kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۷۸۷
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳

انتفاضه چهارم، روز ششم /شمار مجروحان فلسطینی از مرز 1650 تن گذشت



سرویس خارجی-
157 فلسطینی دیگر در ششمین روز از آغاز انتفاضه چهارم در سرزمین‌های اشغالی به دست نظامیان تا دندان مسلح صهیونیست زخمی شده‌اند که شمار کل مجروحان در این  6 روز را به عدد 1650 فلسطینی رسانده است. برخی اندیشکده‌های غربی با مشاهده اوضاع و اعتراض‌های جهانی به این نتیجه رسیده‌اند که، اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به زیان صهیونیست‌ها تمام خواهد شد.
درگیری و تظاهرات فلسطینی‌ها در ششمین روز از آغاز انتفاضه چهارم نیز ادامه داشت. وزارت بهداشت فلسطين می‌گوید طی این درگيري‌ها مجموعا چهار فلسطيني شهيد و 1650 نفر هم زخمي شده‌اند و نا‌آرامی‌ها نیز به شدت ادامه دارد. طی چند روز گذشته صدها شهروند فلسطینی به‌ ضرب گلوله جنگی نظامیان صهیونیست یا به ‌دلیل استنشاق گاز‌های سمی در مناطق مختلف زخمی شده‌اند. سران گروه‌های فلسطینی  همچنان مردم را به مبارزه و مقاومت دعوت کرده و خواستار تداوم تظاهرات و راهپیمایی‌ در اعتراض به تصمیم ترامپ هستند. اعتراض‌ها در کشورهای مختلف جهان نیز همچنان ادامه دارد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه طی یک سخنرانی در کاخ سفید، قدس را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام کرد و به دولتش دستور داد مقدمات کار برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را فراهم کنند. این تصمیم ترامپ با محکومیت‌های جهانی مواجه شده است.
ادامه راهپیمایی‌ها
محکوميت‌هاي جهاني در اعتراض به تصميم ترامپ برضد ملت بي‌دفاع فلسطين، همچنان با حضور هزاران نفر از مردم سراسر جهان ادامه دارد و هر روز بر دامنه این تظاهرات افزوده می‌شود و خیابان‌ها شلوغ‌تر و خشم و نفرت مردم از تصمیم ترامپ بیشتر می‌شود. طبق گزارش‌های رسیده، مردم ايالت «دهلي» هند روز جمعه آینده در مناطق مختلف «دهلي» با برپايي تظاهرات و تجمع‌هايي، اعتراض خود را نسبت به سياست‌هاي آمريکا و رژيم صهيونيستي همچنين حمايت‌هاي خود را از آرمان قدس و مردم مظلوم فلسطين اعلام خواهند کرد. هزاران نفر در رباط پايتخت مغرب نیز در محکوميت تصميم رئيس‌جمهور آمريکا در به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي تظاهرات کردند. در پاکستان، افغانستان، اندونزی، ترکیه، مالزی، اردن، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، لبنان، عراق، آلمان، انگلیس، فرانسه، آمریکا و... نیز تظاهرات گسترده‌ای در محکومیت تصمیم ترامپ و اعلام همبستگی با ملت فلسطین برگزار شده است.
وکلاي مصري
 شعار مرگ بر آمريکا سر دادند
ده‌ها نفر از وکلای مصری نیز با تجمع در برابر دفتر کانون وکلاي قاهره پايتخت مصر عليه تصميم دونالد ترامپ تظاهرات و اين اقدام او را به شدت محکوم کردند. تظاهرکنندگان شعار مي‌دادند «قدس شهري عربي است‌» و «مرگ بر آمريکا، مرگ بر سيا». وکلای مصری همچنین تاکید کردند، امروز خواست اصلي ما اين است که مي‌خواهيم دولت مصر و به طور کل دولت‌هاي عرب موضعي شديدتر اتخاذ کنند، سفارت اسرائيل را تعطيل و سفير رژيم صهيونيستي را اخراج کنند تا نشان دهند، همبستگي جدي با مردم فلسطين دارند.
خیانت ارتجاع عرب
بحث هماهنگ بودن ترامپ با برخی کشورهای مرتجع عربی در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی نیز هنوز داغ است. «سمير ابوصالح» کارشناس سياسي در گفت‌و‌گو با شبکه الميادين اعلام کرده کشورهاي عربي از تصميم آمريکا درباره قدس اشغالی آگاه بودند و از اين رو واکنش‌هاي آنها به اين تصميم شرم‌آور بود.
وی افزود: برخی حکومت‌هاي عربي به ويژه عربستان و شوراي همکاري خليج فارس و ساير کشورها مانند اردن و مغرب از آنچه اتفاق افتاده است آگاه بودند، از اين رو در مقابل تصميم ترامپ از خود واکنش شرمگينانه و ننگين نشان دادند و تا پس از اعلام موضع از سوي ترامپ هيچ‌گونه بيانيه‌اي درباره اين موضوع صادر نکردند. همچنين ترامپ تأکيد کرد با سران چند کشور عربي و مراجع اصلي تصميم‌گيري مسئله فلسطين مشورت کرده است. از اين رو اين کشورها مطمئن بودند ترامپ چنين تصميمي را در راستاي اجراي توافقنامه اسلو که پيشتر با آنها و اعلام رضايت و همکاري رياست وقت تشکيلات خودگردان امضا شده بود، اتخاذ خواهد کرد.
تحریم کالاهای اسرائیلی
تحریم کالاهای اسرائیلی و آمریکایی از سوی مردم کشورهای جهان اسلام نیز چند روزی است بر سر زبان‌ها افتاده است. الازهر مصر از مردم مصر درخواست کرده در اعتراض به تصميم آمريکا از خريد و مصرف کالاهاي توليد آمريکا و اسرائيل خودداري کنند: «پس از اين اقدام تحريک‌آميز و اهانت به احساسات مسلمانان، و افتخار صهيونيست‌ها به تصميم باطل ترامپ، به نظر من شايسته نيست نه مسلمانان و نه مسيحيان، کالاهاي آمريکايي و صهيونيستي خريداري کنند. بايد همه کشورهاي اسلامي چنين تصميمي بگيرند. از مردم مي‌خواهم فريب حرف‌هاي آنها را که مي‌گويند اين تصميم در حال حاضر اجرا نخواهد شد را نخورند، زيرا که آنها سعي دارند با اين فريبکاري خشم مردم را فرو بنشانند. اي مردم واقع‌گرا باشيد و فريب نخوريد و تصميم درست را اتخاذ کنيد.»
سفرای خود را فرا بخوانید
روزنامه «الجمهوریه» لبنان هم از درخواست «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان برای تعطیل کردن سفارتخانه‌های کشورهای عربی و اسلامی  در آمریکا خبر داده است. این روزنامه در شماره روز دوشنبه خود از قول نبیه بری نوشته: «حدود یک سال پیش من در کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران تاکید کردم که نقطه شروع و پایان جنگ در خاورمیانه فلسطین است. ما باید بفهمیم که کسی در رژیم صهیونیستی به دنبال راه حل سیاسی نیست و اشغالگری روزانه آن تاکیدی بر این مسئله است. انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس نیز رژیم صهیونیستی را تشویق می‌کند که اقدامات بلادرنگ خود را افزایش دهد و از همین رو ما در جهان عرب و اسلام باید در برابر این اقدام آماده باشیم. یکی از کارها بستن سفارت‌های کشورهای عربی و اسلامی در واشنگتن است چرا که سفارت‌های ما هیچ کاری جز دریافت اوامر آمریکا ندارند.»
ارتجاع عرب
 اختیاری از خود ندارد
سفیر فلسطین در سوریه اما با اشاره به نقش منفی حکام عرب وابسته به آمریکا در اتخاذ تصمیم جنجالی رئیس‌جمهور این کشور در خصوص قدس، تأکید کرده: سرنوشت بسیاری از کشورهای عربی در دست آمریکاست.
«محمود الخالدی» در گفت‌وگو با روزنامه «الوطن» سوریه در خصوص تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور به قدس و واکنش کشورهای عربی به این مسئله گفت: «اگر امتی آگاهی ملی نداشته باشد، چنانچه بخشی از آن در معرض خطر قرار گیرد، بخش‌های دیگر نیز در سلامت نخواهد بود. اسرائیل فرزند قانونی هر گونه تلاش توطئه‌گرانه علیه منطقه از سوی قدرت‌های استعماری است و ما نتوانسته‌ایم این وضعیت را تغییر دهیم، بلکه آن را تثبیت کرده‌ایم. لذا امنیت رژیم صهیونیستی امنیت یکی از ایالت‌های آمریکاست و این رژیم نیز سگ نگهبان منافع آمریکاست در نتیجه منفعت آمریکا در گرو آن است که امت اسلامی متفرق شده باشد.»
مغاير با قوانين بين‌المللي
رئیس‌جمهور فرانسه هم اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص به رسمیت شناخته شدن شهر اشغالی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را مغایر با قوانین بین‌المللی و خطرناک برای صلح توصیف کرد.
امانوئل ماکرون در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «تصميم ترامپ مغاير با قوانين بين‌المللي است و مناقشه میان اسرائیل و فلسطینی‌ها باید از طریق مذاکره درباره راه حل دو کشور، حل و فصل شود... اقدام آمریکا در خصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل مردود است.»
اعلان جنگ
«عکرمه صبری» خطیب مسجدالاقصی هم گفته که تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر، اعلام جنگ است.
به گفته وی «تظاهرات‌‌ها و اعتراضاتی که دنیا را فرا گرفته، بیانگر این است که قدس فقط متعلق به فلسطینیان نیست، بلکه متعلق به همه مسلمانان است... ترامپ زمانی که قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به‌رسمیت شناخت، دچار توهم شده بود.» خطیب‌الاقصی سپس از شهروندان فلسطینی و اهالی القدس خواست که به هر قیمتی که شده، از این شهر دفاع کنند. صبری اظهار داشت: «زورگویی‌های آمریکا چیزی از واقعیت موجود درباره قدس را تغییر نخواهد داد.»
ترامپ اشتباه کرد
برخی اندیشکده‌های مطرح آمریکایی نیز نتیجه اقدام بسیار ناپخته ترامپ در انتقال سفارت به قدس را  به ضرر منافع آمریکا و متحدینش در منطقه اعلام کردند که منجر به  مشکلاتی جدی برای آمریکایی‌ها خواهد شد.
مثلا مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل «سی‌اس‌آی‌اس» اعلام کرد، به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی ترامپ می‌تواند شدیدا به منافع استراتژیک آمریکا و اسرائیل ضربه بزند. این آسیب استراتژیک می‌تواند با تحریک جهان عرب گسترده شود و به دشمنان و مخالفان آمریکا فرصت مانور بیشتری بدهد. این مرکز افزود: یکی از اصلی‌ترین دلایل وجود شکاف بین اعراب و منفعل شدن آنها در مقابل اسرائیل را باید در ایران‌هراسی و وحشت عربستان از ایران دانست. استراتژی اتخاذی سعودی‌ها در این چند سال اخیر در قبال ایران اشتباه بوده و از وجاهت و ریش سفیدی عربستان در نزد اعراب کاسته است. موضع‌گیری منفعلانه جهان عرب در مقابل اسرائیل، موجب شده که امروزه بخش اعظم قدس در اختیار یهودیان باشد و آنقدر تعلل صورت گرفت که ترامپ به خود اجازه داد که دست به این اقدام بزند. شورای روابط خارجی«سی‌اف‌آر» نیز اعلام کرد که  اقدام ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، خدمتی بزرگ بود به گروه‌های یهودی و خنجری بود بر پشت چیزی به نام صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها که خود او پیشتر آن را یک «توافق تمام‌عیار» خوانده بود. اقدامی که می‌تواند بسیار تنش‌زا و مشکل‌زا باشد و صلح محتمل بین‌ طرفین را به شدت به خطر بیندازد. به طور یقین، از این پس شاهد اعتراضات شدید بیشتر در داخل اراضی فلسطین و کشورهای مسلمان هستیم و دیپلماسی آمریکا و اسرائیل در اقصی نقاط جهان با مشکلات پیچیده‌ای روبه‌رو خواهد شد. موسسه کارنگی نیز اعلام کرد، اقدام رادیکال ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، اقدامی بود که شاید صهیونیست‌ها را خرسند ساخت اما جهان عرب و حتی اروپا را هم در مقابل ما قرار داد. او به خوبی می‌دانست که مسئله قدس چیزی است که از طریق مذاکره حل شود اما دست به این اشتباه بزرگ زد و صلح را به خطر انداخت.