kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۰۹۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
توضیح درباره یک خبر

میزان قاچاق کالا حداقل 15میلیارد دلار است



در حالی که رئیس ‌فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کرده است: «سالانه 900 میلیون دلار به صورت قاچاق کالا وارد کشور می‌شود» اظهارات مسئولین دولتی نشان دهنده آن است که میزان ورود قاچاق کالا به کشور بسیار بیشتر از این میزان و در حدود 14 میلیارد دلار بوده است.
امیرخجسته نماینده مردم همدان و رئیس‌‌ فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در یک نشست که خبر و گزارش مرتبط با آن در شماره روز پنجشنبه کیهان منتشر شد، گفت: سالانه 900 میلیون دلار قاچاق کالا وارد کشور می‌شود.
این در حالی است که مسئولین دولتی با وجود ادعای کاهش میزان واردات قاچاق کالا به کشور در طول سال‌های گذشته اذعان می‌کنند: «واردات قاچاق کالا به کشور به حدود 15 میلیارد دلار رسیده است.»
جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز اسفند سال گذشته گفته بود: «قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار رسیده است.»
رئیس‌جمهور نیز در مناظره‌های انتخاباتی اذعان کرده بود: « درگذشته قاچاق کالا به شدت افزایش یافت و موقعی که ما دولت را تحویل گرفتیم میزان قاچاق کالا حدود 25 میلیارد دلار بود که در این 2-3 سال اخیر و مقطع فعلی به 12 میلیارد دلار کاهش یافته است».
هر چند دولت میزان 12 الی 15 میلیارد دلار قاچاق کالا را می‌پذیرد ولی آمار نشان از آن دارد که این آمار نیز با واقعیت انطباق نداشته و قاچاق بیشتر از این میزان است.
حسین صمصامی اقتصاد‌دان در رابطه با ادعای کاهش قاچاق در دولت یازدهم می‌گوید: این یک ادعاست و آمارهایی که در مورد بارگیری به مقصد ایران و تخلیه و ورود کالا به ایران است، تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارد.
این اقتصاددان ادامه می‌دهد: فقط یک مورد آن ثبت صدور17 میلیارد دلار کالا از چین به ایران است که در گمرک ایران تنها 12 میلیارد دلار آن اظهار شده است، پس در این بین حدود پنج میلیارد دلار شفاف نیست و به احتمال زیاد قاچاق است.»