتی نزدیم یک جمله سلبی گفته‌ایم. هر فرد عادی هم می‌داند که بسیاری از کنایات، رساتر از تصریح است. همین آقا در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به دبیر شورای عالی امنیت ملی می‌گوید از جاسوسی دختر فلانی چه خبر؟ ایشان پاسخ می‌دهد که این ماجرا از اساس دروغ است. به او می‌گوید شما مطلع نیستید، ما اطلاع دقیق داریم که وی بازداشت است و آدرس دقیق محل بازداشت وی را هم می‌دانیم. آخر می‌شود انسان این مقدار دروغ بگوید و از مسیر انصاف و تقوی دور شود؟
*برخی مدعی هستند که آرای برخی افراد را بنده پیش از رسیدگی قضایی صادر کرده‌ام. این ادعا صد درصد کذب است. چنین کاری خلاف نظر و مشی بنده است و به لحاظ فقهی نیز اساساً الزام قاضی را جایز نمی‌دانم.
*در یکی از پرونده‌ها برخی استادان دانشگاه به همراه جمعی از دانشجویان برای حمایت از فردی در مقابل خانه‌اش حضور یافتند. این در حالی است که بر حسب گزارش دادستانی این فرد سرپل منافقین در ایران بوده و از منافقین پول دریافت می‌کرده است.
*اینکه گفته‌اند قوه قضائیه به‌گونه‌ای بحران ایجاد کرده که دیگر هیچ امیدی نیست سخن خلاف واقع و موذیانه‌ای است. این افراد با توجه به انتصاب رئیس‌قوه قضائیه از سوی مقام معظم رهبری، با زرنگی می‌خواهند به مردم القاء کنند که ایشان نیز در قبال مشکلات دستگاه قضایی سکوت کرده‌اند و گویی مملکت ناظر و صاحبی ندارد. آیا منکری از این بالاتر می‌توان انجام داد؟
ادامه رسیدگی به پرونده برادران 2 تن
 از مسئولان ارشد اجرایی به اتهام مسائل مالی
* پرونده برادران دو تن از مسئولان ارشد اجرایی کشور که اتهامات مطروحه در آن، مالی است در دست رسیدگی قرار دارد و باید به قوه‌قضائیه نیز مهلت داد تا رسیدگی‌های خود را به صورت دقیق انجام دهد.
* اعدام بابک زنجانی برای دستگاه قضایی کاری ندارد اما معتقدیم که این مشکل با اعدام حل نمی‌شود، زیرا باید پول مردم برگردد ضمن اینکه پشت پرده این قضایا مشخص شود که چه کسانی از بابک زنجانی حمایت کرده‌اند.
* آقای مرتضوی (مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی) را به همراه دو قاضی سراغ اخوی بنده فرستادند و گفتند در فلان موضوع به ما کمک کنید. برادر ما اظهار کرد که من به اخوی خواهم گفت و از آنها خواسته بود که در یکی از شرکت‌های فلان آقا کار کند و حقوق و مسکن دریافت کند. به او گفتند که این موضوع را بنویس اما او از این کار امتناع کرده بود. این جلسه را ضبط کرده بودند اما کیفیت آن مناسب نبود. به همین دلیل اقدام به تجهیز سقف آن مکان به ابزار شنود کردند و در یکی از ساعت‌های موجود در اتاق نیز دوربین فیلمبرداری کار گذاشتند. سخن من این است این جرم‌های به این واضحی را نمی‌بینید؟
*فیلم منتشر شده از برادر خود را به آقای محسنی اژه‌ای و همچنین آقای جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران دادم و گفتم این فیلم را ببینید و اگر جرمی ارتکاب یافته اعلام جرم کنید. بنده برای برادر خود هیچ امتیازی قائل نشدم اما از طرفی هم نمی‌توانستم به او ظلم کنم زیرا جرمی در این میان اتفاق نیفتاده بود. نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که جریان انحرافی به همراه ضد انقلاب خارجی دائماً مسئله اخوی بنده را بزرگ می‌کند. اما اصل ماجرای رئیس‌جمهور سابق و آقای مرتضوی را که متضمن جرم‌های قابل توجهی بود نادیده گرفته و پرده‌پوشی می‌کند.
*برخی علیه برادر دیگر بنده نیز بحث زمین‌خواری را مطرح می‌کنند. در زمان حضور آقای آوایی در دادگستری استان تهران به قاضی پرونده اخوی که یک فرد روحانی هم بود در حضور رئیس‌کل دادگستری گفتم که باید نسبت به برادر من مثل دیگران رفتار کنی البته به خاطر شایعات نیز نباید در حق او ظلم شود، اما اگر متوجه شوم که به خاطر نسبت ایشان با من کوچکترین امتیازی نسبت به او قائل شده‌اید اولین شاکی شما خود من خواهم بود و به دادسرای انتظامی قضات معرفی خواهید شد.
* پرونده ستار بهشتی را دستگاه قضایی خود رسیدگی کرده است که در این مورد جرمی از ناحیه یک مأمور ناجا رخ داده بود اما نهایتاً قاضی به این نتیجه رسید که عمدی در کار نبوده و جرم به صورت شبه‌عمد واقع شده است. بر همین اساس مأمور متخلف نیز محکوم شد و حال با طرح برخی ادعاهای کذب دستگاه قضایی را در این مورد متهم می‌کنند.
پشت اعتمادزدایی از دستگاه قضائی
عمدتا سرویس‌های جاسوسی هستند
* درست است که بخشی از مشکلات، در مسیر اعتماد به دستگاه قضایی، ناشی از پاره‌ای عملکردهاست اما عمده آن ریشه در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات سرویس‌های جاسوسی و امنیتی غرب دارد.
* در فتنه 88 قوه قضائیه تمام قد ایستادگی کرد اما فتنه، قدیم و جدید ندارد. کار افرادی هم که در حال حاضر انواع اتهامات را علیه دستگاه قضایی مطرح می‌کنند و سیاه‌نمایی می‌کنند نوعی فتنه است زیرا هر کس اصل نظام را تخریب کند و دست به سیاه‌نمایی بزند در واقع در حال فتنه‌گری است.
*ما چندین ساز و کار نظارتی سنگین داریم که از جمله آنها نظارت‌های پنهان است که نتایج بسیار خوبی در بر داشته و موجب کاهش آمار تخلفات قضایی شده است. اگر به این نتیجه رسیدیم که صرف اعلام آمار، بازدارنده نیست شاید درباره اعلام اسامی قضات متخلف نیز تصمیم‌گیری کنیم.
ورود قوه قضائیه به پرونده بورسیه‌ها
با مجوز رهبری
*رسیدگی به پرونده بورسیه‌ها علی‌الاصول و ذاتاً در صلاحیت دیوان عدالت اداری است اما متأسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با مصوبه‌ای، دست دیوان را بست که به موجب این مصوبه، مقرر شد شکایات درباره «مسائل علمی دانشگاه‌ها» در کمیته‌ای فرعی از شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد رسیدگی قرار گیرد. در پی این تصمیم و پیش آمدن مسئله بورسیه‌ها که به نظر می‌رسید به عده‌ای ظلم شده است، محضر مقام معظم رهبری عرض کردم که دو پیشنهاد دارم. اول اینکه این مصوبه لغو شود و پیشنهاد دیگر اینکه در صورت عدم لغو مصوبه نیز استثنائاً درخصوص بورسیه‌ها، پرونده تحت ساز و کاری مانند اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری در قوه قضائیه رسیدگی شود یعنی دیوان عدالت اداری نظر کارشناسی خود را به رئیس‌قوه قضائیه اعلام کند و سپس درباره پرونده‌ها تصمیم‌گیری شود که در این خصوص مقام معظم رهبری با پیشنهاد دوم موافقت فرمودند.
* تاکنون 330 فقره پرونده ارجاع شده که 127 مورد از آنها مستقیماً مرتبط با موضوع بورسیه است و باقی پرونده‌ها به مسائلی نظیر صدور اجازه دفاع از پایان‌نامه، الزام به ادامه تحصیل و ... ارتباط دارد. از 127 پرونده نیز 68 مورد در مرحله بدوی مختومه شده است که در 18 مورد از آنها حکم به ورود شکایت داده‌اند و برای 50 پرونده نیز قرار رد دعوا صادر شده است. 59 پرونده نیز در حال رسیدگی است.
* هیچ پشت پرده‌ای در روابط ما و دولت وجود ندارد و همه مناسبات ما به همان شکلی است که به صورت آشکارا همه مردم می‌بینند. ممکن است من معتقد باشم که شخصی در دولت حضور دارد که واجد صلاحیت حضور در آن جایگاه نیست، اما قوه مجریه را مساوی با یک مسئول نمی‌دانم و معتقدم که نباید دولت را تخریب کرد زیرا تخریب دولت هیچ تفاوتی با تخریب قوه قضائیه ندارد، گر چه معتقدم بصورت سازنده باید انتقاد کرد.
* جلسات سران سه قوه به دستور اکید مقام معظم رهبری به صورت مستمر برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم که در آنها با تعامل هر چه بیشتر مشکلات مردم را حل کنیم.
* درخصوص موضوع برجام من از ابتدا معتقد بودم که ما در جریان یک معامله بین‌المللی که روی هم رفته در صورت اجرای صحیح آن نیز کار بدی نبود حضور پیدا کردیم که البته باید حقه‌ها و فریبکاری‌های آمریکا نیز از ابتدا در نظر گرفته می‌شد. انتقاد من از این جهت بود که برخی می‌گفتند برجام افتخار بسیار بزرگی است. من علیه چنین تعبیری موضع‌گیری کردم.
احضار برخی وزرا و محکومیت 14 مسئول دولتی در جریان تخلفات انتخاباتی
* تخلفات در انتخابات از سوی برخی استانداران و فرمانداران رخ داد که طبق قانون چون این افراد مجری انتخابات بودند اجازه نداشتند از کاندیدای خاصی حمایت کنند. این موضوع درباره برخی وزرا متفاوت بود و حمایت آنها زمانی که خارج از ساعت کاری یا در ایام مرخصی صورت می‌گرفت خلاف قانون نبود. با این حال برخی وزرا نیز به دادسرا فراخوانده شدند و حتی چند بار مورد بازخواست قرار گرفتند که البته توضیحاتشان قانع‌کننده بود. از استانداران و فرمانداران مجموعاً 14 نفر محکوم شدند که به هر حال این کار در دستگاه قضایی بی‌سابقه بود.
* در زمینه حساب‌های خاص دستگاه قضایی که در دوره دو رئیس‌قبلی قوه قضائیه نیز وجود داشت، اجازه مقام معظم رهبری وجود دارد و به هیچ عنوان اختصاص به شخص رئیس‌دستگاه قضایی ندارد و به هیچ عنوان اموال مردم به حساب شخصی رئیس‌قوه واریز نشده است، تکرار این ادعاها تکرار دروغی است که مکرّر دروغ بودن آن به اثبات رسیده است.
* من خودم شخصاً بازدیدهای چند ساعته از برخی دادسراها، دادگاه‌ها، زندان‌ها، سازمان‌ ثبت و پزشکی قانونی داشته‌ام. البته بازدیدهای ما قطعاً به شکل نمادین است اما بازدیدهای سرزده نیز داشته‌ام.
متاسفانه بسیاری از حقوق‌های نجومی
با مجوز قانونی پرداخت شده است
* پرونده حقوق‌های نجومی در حال رسیدگی است. متأسفانه بسیاری از این حقوق‌های نجومی بصورت کلی صادر شده است و ما نمی‌توانیم کسی را که پولی به صورت قانونی دریافت کرده زندانی کنیم. البته برخی مدیران بانک‌ها که بصورت صوری سودهایی را درست کرده بودند و به واسطه آن پاداش‌هایی می‌گرفتند تحت پیگرد قرار گرفتند اما رسیدگی به چنین مواردی نیز با وجود برخی مجوزهای قانونی، کار ساده‌ای نیست.
* اعضای صندوق توسعه ملی اجازه یافته بودند که خودشان برای خودشان حقوق و پاداش بنویسند. ما چنین مجوزهایی را ظالمانه می‌دانیم و در حال رسیدگی هستیم. البته عده زیادی این وجوه را بازگرداندند.
*درخصوص املاک واگذار شده از سوی شهرداری نیز بخشی از اموال را برگرداندیم اما در آنجا هم شورای شهر به شهردار اجازه داده بود که آیین‌نامه‌ای تدوین کند و بر مبنای این آیین‌نامه شهردار می‌توانست تا 25 درصد درخصوص املاک تخفیف دهد. با اقدامات دستگاه قضایی بخشی از این اموال بازگردانده شد اما چه در این موضوع و چه درخصوص حقوق‌های نجومی، افکار عمومی غالباً به این موضوع توجه ندارد که چه کسی چنین مجوزهایی را صادر کرده است.
*اگر کسی از بنده، فرزندان و همسرم حسابی در خارج از کشور پیدا کرد، مجاز است همه‌اش را برای خود بردارد، و البته اگر انصافش اجازه داد نصفش را هم به کمیته امداد بدهد. متأسفانه ضدانقلاب و ‌اشرار فراری فتنه 88 دائماً این دروغ‌های شاخدار را می‌پراکنند تا چهره جمهوری اسلامی را سیاه کنند.
*اینکه برخی ادعا کردند 90 درصد دادگاه‌ها به صورت غیر علنی برگزار می‌شود کاملاً خلاف واقع است زیرا اکثر دادگاههای ما علنی است. درخصوص دادگاه‌های اخیر نیز که برخی اصرار داشتند علنی باشد به عقیده من می‌توانست علنی باشد اما قانون این اختیار را به قاضی داده است. شاید قاضی احتمال داده که این افراد محاکمه را به جنجال بکشانند و به همین دلیل تصمیم گرفته که محاکمه به صورت غیر علنی برگزار شود. من شخصاً مخالف علنی بودن محاکمات نیستم.
*وقتی برخی مسئولان موضوعاتی نظیر بهشت اجباری را مطرح می‌کنند یا سطح بحث حجاب و عفاف را به بیرون بودن چند تار مو تنزل می‌دهند از نیروی انتظامی یا قوه قضائیه چه انتظاری هست؟ همه باید در این زمینه حمایت کنند و به گونه‌ای عمل نشود که کار برای دادسرا و پلیس مشکل شود.