kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۰۶۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
مسکو: اوضاع پیچیده‌ شده، تحریم‌های کره شمالی متوقف شود

روسیه زنگ خطر را در شبه جزیره کره به صدا درآورد


سرویس خارجی-
دولت روسیه با بیان اینکه تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه کره ‌شمالی به سمت «خطوط قرمز» می‌رود هشدار داد با این تحریم‌ها اوضاع شبه جزیره کره به سمت پیچیده شدن و درگیری پیش می‌رود.
در پی افزایش تحرکات آمریکا و متحدینش در منطقه حساس شبه جزیره کره از جمله برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در آب‌های این شبه جزیره و اعمال تحریم‌های جدید علیه پیونگ یانگ، «ایگور مورگولوف» معاون وزارت خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد که مسکو برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه کره ‌شمالی آماده نیست اما امکان برقراری تماس‌های دیپلماتیک با پیونگ‌یانگ وجود دارد.وی تاکید کرد که مسکو آماده تایید تحریم‌های جدید علیه پیونگ‌یانگ، که وضعیت اقتصادی این کشور را درهم پیچیده می‌کند هم نیست.
«مورگولف» که با خبرگزاری «اینترفکس» گفت‌وگو می‌کرد این را هم گفت که: «تهدید تحولات غیرقابل کنترل در شبه ‌جزیره کره همواره وجود دارد. کره‌ شمالی و روسیه تاکنون تماس‌های دیپلماتیک در عالی‌ترین سطح نداشته‌اند اما از نظر تئوری چنین چیزی ممکن است.» وی سپس ضمن رد ادعاهای آمریکا علیه روسیه، حول دور زدن تحریم‌های اعمالی شورای امنیت سازمان ملل بر کره ‌شمالی، تاکید کرد: افزایش فشارهای تحریمی بر کره‌ شمالی، ما را به «خطوط قرمز» نزدیک می‌کند زیرا تحریم‌ها، پیونگ‌یانگ را در «اختناق اقتصادی» قرار می‌دهد. مورگولف ضمن اعلام آمادگی روسیه برای ایفای نقش سازنده در ایجاد مکانیزم امنیتی فراگیر در شمال شرق آسیا، پیشنهاد داد «تضمین امنیتی» به کره ‌شمالی می‌تواند موضوع مذاکرات بین واشنگتن و پیونگ‌یانگ باشد.
با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و پیش گرفتن ادبیاتی تند در قبال کره شمالی، پیونگ‌یانگ برنامه موشکی و اتمی‌اش را تسریع کرده است. کره شمالی می‌گوید تا زمانی که در برابر تهدید آمریکا به موازنه دست یابد، برنامه‌های خود را ادامه خواهد داد.کره شمالي همچنین  هشدار داده در صورتي که آمريکا محاصره دريايي را عليه اين کشور اجرا کند، اقدامات «بي‌رحمانه دفاع از خود» را در پيش خواهد گرفت.خبرگزاري دولتي کره شمالي به نقل از سخنگوي وزير خارجه اين کشور در اين باره اعلام کرد پيونگ‌يانگ، محاصره دريايي را «اقدامي جنگي» و «نقض عمدي» حاکميت کره شمالی قلمداد مي‌کند.