kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۷۸۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
موسسه تحقیقاتی صلح استکهلم:

شرکت‌های اسلحه‌سازی آمریکا و اروپا سال گذشته صدها میلیارد دلار سود به جیب زده‌اند


یک موسسه تحقیقاتی سوئدی از افزایش فروش سلاح توسط شرکت‌های اروپایی و آمریکایی در سال 2016 و بالا رفتن سودهای سرشاری که از این بابت به جیب شرکت‌های مذکور واریز می‌شود، خبر داده است.
موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (سیپری) دیروز گزارشی را درباره افزایش فروش تسلیحات توسط شرکت‌های اروپایی و آمریکایی منتشر کرد که خود به تنهایی می‌تواند از بسیاری از بحران‌های جاری در جهان رمزگشایی کند و قاتلان واقعی زنان و کودکان مسلمان غرب آسیا و دیگر مناطق را به همگان نشان دهد.
طی روزها و هفته‌های گذشته سفرهای سیاسی زیادی از جانب سران اروپا و آمریکا به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صورت گرفته است و ترجیع‌بند اظهارات همه سیاستمداران غربی مثل «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «ایران‌هراسی» بوده است و هرچند این موسسه تحقیقاتی سوئدی به این بخش از ماجرا اشاره نکرده، ولی گزارش موسسه سیپری، به خوبی آشکار می‌کند که نقش افرادی مثل «ترزا می»، «امانوئل ماکرون» و «دونالد ترامپ» در این سفرها، چیزی بیش از دلالی اسلحه نیست.
اگر این روزها امانوئل ماکرون علیه کشورهای مستقلی مثل ایران، حرف‌های نامربوط زیادی را بر زبان می‌آورد، سیپری علت آن را رمزگشایی می‌کند. ماکرون مجبور است جانب کارتل‌های تسلیحاتی را بگیرد و در راستای منافع آنها حرف بزند، تا منافع نامشروع کشورش حفظ شود و از طرف کارگران و دیگر اقشار فرانسوی که رونق زندگی آنها به همین فروش سلاح و ریختن خون زنان و کودکان مسلمان وابسته است، مورد مواخذه قرار نگیرد و با اعتراضات خیابانی مواجه نشود.
موسسه سیپری در تازه‌ترین گزارشی که منتشر کرده، بخش اول ماجرا یعنی از افزایش فروش و افزایش سود شرکت‌های غربی خبر داده و نیمه بعدی ماجرا را که این معامله کثیف به قیمت خون مسلمانان و زنان و کودکان عراقی، سوری، افغانستانی و یمنی تمام می‌شود را مسکوت گذاشته است. در این گزارش آمده است؛ «100 شرکت بزرگ اسلحه‌سازی جهان طی سال 2016 معادل 375 میلیارد دلار سلاح فروخته‌اند، که البته صنایع اسلحه‌سازی آمریکا، در میان سایر شرکت‌ها، جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند.» بر اساس این گزارش، «شرکت‌های اسلحه‌سازی آمریکا طی سال 2016 توانسته‌اند میزان فروش تسلیحات خود را به میزان چهار درصد افزایش دهند و به بیش از 217 میلیارددلار برسانند. صنایع اسلحه‌سازی این کشور 58درصد سهم فروش سلاح در جهان را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آمریکا، کشورهای اروپای غربی و سپس، روسیه، رتبه‌های بعدی فروش سلاح را دارند.
در اروپای غربی نیز آلمان رتبه اول را دارد و رژیم اسرائیل و عربستان، مشتریان مهم آن هستند.
البته، ناگفته نماند که با روی کار آمدن فرد تاجرمأب و قلدری مثل «دونالد ترامپ» در آمریکا، فروش سلاح در این سال، احتمالاً شتاب بیشتری گرفته و وی تنها طی یک سفر به ریاض، با سران آل‌سعود قراردادهایی را منعقد کرده که ارزش آن را تا 500 میلیارد دلار هم ذکر کرده‌اند. بخشی از این قراردادها مربوط به فروش سلاح است.
در ادامه همین روند، دیروز نیز تسنیم به نقل از رویترز، گزارش داده، انگلیس قرار است یک قرارداد تسلیحاتی به ارزش شش میلیارد و 700 میلیون دلار با قطر منعقد کند. در چارچوب این قرارداد، 24 فروند هواپیمای جنگنده، «تایفون» در اختیار ارتش قطر قرار می‌گیرد.