kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۳۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸
در رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری آمریکا

سهراب مرادی افتخار آفرید با کسب 3 مدال طلا و ثبت 2 رکورد


سرویس ورزشی-
سهراب مرادی ملی پوش دسته ۹۴ کیلوگرم ایران، با مهار وزنه ۲۳۳ کیلوگرم، یک کیلوگرم رکورد دوضرب و با ثبت وزنه ۴۱۷ کیلوگرم ۴ کیلوگرم رکورد جهان را ارتقا داد.
رقابت‌های دسته ۹۴ کیلوگرم مسابقات وزنه برداری جهانی آمریکا به پایان رسید و سهراب مرادی توانست قهرمانی جهان را هم به افتخاراتش اضافه کند. مرادی در یک ضرب، دوضرب و مجموع سه مدال طلا گرفت. ایوب موسوی دیگر نماینده ایران در یک ضرب با ۱۷۱ کیلوگرم پنجم شد. در دوضرب با ۲۱۴ کیلوگرم برنز گرفت و با مجموع ۳۸۵ کیلوگرم مقام سوم جهان را کسب کرد.
در حرکت یک ضرب ایوب موسوی نخستین وزنه‌بردار ایران بود که روی تخته آمد و در اولین حرکت ۱۶۶ کیلوگرم را انداخت.در دومین مرتبه که پشت این وزنه قرار گرفت موفق به مهار این وزنه شد.بیرانوند سرمربی تیم ملی برای آخرین حرکت موسوی ۱۷۱ کیلوگرم را درخواست کرد و موسوی این وزنه را بالای سر برد و سه چراغ سفید دریافت کرد.
سهراب مرادی دیگر وزنه بردار ایران در این دسته کار خود را در یک ضرب با مهار وزنه ۱۷۶ کیلوگرم آغاز کرد و به شدت مورد تشویق ایرانی‌های حاضر در سالن قرار گرفت.مرادی که با وزنه‌بردار ازبکستان رقابت داشت، در دومین حرکت پشت وزنه ۱۸۱ کیلوگرم قرار گرفت و به خوبی این وزنه را بالای سر برد. وزنه‌بردار ازبکستان در حرکت آخر خود وزنه ۱۸۳ کیلوگرم را زد تا تکلیف مدال طلا به حرکت آخر سهراب مرادی بکشد. مرادی در حرکت آخر یک ضرب وزنه ۱۸۴ کیلوگرم را را به خوبی بالای سر برد و مدال طلای یک ضرب را به دست آورد.
در حرکت دو ضرب، موسوی در اولین حرکت ۲۰۸ کیلوگرم را بالای سر برد. او در دومین حرکت ۲۱۴ کیلوگرم را را مهار کرد و مدال دوضرب و مجموع او قطعی شد.موسوی در آخرین حرکت دوضرب وزنه ۲۱۸ کیلوگرم را نتوانست بزند و با همان ۲۱۴ کیلوگرم مدال برنز گرفت.در مجموع دو حرکت با ۳۸۵ کیلوگرم برنز مجموع گرفت.
 سهراب مرادی هم با مهار وزنه ۲۲۰ کیلوگرم در نخستین حرکت مدال طلای دوضرب و مجموع خود را قطعی کرد. سپس در حرکت دوم به رکورد جهان حمله کرد که با مهار وزنه ۲۳۳ کیلوگرم رکورد دوضرب جهان را شکست. او در مجموع رکورد ۴۱۷ کیلوگرم را ثبت کرد و رکورد مجموع جهان را که در اختیار خودش بود چهار کیلوگرم ارتقا داد.
رکورد جهان با ۲۳۲ کیلوگرم پیش از این در اختیار سیمون کولیکچی از لهستان بود که سال ۲۰۰۰ ثبت کرده بود اما مرادی موفق به ثبت رکورد جدید به نام خود شد. او پیش‌تر در بازی‌های داخل سالن آسیا رکورد مجموع جهان را شکسته بود که اکنون رکورد خودش را هم
شکست.
خوشحالی مرادی از ثبت رکورد به نام ایران
سهراب مرادی پس از ثبت این رکورد فوق‌العاده در گفت‌و‌گویی اظهار داشت: خوشحالم زحمات پنج ماه اردوی شبانه‌روزی نتیجه داد. بدنم هم امروز آن طور که می‌خواستم، بود و خوشبختانه یک کیلوگرم در حرکت دوضرب و چهار کیلوگرم در مجموع رکورد دنیا را ارتقا دادم. رکوردی که می‌گفتند افسانه‌ای است.
وی افزود: بعد از اینکه مدال طلایم در نخستین حرکت دوضرب قطعی شد، تمام عزم را جزم کردم تا به رکورد دنیا حمله کنم با تمام وجود برای رکوردشکنی روی تخته رفتم تا این رکورد را به نام ایران ثبت کنم. بارها برای این لحظه تمرین کرده بودم و خوشحالم که سرانجام این اتفاق در آمریکا رخ داد و پرچم ایران به اهتزاز درآمد. قهرمان و رکورددار وزنه‌برداری جهان گفت:‌ از تمام تماشاگران ایرانی حاضر در سالن که حمایت‌های خوبی از من داشتند، تشکر می‌کنم. احساس کردم در ایران مسابقه می‌دهم این مدال را به تمام مردم بزرگ و شریف ایران تقدیم می‌کنم چون حق آنها بهترین‌ها است. امیدوارم این مدال ناقابل را از من قبول کنند.
موسوی: زحمات زیادی برای این مدال کشیده بودم
سید ایوب موسوی دارنده مدال برنز مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان هم گفت: سطح مسابقات با حضور قهرمانان جهان و المپیک واقعاً بالا بود؛ خوشحالم نتیجه و مزد زحماتم را در تمرینات گرفتم چون زحمات زیادی برای این مدال کشیده بودم.وی ادامه داد: در حرکت اول آمادگی کاملی نداشتم، اما در حرکت دوم تازه بدنم گرم شده بود. اگر حرکت اول یک ضرب را از دست نمی‌دادم شاید رنگ مدالم بهتر بود. برای مدال مجموع باید 214 کیلوگرم را می‌زدم که با مهار این وزنه مدالم قطعی شد؛ البته اگر وزنه 218 را در حرکت سوم می‌زدم می‌توانستم مدال نقره مجموع را هم بگیرم، اما نشد.
دارنده مدال برنز مسابقات وزنه‌برداری قهرمان جهان تصریح کرد: خوشحالم در اولین تجربه حضورم در رده سنی بزرگسالان در مسابقات جهانی به 2 مدال ارزشمند رسیدم. از اینکه تمام بچه‌های تیم خوشحال بودند احساس رضایت می‌کنم؛ بهداد سلیمی کمک خوبی به من کرد و آرزو می‌کنم در اوزان باقی مانده هم نتایج خوبی کسب کنیم.
رستمی فقط یک نقره گرفت
اما پیش از رقابت‌های دسته 94 کیلوگرم، در دسته 85 کیلوگرم نیز دو وزنه بردار ایران به روی تخته رفتند که حاصل عملکردشان کسب مدال نقره یک ضرب توسط کیانوش رستمی بود. در حرکت یک ضرب دسته 85 کیلوگرم، کیانوش رستمی توانست وزنه ۱۷۴ کیلویی را مهار کرد و مدال نقره گرفت. علی میری نیز با ثبت وزنه ۱۵۵ کیلویی در جایگاه هفتم قرار گرفت.
در حرکت دو ضرب، کیانوش رستمی دو مرتبه وزنه ۲۱۲ کیلوگرم و یک بار نیز وزنه ۲۱۵ کیلویی را نتوانست مهار کند تا کار خود را در رقابت‌های جهانی آناهیم با یک مدال نقره حرکت یکضرب به پایان برساند. میری هم در حرکت دوضرب ابتدا وزنه ۱۹۳ کیلویی را بالای سر برد ولی در مرتبه دوم و سوم وزنه ۲۰۱ کیلوگرم را نتوانست به درستی مهار کند و در حرکت دوضرب ششم شد و با مجموع ۳۴۸ کیلوگرم در جایگاه هفتم قرار گیرد.
کیانوش رستمی پس از حذف از جدول مجموع و دوضرب مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان گفت: من در این مسابقات تلاش کردم مدال بگیرم و دل مردم را شاد کنم اما زانویم با من یاری نکرد و شرمنده شدم.
او ادامه داد: من سه ماه تمرین کردم و مصدومیت قدیمی هم از ناحیه زانو داشتم که دو روز مانده به مسابقات تشدید شد. من فکر می کنم خیلی مواقع شکست بهتر از پیروزی معمولی است.
او از برگزاری جلسه با علی مرادی خبر داد و گفت: بعد از مسابقه جلسه دو ساعته با رئیس فدراسیون داشتم و قرار شد بعد از بازگشت به تهران در اسرع وقت درمان زانویم را پیگیری کنم تا دوباره روند کسب مدالم ادامه داشته باشد. به مردم هم قول  می‌دهم که در مسابقات جهانی سال آینده یک سورپرایز برایشان داشته باشم.