kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۹۴۵
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰

82 درصد فلسطینی‌ها هیچ اعتمادی به آل‌سعود ندارند



 مرکز مطالعات سیاسی و تحقیقاتی فلسطین پس از یک نظرسنجی که در‌باره اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و نقش کشورها‌ی عربی انجام داده به این نتیجه رسیده که 82 درصد فلسطینی‌ها دیگر اعتمادی به عربستان ندارند.
مرکز مطالعات سیاسی و تحقیقاتی فلسطین مستقر در رام الله در‌باره نگرش فلسطینیان در‌باره اقدام دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و نقش برخی کشورها‌ی عربی و اقدامی که به معامله قرن معروف شده نظرسنجی انجام داده و اعلام کرده که 82 درصد فلسطینی‌ها پس از این اقدام ترامپ، به عربستان اعتماد ندارند و70 درصد هم به مصر بی‌اعتمادند.
همزمان با اقدام ترامپ درباره قدس، گزارش‌های زیادی از هماهنگ بودن وی با برخی کشورهای عربی مثل بحرین، مصر، عربستان و امارات منتشر شد.
به گزارش ایرنا، پایگاه خبری الوطن هم که مقر آن در نیویورک است روز چهارشنبه در این باره نوشت: «75 درصد از پاسخ‌دهندگان نیز اظهار داشتند به نقش امارات در روند حل و فصل و تلاش‌های کنونی برای ایجاد منطقه‌ای میان سرزمین‌های‌اشغالی فلسطین و فلسطین اعتماد ندارند.»
مقاومت مسلحانه، بهترین گزینه
مطابق این نظرسنجی، 45 درصد از پاسخ‌دهندگان هم معتقدند که مقاومت مسلحانه بهترین پاسخ به ترامپ است و 70 درصد هم خواستار استعفای محمود عباس رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین شدند. 76 درصد از پاسخ‌دهندگان نیز اظهار داشتند که جهان عربی به درگیری‌های خود مشغول است و فلسطین مسئله اول آنها نیست و تنها 23درصد گفتند که فلسطین اولین مسئله عربی است.
برخی تحلیلگران معتقدند بخشی از اهمیت این نظرسنجی در این است که نشان دهنده دیدگاه واقعی ساکنان کرانه باختری است که جمعیت و مساحت بیشتری نسبت به دیگر مناطق فلسطینی دارد و مقر جنبش فتح و به عبارتی سنگر محمود عباس رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین است. همچنین به عقیده این تحلیلگران اهمیت دیگر این نظرسنجی در این است که نشان می‌دهد به رغم پنهانکاری‌های آل‌سعود، مردم فلسطین و کشورهای منطقه‌این خاندان وهابی را عامل اصلی گستاخی‌های ترامپ و رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان می‌دانند.