kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۰۵۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
آل‌سعود چهره واقعی خود را نشان داد

عادل‌الجبیر: به دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستیم!



سرویس خارجی -
سرانجام پس از سال‌ها روابط مخفی و پنهانی ریاض و تل‌آویو و انتشار صدها گزارش و تحلیل در این باره، وزیر خارجه عربستان لب به اعتراف گشود و برای نخستین بار اظهاراتی را بر زبان راند که نشان می‌دهد، همه این تحلیل‌ها و گزارش‌ها، درست بوده‌اند. «عادل الجبیر» گفت نقشه راهی برای برقراری روابط کامل دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی تدوین کرده‌اند!
طی چند سال گذشته به صورت مرتب اخبار و گزارش‌هایی از دیدار مقامات سعودی و اسرائیل منتشر می‌شد که حاکی از «نوعی تلاش جهت عادی‌سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو» بود. این گزارش‌ها وقتی جدی‌تر می‌شد که مقامات صهیونیست و رسانه‌های این رژیم نیز از وجود چنین روابطی سخن گفته و اعلام می‌کردند، اجازه ندارند بیش از این از جزئیات بگویند!
 مجتهد افشاگر سعودی نیز بارها از قریب‌الوقوع بودن اعلام رسمی برقراری روابط بین اسرائیل و عربستان خبر داده بود. با وجود آنکه مقامات سعودی در برابر این اخبار چندان موضع‌گیری نداشتند اما به‌دلیل هراس از فشار افکار عمومی هیچ‌گاه به صورت صریح نیز بر روابط رسمی با اسرائیل تاکید نداشته‌اند. اما پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تلاش‌های محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل شدت گرفت. حتی برخی رسانه‌ها اعلام کردند پیش از آنکه ترامپ قدس را به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی کند در پشت پرده موافقت ارتجاع عرب را در این مورد کسب کرده بود. اما اعتراف اخیر وزیر خارجه عربستان تمامی تحلیل‌ها در چند سال اخیر در مورد عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل را تایید کرد.
«عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی اعلام کرده عربستان «نقشه راهی» برای برقراری روابط کامل دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی تدوین کرده است. خبرگزاری فارس با اعلام این خبر نوشته، وزیر خارجه عربستان حتی تاکید کرده که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص برقراری صلح بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی جدی است. الجبیر که با کانال «فرانس 24» گفت‌و‌گو می‌کرد، این را هم اضافه کرده که آمریکایی‌ها در حال رایزنی با همه طرف‌ها از جمله عربستان و تلفیق دیدگاه‌های همه این طرف‌ها هستند و گفته‌اند که برای تدوین طرح سازش در خاورمیانه به زمان زیادی نیاز دارند.
رسانه‌های خاندان سعودی نیز طی روزهای گذشته، علنا علیه رسانه‌هایی مثل الجزیره که به حمایت از فلسطینیان فعالیت می‌کنند، حمله می‌کردند! هیچ بعید نیست اگر همین روزها، برخی از این کشورهای مرتجع عربی علنا عادی شدن روابط خود با رژیم کودک‌کش اسرائیل را اعلام کنند.
وزیر خارجه عربستان همچنین گفته که «هنوز مشخص نیست آیا پیشنهادات دولت آمریکا برای دو طرف (فلسطینی و اسرائیلی) قابل قبول است یا خیر، زیرا به عقیده من هنوز طرح آمریکا تکمیل نشده است.» الجبیر همچنین مدعی شده در حال حاضر هیچ‌گونه رابطه‌ای بین عربستان و رژیم صهیونیستی وجود ندارد با وجود اینکه نگرانی از نفوذ ایران در منطقه، نگرانی مشترکی برای هر دو طرف است. وی در عین حال تأکید کرده ریاض نقشه راهی برای برقراری روابط دیپلماتیک کامل با اسرائیل در صورت دستیابی به توافق صلح با فلسطینیان، آماده کرده است.
این اظهارات الجبیر در حالی است که سخنان اخیر ترامپ درباره به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا به قدس، خشم فلسطینیان را به دنبال داشته و با محکومیت بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی مواجه شده است.