kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۰۰۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
در نشست علنی دیروز مجلس صورت گرفت

تذکر نمایندگان به رئیس‌جمهور بانک مرکزی از عناصر فاسد و فرصت‌طلب پاکسازی شود



تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز بهارستان به رئیس‌جمهور ضرورت پاکسازی بانک مرکزی از عناصر فاسد و فرصت‌طلب را متذکر شدند.
تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور در جلسه علنی دیروز از سوی هیئت رئیسه قرائت شد، سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار جلوگیری از ارائه اطلاعات نادرست به مردم و تشویش اذهان عمومی درمورد مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری که منجر به اعتراض شدید سپرده‌گذاران در سراسر کشور شده است، شد و همچنین ضرورت حل مشکل صندوق بازنشستگی فولاد و پرداخت حقوق بازنشستگان این صندوق به صورت مستمر و اجرای صحیح مصوبه مجلس توسط دولت درخصوص این صندوق را متذکر گردید.
نادر قاضی‌پور، احمد امیرآبادی، اکبر رنجبرزاده و محمدحسین فرهنگی نمایندگان ارومیه، قم، ‌اسدآباد و تبریز در تذکری به رئیس‌جمهور و وزرای کشور، راه و شهرسازی، نیرو و جهاد کشاورزی خواستار تسریع در حل مشکل 136 هزار سهامدار شرکت پدیده شاندیز شدند.
نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه نیز در تذکری به وزیر نیرو عنوان کرد که در احیا و نجات دریاچه ارومیه اقدامی جدی و عملیاتی به عمل آید.
محمدابراهیم رضایی، امیر خجسته، ابوالفضل ابوترابی نمایندگان خمین، همدان و نجف‌آباد نیز به رئیس‌جمهور ضرورت پاکسازی بانک مرکزی از عناصر فاسد و فرصت‌طلب را متذکر شدند و خطاب به رئیس‌کل بانک مرکزی عنوان کردند که با دقت در عملکرد مسئولان تحت امر با عناصر فاسد برخورد کنید.
مصوبات نمایندگان
براساس نظر مجلس و با موافقت نمایندگان چاقوی ضامن‌دار و ساتور از لیست سلاح سرد خارج شدند.
گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعاده شده از سوی شورای نگهبان درباره طرح الحاق 2 تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی در جلسه علنی دیروز مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت که بر این اساس واژه «چاقوی ضامن‌دار و ساتور» از لیست سلاح سرد در این طرح حذف شد.
براساس تبصره یک ماده واحده این طرح و اصلاحیه‌های صورت گرفته حمل «قمه، شمشیر، قدار یا پنجه‌ بوکس» به منظور درگیری فیزیکی و ضرب و جرح انجام شود جرم محسوب و مرتکب به حداقل مجازات مقرر در این ماده محکوم می‌شود.
همچنین واردات، تولید و عرضه سلاح‌های مذکور ممنوع است و مرتکب به جزای نقدی درجه 6 محکوم و حسب مورد این سلاح‌ها به نفع دولت ضبط یا معدوم می‌شود.
خبر دیگر این که گزارش کمیسیون کشاورزی درباره لایحه حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی کشور به این کمیسیون ارجاع شد.
از سوی دیگر گزارش کمیسیون فرهنگی درباره استنکاف دولت در قانون تسهیل ازدواج جوانان در نشست علنی امروز مجلس به قوه قضائیه ارسال شد.
طرح استفساریه ماده 59 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه نیز به دلیل منقضی شدن اجرای این قانون، با موافقت نمایندگان حذف شد.
همچنین نمایندگان مجلس مقرر کردند نحوه پرداخت حقوق جانبازان بسیجی و سربازان سپاهی بر اساس قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران تعیین شود.
سوال نمایندگان از وزرا  
محمدعلی وکیلی عضو هیئت رئیسه مجلس نیز در نشست علنی دیروز  سوال ملی شهروز برزگر کلشانی نماینده سلماس از وزیر جهاد کشاورزی در خصوص نوسانات قیمت گوشت، عدم صادرات سیب، مرکبات و محصولات کشاورزی و تولیدی و کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی و نبود ساز و کار مناسب جهت جبران خسارات کشاورزان و دامداران.
سوال ملی محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و راور از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در خصوص عدم شفافیت اقتصادی در مجموعه فعالیت های صندوق بازنشستگی کشوری.
سوال ملی شکور پورحسین نماینده پارس‌آباد از وزیر جهاد کشاورزی در خصوص به‌کارگیری بازنشستگان در مشاغل مدیریتی و شیوع سرطان به دلیل تزریق سموم غیراستاندارد در بخش کشاورزی.
سوال ملی نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه از وزیر جهاد کشاورزی در خصوص عدم اقدام در راستای تبصره بند پ ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه و کمک به توسعه صادرات محصولات کشاورزی.
خبر دیگر اینکه در جلسه علنی دیروز سوال ملی شکور پورحسین نماینده پارس‌آباد از وزیر جهاد کشاورزی در خصوص به کارگیری بازنشستگان در مشاغل مدیریتی و شیوع سرطان به دلیل تزریق سموم غیراستاندارد در بخش کشاورزی اعلام وصول شد.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی نیز با طرح سوالی مبنی بر اینکه «براساس چه مجوز قانونی توافق محرمانه با نماینده آمریکا بعد از اجرایی شدن برجام امضا کرده‌اید؟» خواستار پاسخگویی محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در این زمینه شد.
سیدمحمدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر نیز در اخطار قانون اساسی با بیان اینکه لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم همان FATF است، طرح آن در مجلس را به صلاح ندانست.
مسعود پزشکیان نایب ‌رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده سیرجان در باب بی‌توجهی دولت به زلزله‌زدگان کرمان گفت: عدم ورود و بی‌توجهی دولت نسبت به این امر قابل قبول نیست.
نطق‌های میان دستور نمایندگان
محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان در نطق میان دستور خود در جلسه علنی دیروز گفت: وضعیت وزارت رفاه و اخباری که از این وزارتخانه می‌آید بسیار نگران‌کننده است، عدم شفافیت و بروز تخلفات گسترده در مجموعه‌های اقتصادی وزارت رفاه و تامین اجتماعی ایجاد زمینه یک بحران اقتصادی در کشور است.
نورمحمد تربتی‌نژاد نماینده گرگان و آق قلا نیز با اشاره به مجموعه توطئه‌هایی که دشمنان برای ایران برنامه‌ریزی کرده‌اند، از وزارت خارجه درخواست کرد که دیپلماسی ضد تروریسم را فعال‌تر کند.
مسعود گودرزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز با تاکید بر ضرورت شفاف‌سازی بودجه، تصریح کرد: بر تمام ریال و قران درآمد دولت باید نظارت شود.