kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۹۷۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴
وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

سهم ایران از تولید زعفران ۹۰ درصد و در تجارت 3/7 درصد


مدیرکل دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با آنکه ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود، اما سهم 3/7 درصدی از گردش ۸ میلیارد دلاری زعفران در دنیا داریم که باید روی تجاری‌سازی کار کنیم.
به گزارش خبرگزاری فارس، پیمان یوسفی آذر در نخستین پویش ملی گیاهان دارویی که در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، درباره اهمیت گیاهان دارویی در ارز آوری برای کشور اظهار کرد: متأسفانه تا پیش از این با وجود ظرفیت‌های فراوان در تنوع گیاهان دارویی در کشور این محصولات را به صورت فله‌ای صادر می‌کرده‌ایم و طرف خارجی آن را به صورت قطره‌ای و با قیمتی بسیار بالاتر به کشور ما وارد می‌کند.
وی از آشفتگی‌ در بازار داخلی کشور گلایه کرد و افزود: ما در بازارهای خارجی جایگاهی نداریم و درحالی‌ که 120 میلیارد دلار گردش مالی گیاهان دارویی در دنیاست،‌ حجم اندکی به ما اختصاص دارد. حجم گردش مالی زعفران در دنیا هشت میلیارد دلار است،‌ در حالی‌که حجم مالی زعفران ما 300 میلیون دلار (3/7 درصد) است و 90 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود، اما نتوانسته‌ایم آن را تجاری‌سازی کنیم.
مدیرکل دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی به اهمیت زعفران به‌عنوان محصول خاص تولیدی کشور‌اشاره کرد و گفت: برای زعفران نیز کارگروه ملی از یک ماه گذشته تشکیل شده که همه دست‌اندرکاران از کشاورز گرفته تا صادرکنندگان برتر در این کارگروه حضور داشته تا با هم‌اندیشی، نقاط ضعف این حوزه برطرف شود.
یوسفی‌آذر از تعرفه 30 درصدی هند برای واردات زعفران ایران انتقاد کرد و گفت: طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی با گمرک و وزارت امور خارجه مکاتبه کرده‌ایم که یا قراردادهای تعرفه ترجیحی با این کشور بسته شود، یا عضو WTO شویم یا اینکه سیاست‌های متقابل تنبیهی در برابر واردات کالا از هند در نظر بگیریم و ما هم برای برنج وارداتی هند همین سیاست‌های محدود‌کننده تعرفه‌ای را اعمال کنیم.
وی از برنامه‌ریزی برای افزایش توسعه صادرات زعفران خبر داد و افزود: بنا داریم طی پنج سال آینده، صادرات زعفران را به 2/5 میلیارد دلار برسانیم که لازمه آن افزایش تولید بیشتر زعفران است و در حال حاضر متوسط برداشت زعفران در استان خراسان،‌12 تا 18 کیلوگرم در هکتار است، در حالی‌که در برخی مزارع الگویی تا 39 کیلوگرم هم از این محصول برداشت شده.
مدیرکل دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی به تأسیس دفاتر زعفران ایران در 10 کشور هدف ازجمله استرالیا،‌ اسپانیا، ‌آلمان، فرانسه، هند و چین ‌اشاره کرد و ادامه داد: فعالان این حوزه که برای تأسیس دفتر در این کشورها اقدام کنند، می‌توانند تسهیلات با نرخ شش درصد بگیرند.
به گفته مدیرکل دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی طبق اظهارنامه گمرک 286 میلیون دلار صادرات رسمی زعفران داریم که قطعاً 100 میلیون دلار هم به صورت چمدانی و مسافری از کشور خارج می‌شود و در کنار آن 37 میلیون دلار گیاه شیرین‌بیان و 16 میلیون دلار تخم گشنیز صادر کردیم.