kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۲۵۲
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶

جوابیه بنیاد شهید به یک گزارش و پاسخ کیهان


در پی چاپ گزارشی با عنوان«باز هم داستان پر تکرار تلاش جانکاه برای احراز جانبازی» در روزنامه کیهان، که در آن به تحصن یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس در اعتراض به احراز نشدن جانبازی و همچنین مشکلات مشابه برخی رزمندگان دیگر پرداخته شده بود، بنیاد شهید و امور ایثارگران جوابیه‌ای به نقل از رئیس ‌دبیرخانه کمیسیون‌های پزشکی بنیاد ارسال کرده است.
 در این جوابیه آمده است: « بر خلاف ادعای طرح شده هيچ برخورد فیزیکی و ضرب و شتمي از سوي کارکنان بنیاد نسبت به این متقاضی احراز جانبازی در دوران دفاع مقدس صورت نگرفته است.
با توجه به وظايف كميسيون احراز مركز و آيين نامه‌ها و مقررات و دستورالعمل‌های ابلاغي احراز جانبازی، پرونده ايشان مورد بررسي قرار گرفت و ایشان براي اخذ نظر تخصصي به كميسيون پزشكي معرفي شد که مطابق قوانین نظر كميسيون پزشكي در این زمینه فصل‌الخطاب است.
فقدان مدارک پزشکی لازم مبنی بر مجروحیت ایشان و نیز عدم تأیید شورای عالی پزشکی یگان نظامی که ایشان را به جبهه اعزام کرده است، دو عاملی هستند که مانع از احراز جانبازی این بزرگوار شده است، ضمن اینکه پرونده این فرد دو بار در کمیسیون پزشکی استان البرز و دو بار در کمیسیون عالی پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور وی مورد بررسی قرار گرفته است اما بنا به تشخیص اعضای کمیسیون پزشکی، ضایعات ایشان انتساب به موضوع مجروحیت موج انفجار و اصابت ترکش نمی‌باشد و عارضه اختصاصی به جا مانده از مجروحیت مورد ادعا مشاهده نگردیده است.
همچنین از سوی همکاران کمیسیون پزشکی راهنمایی‌های لازم به ایشان ارائه شده است تا نظر شورای عالی پزشکی سپاه را در مورد مصدومیتشان دریافت کنند تا به استناد آن و با استفاده از مفاد قانونی برنامه ششم توسعه نسبت به حل مسئله اقدام شود که متأسفانه تاکنون چنین مستنداتی نیز توسط ایشان ارائه نشده است.
اين رزمنده محترم فاقد مدارك پزشكي معتبر و مستند احراز شده است و تنها مدارك ايشان نسخه‌های دو پزشك است كه بر اساس قانون مستند و معتبر نيست و تنها دو راه قانوني براي احراز جانبازي ایشان از سوي كميسيون پزشكي براي اين رزمنده محترم وجود دارد و از ايشان خواسته شد كه يا صورت سانحه معتبر ارائه کنند و يا شوراي عالي پزشكي يگان اعزام‌کننده پرونده پزشكي ايشان را تأیید كنند که در اين صورت كميسيون پزشكي می‌تواند نسبت به تأیید ٥ درصد جانبازي اقدام کند که متأسفانه تاکنون این دو راه قانونی محقق نشده لذا کمیسیون خارج از قوانين مصوب مجلس شوراي اسلامي و آيين نامه‌های مصوب هیئت دولت قادر به اقدامی نیست.
با توجه به ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه موضوع تعیین تکلیف کلیه مشمولان قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، یگان‌های اعزام‌کننده نهادهای متولی موظفند گواهی مورد نیاز افراد مشمول این ماده و صورت سانحه را به کمیسیون احراز بنیاد شهید و امور ایثارگران ارائه نمایند، ضمن اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است، رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که صورت سانحه بالینی همزمان مجروحیت را ندارند اما مجروحیت آنها توسط کمیسیون پزشکی نهاد اعزام‌کننده (نیروهای مسلح) احراز می‌شود را به عنوان جانباز تلقی کند.
گفتنی است بر اساس بند(ژ) ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه مسئولیت رسیدگی و ارائه خدمات مطابق قوانین و مقررات به کلیه جانبازان، آزادگان و خانواده معظم شهدا که در بنیاد دارای پرونده ایثارگری می‌باشند به عهده بنیاد بوده و مسئول رسیدگی و ارائه خدمات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس با معرفی و تایید واحد یا مرکز امور ایثارگران نیروهای مسلح با سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران(ساتا) می‌باشد.»
پاسخ کیهان: ضمن قدردانی از همه کسانی که در راه انجام وظیفه رسیدگی به امور ایثارگران و جانبازان دوران دفاع مقدس تلاش می‌کنند، به اطلاع می‌رساند گزارش درج شده در کیهان ضمن‌اشاره به مشکل این رزمنده عزیزدوران دفاع مقدس طرح موضوعی کلی از وضعیت برخی رزمندگان بود که بارها در تماس با کیهان و یا از طرق دیگر اعتراض خود را نسبت به شرایط احراز جانبازی اعلام کرده‌اند.
در مورد مشکل این جانباز متحصن و درخواست بنیاد شهید مبنی بر ارائه گواهی یگان مربوطه باید گفت اولا ایشان علاوه‌بر داشتن برخی نسخه‌های پزشکی که در آنها به مشکلات ناشی از موج گرفتگی‌اشاره شده است، دارای حداقل دو گواهی مجروحیت صادر شده از سوی سپاه (یگان اعزام‌کننده) می‌باشد که در پیوست این جوابیه درج خواهد شد. حال سؤال اینجاست که آیا گواهی رسمی صادر شده از سوی سپاه مبنی بر تاریخ، مکان و نوع مجروحیت این فرد و توضیح در ذیل آن مبنی بر اینکه گواهی پزشکی صادر شده از سوی پزشکان نامبرده به عنوان صورت سانحه می‌باشد، از نظر بنیاد شهید فاقد هرگونه اعتباری است؟ ضمن اینکه در تبصره 3 از  ماده3 آيين‌نامه اجرايی درصد جانبازی در بخش شرايط احراز جانبازي آمده است:«فرم‌هاي صورت سانحه يا گواهي‌هاي مجروحيت تأييد شده از سوي مراجع ذي صلاح و نيروهاي مسلح كه براي افراد آسيب‌ديده قبل از ابلاغ اين آيين‌نامه صادر شده است همچنان به عنوان مدرك معتبر شناخته مي‌شود.»
دوم اینکه، در مورد ادعای مضروب نشدن این رزمنده توسط یکی از نگهبانان کمیسیون پزشکی مرکز باید گفت طبق ادعای این رزمنده و گواهی ارائه شده از پزشکی قانونی، پرونده در دستگاه قضائی در حال رسیدگی است.
نکته بعدی اینکه در گزارش درج شده در کیهان فرای مشکل این رزمنده عزیز به مشکلات دیگر رزمندگانی که مشکل احراز جانبازی دارند ‌اشاره و بیان شده بود که افراد این چنینی بعضا در اثبات جانبازی خود به دلایل مختلف از جمله نداشتن صورت سانحه و.... عاجزند و ‌ای کاش برای قدردانی از ایثارگری این عزیزان و کلیه ایثارگران چه از سوی بنیاد شهید یا دولت و همچنین مصوبات مجلس به سمتی برویم که بیشترین خدمات و امکانات از جمله خدمات درمانی و... جدای از موضوع اثبات جانبازی و فقط برای قدردانی از ایثارگری آنها و زنده نگهداشتن فرهنگ ایثار و شهادت به این عزیزان که کم کم وارد دوران میانسالی و یا کهنسالی می‌شوند ارائه داده شود.