kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۱۱۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۴
کریمی قدوسی ابعاد تازه‌ای از جاسوسی هسته‌ای را افشا کرد

دری اصفهانی به حریف خبر داده بود/تیم ایران بر سر 6 هزار سانتریفیوژ چانه می‌زند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن بیان جزییات دیگری از جاسوسی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، گفت: خوشبختانه امروز دولتی‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که هیچ امیدی به برجام و آینده‌اش نیست.



به گزارش تسنیم، جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو گفت: روزی که اعترافات دری اصفهانی پخش شود آن روز، روز خاصی در کشور خواهد بود.
وی در پاسخ به این سؤال که دلیل بروز چنین اتفاقی چه بود؟ اظهار داشت: علت این است که آقای ظریف در مذاکرات به بدنه وزارت خارجه اعتماد نداشت همانطور که به نمایندگان هم اعتماد نداشت. اصل را بر محرمانه ماندن مذاکرات گذاشته بودند. حتی ظریف از معاونانش نیز در مذاکرات لوزان، ژنو و نیویورک هیچ درخواستی برای مشورت نداشت. تا این حد فضای محرمانه‌ای ایجاد می‌کرد. تیم محدود و بسته‌ای متشکل از ظریف، عراقچی و تخت‌روانچی برای موضوع هسته‌ای تشکیل داده بودند که بعد‌ها این سه چهار نفر به آنها پیوستند. مذاکرات میان این افراد دست به دست می‌شد و در نهایت جمع‌بندی می‌کردند. زودتر از همه دری اصفهانی خبر می‌داد که ظریف در دستانش چه دارد.
کریمی قدوسی ادامه داد: زمانی که بحث تعداد سانتریفیوژ‌ها مطرح بود، دری اصفهانی خبر داده بود که ایرانی‌ها می‌خواهند بر سر 6 هزار سانتریفیوژ با شما چانه بزنند که همان میزان سانتریفیوژ بماند. در همان جلسه زمانی که قرار بود تعداد سانتریفیوژ‌ها مشخص شود، ظریف از 23 هزار سانتریفیوژ شروع می‌کند و در مقابل جان کری می‌گوید سه هزار سانتریفیوژ. آنقدر این مذاکرات ادامه پیدا می‌کند که ظریف به 6 هزار سانتریفیوژ می‌رسد. چرا جان کری چانه می‌زند؟ چون دری اصفهانی به آنها خبر داده بود که این‌ها کفِ تنازلشان 6 هزار تاست. تو به مرگ بگیر تا آنها به تب راضی می‌شوند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این 4 نفر پایه تیم مذاکره‌کننده بودند. در راس آنها سیروس ناصری قرار داشت که هفته‌ای یک بار از لندن وارد ایران می‌شد و مستقیم به نهاد ریاست‌جمهوری می‌آمد و با نهاوندیان تشکیل جلسه می‌داد. به دنبال آن، 3 نفر دیگر نیز می‌آمدند. نهاوندیان کل تیم را مدیریت می‌کرد. البته ناصری هنوز هم در جلسات موجود یکی از افرادی است که حضور دارد. هر چه سرویس‌های آمریکایی انگلیس از دری اصفهانی خواستند، ناصری در برجام جاسازی کرده و به خورد امضای ما داده است.
وی با بیان اینکه دری اصفهانی مسئولیت حوزه پولی و بانکی را برعهده داشت، بیان داشت: پیشتر آقای سیف نظر ویژه‌ای بر روی دری اصفهانی داشت. زمانی که با او صحبت می‌کردم، می‌گفت، نمی‌دانید دری اصفهانی چه تحفه‌ای است و چقدر به نفع اقتصاد کشور است اما زمانی که اعترافات دری اصفهانی را مقابل سیف قرار دادند دستانش را بالا برد.
کریمی قدوسی گفت: آقای «م» با تابعیت مضاعف فرانسه نیز در تیم هسته‌ای حضور داشت. در فرانسه کار می‌کرد. وی متخصص حقوق بین‌الملل در تیم مذاکره‌کننده بود تا نحوه تطابق حقوق بین‌الملل با برجام را بررسی کند. آقای «ر» نیز عضو دیگری بود که متخصص عملیات روانی و تیم رسانه‌ای مذاکرات بود. فارغ‌التحصیل دانشگاهی در انگلیس که به تربیت نفوذی و جاسوس مشهور است. متاسفانه ما امروز از این تربیت‌یافتگان که در جمهوری اسلامی سمت دارند، داریم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز دولتی‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که هیچ امیدی به برجام و آینده‌اش نیست. هیچ امیدی به اینکه ترامپ به برجام گوشه چشمی داشته باشد و از مواضعش کوتاه بیاید، ندارند. ناامید هستند و کار برجام را یک سره می‌دانند. در حال حاضر هم پوسته برجام را تنها بر روی کاغذ حفظ کرده‌اند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد.