kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۷۶۷
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸
طرح زمستانی کنترل جاده‌ها آغاز شد

حضور 55 هزار مأمور پلیس و امدادرسان در ۲۹ استان و ۱۰۰ گردنه برفگیر کشور


طرح کنترل و امداد رسانی زمستانه جاده‌های کشور از دیروز با مشارکت پلیس راهور، هلال احمر، اورژانس و سازمان راهداری آغاز شد.
به گزارش فارس، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی دیروز در رزمایش زمستانه پلیس که در پیست اسکی آبعلی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: طرح زمستانه پلیس راهور از امروز آغاز شده و تا 20 اسفندماه ادامه خواهد داشت.
سردار تقی مهری، هدف از اجرای این طرح را برقراری نظم و انضباط ترافیکی، امداد و نجات و خدمت‌رسانی به تمامی کاربران ترافیک اعلام کرد و افزود: در  مجموع 55 هزار نفر نیرو از تمام دستگاه‌های مشارکت‌کننده در این طرح حضور دارند.
مهری ادامه داد: 29 استان و 100 گردنه برفگیر در کشور داریم که مأموران پلیس به همراه عوامل دستگاه‌های خدماتی و امدادرسان در تمام محورهای این استان‌ها به صورت آماده‌باش حضور خواهند داشت.
به گفته وی، علاوه بر جاده‌ها، مأموران پلیس راهور در شهرهایی که برفگیر هستند نیز به طور ویژه حضور فعال خواهند داشت.
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به انجام طرح‌هایی همچون طرح نوروزی، طرح تابستانه، طرح بازگشایی مدارس، طرح اربعین و طرح ترافیکی زمین‌لرزه کرمانشاه، گفت: این بار پلیس در آستانه زمستان، طرح زمستانه را با آمادگی صددرصدی انجام خواهد داد.
سردار مهری اظهارداشت: سرعت و سبقت غیرمجاز خط قرمز پلیس هستند، چرا که آمارها نشان داده 80 درصد تصادفات در زمستان سال گذشته به علت سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ، عدم توجه به جلو و عدم رعایت حق تقدم بوده و متاسفانه 1300 نفر جان خود را در این مدت از دست داده‌اند، البته 7 درصد کاهش جانباختگان حوادث ترافیکی را در طرح زمستانی سال گذشته شاهد بوده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: پلیس به دنبال آن است که حتی یک کشته نیز در جاده‌ها نباشد؛ البته باید در این بین همه دست به دست هم دهند تا بتوان کاهش حوادث و تلفات جاده‌ای را شاهد بود.
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه رانندگان حتماً وسایل گرمایشی و زمستانی مخصوصاً زنجیر چرخ را به همراه داشته باشند، تأکید کرد: تردد وسایل نقلیه از امروز بدون زنجیر چرخ ممنوع است.
مشارکت بیش از 4 هزار نیروی هلال احمر در طرح امداد و نجات زمستانی
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز در حاشیه برگزاری رزمایش ترافیکی طرح زمستانی گفت: در طرح ملی امداد و نجات زمستانه چهار هزار و 349 نفر از نیروهای نجات‌گر جمعیت هلال احمر به‌صورت روزانه و در یک ‌هزار و 221 پایگاه امدادی ثابت، موقت و سیار بین‌شهری نسبت به ارائه خدمات امدادی به هموطنان اقدام می‌کنند.
مرتضی سلیمی افزود: این خودروهای امدادی در قالب 1100 دستگاه آمبولانس، 1328 خودروی کمک‌دار، 364 خودروی نجات، 52 خودروی عملیاتی آرگو، 11 خودروی ارتباطات و مخابرات و 24 فروند بالگرد هستند که آمادگی دارند، خدمات امدادی را در محورهای پرتردد زمستانی ارائه کنند.سلیمی با اشاره به پیش‌بینی پایگاه‌های ثابت سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر برای استراحت رانندگان گفت: این پایگاه‌ها امکان استراحت رانندگان در طول سفرشان را فراهم می‌کنند و امیدواریم با همکاری بیشتر رانندگان بتوانیم شاهد کاهش سوانح ترافیکی در زمستان امسال باشیم.
حضور فعال ناوگان زمینی و هوایی اورژانس در طرح زمستانه
معاون عملیات اورژانس کشور نیز در رزمایش طرح زمستانه 96 اظهار داشت: سازمان اورژانس با به کارگیری ناوگان زمینی و هوایی خود شامل 882 پایگاه اورژانس شهری، 1423 پایگاه اورژانس جاده‌ای، 34 بالگرد اورژانس، دو اورژانس دریایی، 234 موتورآمبولانس، 4726 دستگاه آمبولانس و 64 اتوبوس آمبولانس و 15 هزار تکنیسین اورژانس در طرح زمستانه 96 حضور خواهند داشت.
نوری خاطرنشان کرد: متاسفانه کم‌توجهی خودروسازان به مسائل ایمنی باعث افزایش تلفات و معلولیت‌های ناشی از سوانح ترافیکی شده است و امیدواریم در طول اجرای این طرح با همکاری مردم و تمام دستگاه‌ها شاهد کمترین تلفات و حوادث باشیم.
درخواست راهداری برای جلوگیری از
 تردد خودروهای بدون زنجیر چرخ
معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری کشور نیز در این رزمایش گفت: همکاران من در طرح زمستانه امسال با 14 هزار نیروی انسانی و 9000 دستگاه انواع ماشین‌آلات سبک و سنگین حضور دارند و 1600 گشت راهداری و 650 راهدارخانه ثابت و سیار نیز در این طرح فعال هستند.
به گزارش ایسنا، داوود کشاورزیان با بیان اینکه در کنار ارائه خدمات دستگاه‌ها نقش مردم نیز در کاهش حوادث فوق‌العاده مهم است، افزود: لازم است مردم با تجهیزات کافی حرکت کرده و در مواقع ضروری زنجیر چرخ همراه داشته باشند. وی ادامه داد: از ماموران پلیس راه درخواست می‌کنم که حتما از تردد خودروهای بدون زنجیر چرخ در جاده‌های برفی جلوگیری کنند چراکه خودروهای بدون تجهیزات منجر به انسداد راه‌ها و معابر خواهد بود.