kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۷۶۲
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷

کشف٧٥ درصد تریاک جهان توسط ایران


قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: به طور میانگین ٧٥ درصد کشفیات جهانی تریاک، ٦١ درصد کشفیات جهانی مرفین و ١٧ درصد کشفیات هروئین توسط ایران انجام می‌شود.
به گزارش ایرنا، سردار علی مویدی در مراسم افتتاحیه نشست گروه کارشناسی همکاری‌های مرزی در چارچوب ابتکار میثاق پاریس که با حضور هیئت‌های نمایندگی بیش از ٣٠ کشور و سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی در تهران برگزار شده، با اعلام این مطلب، افزود: همچنین بیشترین کیس‌های کشف پیش‌سازهای شیمیایی مواد مخدر توسط جمهوری اسلامی ایران صورت می‌پذیرد.
مویدی تصریح کرد: هدف اصلی میثاق پاریس جلوگیری از قاچاق مواد مخدر افغانستان تعریف شده است در حالی که هیچ نوع نقشه راه یا برنامه اقدام عملی برای توقف کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان پیش‌بینی نشده است، اگر چنین چیزی وجود دارد اثر آن در میدان عمل دیده نمی‌شود.
وی ادامه داد: عامل دیگری که باعث کاهش کشت و تولید موادمخدر می‌شود نبود تقاضا و بازار سودآور است پس باید در کشورهای مقصد برنامه کاهش تقاضا به شکلی تدوین و اجرا شود که انگیزه‌ای برای سوداگران مرگ باقی نگذارد.
وی با بیان اینکه در ایران در راه مبارزه با مواد مخدر تاکنون چهار هزار شهید و ١٢ هزار جانباز تقدیم شده است،  گفت: آنچه که راجع به کشف خشخاش در افغانستان است نگران‌کننده است و تصویری که از این موضوع وجود دارد این است که افزایش کشت و تولید این منطقه را درنوردیده و به اروپا و ماورای آن نیز خواهد رسید.
میثاق پاریس در سال 2003 امضا شده است که براساس آن با سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی و همکاری‌های دیگر کشورها در مسیر قاچاق مواد مخدر تلاش می شود که مواد مخدر به سمت اروپا ترانزیت نشود.