kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۹۷۶
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴
علی‌رغم سخت‌گیری بر مردم در بودجه

دولت برای ریخت و پاش‌های خودش سنگ تمام گذاشت


با وجود سخت‌گیری دولت در بودجه سال آینده بر مردم در مواردی مانند حذف یارانه‌ها و افزایش برخی حامل‌های انرژی، دولت برای نهاد‌هایی مانند مرکز بررسی‌های استراتژیک، معاونت امور زنان و حتی برای هر جلسه خود ارقام نجومی در نظر گرفته است!
بر این اساس هزینه‌های جاری دولت در لایحه بودجه سال آینده با افزایش 9 درصدی به 106 هزار میلیارد تومان رسیده، این در حالی است که حتی رقم درآمدهای نفتی کشور از آن کمتر بوده و به علت افزایش مداوم هزینه‌های جاری، بودجه عمرانی کشور کاهش یافته است.  پیش‌تر نیز رئیس‌دیوان محاسبات با هشدار نسبت به افزایش‌های سالانه هزینه‌های جاری، اعلام کرد با این روند بودجه عمرانی در آینده صفر خواهد شد. پس از ارائه لایحه بودجه نیز مشخص شد دولت روند سابق خود را در افزایش هزینه‌های جاری ادامه داده و احتمالا در سال‌های بعد نیز تا استفاده تمام و کمال از درآمد‌های کشور ادامه خواهد داد!!
متاسفانه در هزینه‌های جاری دولت هم ریخت و پاش‌های بسیاری صورت گرفته که نشان می‌دهد دولت با اختصاص یکسری ارقام نجومی، در ریخت و پاش برای خودش سنگ تمام گذاشته است.
به عنوان نمونه، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری که مدیریت آن را حسام‌الدین آشنا به عهده‌دارد، قرار است در سال آینده ۳۰ نشست و همایش برگزار کند که میانگین اعتبار هر یک از این نشست‌ها ۱۱۳ میلیون تومان و بودجه مجموع آن 3/4 میلیارد تومان اعلام شده است.
جالب‌تر اینکه، این مرکز برای تهیه ۲۵ گزارش درباره سیاست‌ها و راهبردهای مرتبط با فرآیند جهانی شدن مجموعا 3/5 میلیارد تومان بودجه خواهد گرفت که سهم هر یک از این گزارش‌ها ۱۴۱ میلیون تومان برآورد شده است.
ضمن اینکه برای هر یک از مطالعات و تحقیقات موردی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری نیز ۱۳۷ میلیون تومان بودجه لحاظ شده است.
بنابر گزارش مشرق، باید گفت در سال ۱۳۹۷، اگر فردی بتواند مجوز اجرای یکی از این تحقیق‌ها را از حسام‌الدین آشنا بگیرد، ۱۳۷ میلیون تومان دستمزد خواهد گرفت که معادل 11/4 میلیون تومان درآمد ماهانه است. این دستمزد تقریبا ۱۰ برابر دستمزد ماهانه یک کارگر است.
ریخت پاش دولت محدود به این مرکز نبوده و در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده که در معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور که معصومه ابتکار ریاست آن را بر عهده‌دارد، مجموعاً ۵۰ گزارش تحلیل آماری تهیه شود که با اختصاص ۴۰ میلیون تومان بابت هر گزارش، هزینه کل آنها دو میلیارد تومان لحاظ شده است.
همچنین برای هر مورد گردآوری داده‌های آماری برای معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور نیز ۴۰ میلیون تومان اعتبار درج شده است.
جالب اینجاست؛ بودجه‌ای که برای برگزاری ۶۰ نشست و نمایشگاه معاونت امور زنان و مراسم روز ملی خانواده در نظر گرفته شده 1/2 میلیارد تومان است، یعنی هزینه هر یک از مراسم مذکور ۲۰ میلیون تومان است. جالب‌تر اینکه برای برگزاری مراسم روز زن نیز به طور مجزا ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار درج شده است.
اما شگفت‌انگیز‌ترین قسمت ریخت و پاش‌های دولت مربوط به خود جلسات هیئت دولت می‌شود! در لایحه بودجه پیشنهادی، تعداد جلسات مربوط به اداره امور هیئت دولت نیز در بودجه سال آینده ۲۷۰ جلسه برآورد شده و هزینه برگزاری هر جلسه برای اداره امور هیئت دولت مبلغ ۳۷ میلیون تومان لحاظ شده است.
مطابق لایحه بودجه، برنامه اداره امور هیئت دولت دارای دو زیرمجموعه ۱- بررسی، مطالعه و مشاوره جهت تسهیل فرآیند تصمیم سازی دولت و ۲- راهبری، مدیریت و پشتیبانی جلسات کمیسیون‌ها و هیئت دولت است.
در سال آینده ۱۲۰ مورد بررسی، مطالعه و مشاوره جهت تسهیل فرآیند تصمیم‌سازی دولت پیش‌بینی شده که هزینه هر یک از این بررسی‌ها 37/5 میلیون تومان و مجموعا 4/5 میلیارد تومان برآورد شده است.
همچنین پیش‌بینی شده که در سال آینده ۱۵۰ جلسه راهبری، مدیریت و پشتیبانی جلسات کمیسیون‌ها و هیئت دولت تشکیل شود که هزینه هر یک از این جلسات 36/6 میلیون تومان و مجموع آن ۵/۵ میلیارد تومان اعلام شده است.
گفتنی است، در حالیکه اعداد و ارقام مربوط به هزینه‌های همین سه مورد (مرکز استراتژیک، معاونت زنان و جلسات هیئت دولت) سر به فلک می‌کشد و تعجب برانگیز است؛ می‌بینیم طبق همین بودجه یارانه 30 میلیون نفر در سال آینده حذف شده، برخی حامل‌های انرژی افزایش یافته و حتی عوارض خروج از کشور هم چند برابر شده است!! به عبارت دیگر، دولت در این بودجه سخت‌گیری‌هایی در برابر مردم اعمال کرده و از سوی دیگر ریخت و پاش‌های چشمگیری برای نهادهای وابسته به خود در نظر گرفته است.