kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳

توضیحات وزارت صنعت درباره یک خبر

روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به خبری که در 96/9/4 با عنوان «مسئولان وزارت صنعت اعتقادی به صادرات فرش ندارند» در صفحه چهار روزنامه کیهان منتشر شده بود، توضیحاتی ارسال کرد.


در این توضیحات آمده است: در چند سال اخیر، اقدامات و تلاش‌های متعددی از سوی مسئولان در راستای گره‌گشایی از مشکلات و مسائل فرش دستباف صورت گرفته است. در این راستا می‌توان به تلاش‌های دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، امور خارجه و مرکز ملی فرش ایران برای قرار گرفتن موضوع لغو تحریم فرش ایرانی در مذاکرات ایران با 5+1 اشاره کرد.
به طوری که پس از رایزنی‌های دیپلماتیک برای رفع محدودیت واردات فرش دستباف به آمریکا صدور مجوز صادرات فرش ایران به آمریکا در بندهای برنامه جامع اقدام مشترک آمد و با اجرایی شدن آن آمریکا به عنوان یکی از خریداران اصلی فرش ایران به گروه کشورهای واردکننده فرش دستباف پیوست و ما شاهد صادرات مستقیم بیش از 97 میلیون دلار فرش دستباف در سال گذشته به این کشور بودیم و در مجموع نیز در سال گذشته 23/8 درصد افزایش صادرات فرش به ثبت رسیده و در شش ماهه نخست امسال نیز 13/3 درصد افزایش ثبت شده است.
در همین راستا پیگیری مرکز ملی فرش ایران و اتحادیه‌های مرتبط باعث تثبیت توجه به فرش دستباف در برنامه ششم توسعه کشور شد و با الحاق‌بندی به این برنامه، دولت مکلف به حمایت از فرش دستباف در زمینه توسعه و هدفمندسازی پژوهش، آموزش، تولید و تبلیغات و همچنین توسعه تجارت الکترونیک فرش و ایجاد خانه فرش در بازارهای هدف و مورد نظر برای هویت‌بخشی، ارتقای کیفیت تولید و روان‌سازی، سفارش‌پذیری، حمایت از ایجاد و توسعه و تجهیز کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز و اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی و شهری سراسر کشور و نیز صنایع و خدمات جانبی فرش دستباف به منظور ارتقا و بهبود بهره‌وری، تثبیت و افزایش سهم صادراتی و بازاریابی‌های داخلی و خارجی شده است که این نیز از دیگر اقدامات حمایتی در این حوزه در سال‌های اخیر است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در بخش دیگری از مصاحبه خود اشاره‌ای به کاهش صادرات فرش در دهه اخیر داشت و انتظارات دولت و مسئولان در حوزه صادرات را بسیار ناچیز دانسته است. در این باره باید گفت: مسئولان دولتی به ویژه متولی فرش دستباف در صحبت‌ها و مصاحبه‌های خود پس از اعلام رشد صادرات فرش دستباف در سال‌های اخیر به ویژه بعد از اجرای برجام به کرات اعلام کرده با وجود افزایش صادرات هنوز فرش دستباف از جایگاه اصلی خود فاصله دارد و برای ماندگاری و تداوم حضور در بازار نیازمند شناخت ذائقه و سلیقه مخاطبان و مصرف‌کنندگان، بررسی و سنجش نوع عملکرد رقبا، تبلیغات و... هستیم و رشد صادراتی طی سال‌های اخیر نباید موجب ساده‌انگاری شود و برای تداوم و افزایش این رشد باید تدبیر کرد.
در ادامه از سوی ایشان به موضوع نادیده گرفته شدن تولید و صادرات شرکت‌های اس‌ام‌ای اشاره شده است. در این راستا نیز اقداماتی برای تقویت این شرکت‌ها صورت گرفته که از جمله آن ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به پشتیبانان تولید فرش دستباف، بازنگری و تسهیل در قوانین مالیاتی و گمرکی به سود فعالان فرش دستباف، حمایت از مشارکت ذینفعان در نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله: آلمان، چین و... حمایت از برگزاری بزرگترین نمایشگاه فرش دستباف دنیا در تهران و اقدامات فراوان از این دست که در سال‌های اخیر انجام شده است.
پاسخ کیهان:
1- همان‌طور که در ابتدای اصل خبر آمده است، این گفت‌وگو از سایت اتاق بازرگانی نقل شده و رسانه‌های دیگری مانند خبرگزاری مهر هم آن را نشر داده‌اند.
2- همان‌طور که در متن توضیحات وزارت صنعت آمده است، مشکلات موجود در این زمینه قابل چشم‌پوشی نیستند، چه اینکه در همین توضیحات از عباراتی مانند: «هنوز فرش دستباف از جایگاه اصلی خود فاصله دارد»، «فرش دستباف در دهه اخیر با دشواری‌های متعددی روبه‌رو بوده است» و «باور داریم که تولید و تجارت فرش دستباف با مشکلاتی مواجه است»، استفاده شده است.
3- در حالی در این توضیحات به دستاورد برجام برای صادرات فرش اشاره شده که اولا به گفته رئیس کل بانک مرکزی، دستاورد برجام برای ایران تقریبا هیچ بوده و حتی وزیر خارجه نیز اذعان کرده بود که در پسابرجام حتی یک حساب بانکی نتوانسته‌ایم در انگلستان باز کنیم. بنابراین بزرگنمایی درباره دستاوردهای برجام منطقی به نظر نمی‌رسد که البته نگارنده این توضیحات هم با اشاره به فاصله جایگاه فعلی بازار فرش دستباف با جایگاه مطلوب(با وجود اجرایی شدن برجام) بر این گفته، صحه گذاشته است.