kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۱۲۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲
سخنگوی شورای نگهبان:

عده‌ای در قالب گفت‌و‌گو با شورای نگهبان به دنبال لابی‌گری سیاسی هستند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان از هرگونه گفت‌وگویی استقبال می‌کند چرا که این نظرات برای ما راه‌گشا است اما تقاضایی که پیش‌تر مطرح شده بود در قالب رایزنی سیاسی بود در حالی که شورای نگهبان نهادی سیاسی نیست و نباید از این گفت‌وگوها تلقی لابی‌گری سیاسی شود.



به گزارش فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان دیروز در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه در پاسخ به این سؤال که «بعضی می‌گویند در صورت باز بودن باب گفت‌وگو با شورای نگهبان در موضوع عضو زرتشتی شورای شهر یزد قضیه به این مرحله نمی‌کشید» گفت: شورای نگهبان از هرگونه گفت‌وگویی استقبال می‌کند و از اصحاب رسانه و سیاسیون خواهش می‌کنیم نظرات خود را برای ما بفرستند چرا که این نظرات برای ما راه‌گشا است اما تقاضایی که پیش‌تر نیز در این مورد مطرح شده بود در قالب رایزنی سیاسی بود در حالی که شورای نگهبان نهادی سیاسی نیست ولی به عنوان نهادی حقوقی قطعاً از انتقادات استقبال می‌کند و امروز نیز پژوهشکده شورای نگهبان در این زمینه فعال است.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت: در حوزه انتخابات هم همیشه عرض کرده‌ایم که آماده گفت‌وگو هستیم اما نباید از این گفت‌وگوها تلقی لابی‌گری سیاسی شود.
جرمی صورت گرفته باشد قوه قضائیه رسیدگی می‌کند
کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس، درباره تایید صلاحیت یک نماینده مجلس در انتخابات مجلس یازدهم که هفته پیش اتهامی دروغ درباره نسبت خویشاوندی یا یک متهم مالی به یکی از مراجع عظام تقلید وارد کرده بود گفت: از ما نخواهید که اکنون درباره رد یا تایید صلاحیت‌ها در دوره آینده مجلس صحبت کنیم. اما اگر جرمی در این زمینه صورت گرفته باشد قاعدتا قوه قضائیه به آن رسیدگی می‌کند.
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مصوبه مجلس در زمینه کلیات طرح 2 فوریتی اصلاح قانون شوراها و عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر خاطرنشان کرد: نظر مجددی در این‌باره نمی‌دهم چرا که نظر شورا قبلاً اعلام شده است و نظام جمهوری اسلامی این قدر قدرت و سواد دارد که بتواند این موضوع را
حل کند.کدخدایی ادامه داد: شورای نگهبان اعلام کرده است که از هر راهکار قانونی که مراجع قانونی ارائه دهند استقبال می‌کند چرا که ما هم به دنبال ایجاد مشکل نیستیم اما درباره این مصوبه هروقت که به شورا ارسال شد درباره آن اظهارنظر می‌کنیم.
بررسی سیاست‌های کلی انتخابات
هنوز تکمیل نشده است
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری تسنیم که از آخرین وضعیت بررسی سیاست‌های کلی انتخابات پرسیده بود، ابراز داشت: این رسیدگی هنوز تکمیل نشده است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران درباره سرنوشت بحث رجل سیاسی در این شورا گفت: قوانینی که انسان‌ها وضع می‌کنند در شرایط زمانی تغییر می‌کند و امروز تلاش شورا بر تدوین یک قانون جامع قرار گرفته است اما ممکن است که در آینده تغییر کند و اصلاح شود ولی تلاش ما این است که شاخص‌های جامع را در نظر بگیریم که شامل تغییرات خاصی نشود.
وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که پرسیده بود مجلس کنونی را چه مقدار با مجلسی که مطلوب شهید آیت‌الله مدرس بود مطابق می‌بینید، بیان داشت: از ما در این باره ارزیابی نخواهید انشاءالله که همه چیز خوب خواهد بود اما ما انتظار بیشتری از مجلس داریم که مصوبات جامع‌تری داشته باشد.
قانون اساسی
تکلیف را مشخص کرده است
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری که با توجه به اظهارنظر فقهای شورای نگهبان درباره عضویت اعضای غیرمسلمان در شوراهای شهر با اکثریت مسلمان نظر شورا درباره مصوبه اخیر مجلس چیست؟ گفت: قانون اساسی در این باره تعیین تکلیف کرده و مصوبه‌ای که مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان باشد به مجمع رفته و نظر مجمع نظر نهایی خواهد بود.