kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۱۰۶
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
خبرگزاری حامی دولت:

آمار رشد اقتصادی در زندگی مردم ملموس نیست

خبرگزاری حامی دولت با اذعان به این نکته که رشد بالایی که در سال گذشته در اقتصاد کشور رخ داد برای مردم ملموس نبوده است، علت این رشد را رشد بنگاه‌های بزرگ که تاثیر چندانی بر روی زندگی مردم ندارند عنوان کرد.


به گزارش خبرگزاری ایسنا، مرکز آمار ایران رشد سه ماهه نخست سال جاری را هفت درصد اعلام کرد. آماری که واکنش‌هایی را به ویژه از سوی کارشناسان اقتصادی برانگیخت. ضمن اینکه در سال گذشته نیز وقتی رشدهای بالای ۹ درصد و ۱۱ درصد برای اقتصاد ایران اعلام شد برخی کارشناسان اقتصادی در این زمینه اظهار می‌کردند که رشد اقتصادی سال ۱۳۹۵ نیز چندان منطقی به نظر نمی‌رسید چون قاعدتا وقتی رشد اقتصادی ایجاد می‌شود باید تاثیر آن را در زندگی مردم و همچنین آمارهای مربوط به‌اشتغال ببینیم، ولی رشد ۱۳۹۵ از این لحاظ نتایج ملموسی در زندگی مردم نداشته است.
با این حال اطلاعات مرکز آمار نشان می‌داد که رشد اقتصادی سال ۱۳۹۵ عمدتا از محل فروش نفت حاصل شده است که با این حساب می‌توان آن را چنین توضیح داد که  با توجه به اینکه در سال‌های تحریم بخشی از ظرفیت صنعت نفت ما بلا استفاده مانده بود و همچنین از تمامی ظرفیت نیروی کار در این بخش نیز استفاده نمی‌شد، طبیعتا در چنین شرایطی انتظار ایجاد‌اشتغال وجود نداشته ضمن اینکه رشد این بخش نیز برای عموم مردم ملموس نیست.
بنابر آنچه گفته شد رشد اقتصادی سه ماهه نخست سال ۱۳۹۶، انتقادات بیشتری را برانگیخته بود چرا که در جزئیات رشد اعلام شده رشد محصولات ناخالص داخلی با نفت 6/5 درصد و بدون نفت هفت درصد اعلام شد. به این ترتیب رشد بخش‌های دیگر حتی بیشتر از بخش نفت بوده است.
در این زمینه فرشاد مومنی، اقتصاد دان با انتقاد از اعلام رشد اقتصادی هفت درصدی بیان می‌کند: از یک طرف گفته می‌شود شرط دستیابی به رشد هشت درصدی این است که سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود و بعد به طور همزمان مطرح می‌شود که در سال ۱۳۹۵ از رشد هشت درصدی فرا رفته‌ایم و حتی در سه ماهه نخست امسال به نزدیکی‌های رشد سال گذشته رسیده‌ایم. سؤال اینجاست که چطور ممکن است این آمارهایی که درباره رشد اقتصادی سه ماهه اول مطرح می‌شود از لحاظ عینی و کارکرد عینی صحیح بوده و سرمایه‌گذاری ضروری اعلام شده محقق شده باشد؟
مرکز آمار ولی قویا از آمارهایی که درباره رشد اقتصادی ارایه کرده دفاع می‌کند. در این زمینه سپیده صالحی - مدیرکل دفتر حساب‌های اقتصادی مرکز آمار ایران می‌گوید: ممکن نیست عددی به دست آید و عدد دیگری اعلام شود. صراحتا می‌گویم من تاکنون چنین موضوعی را ندیده‌ام و بعید می‌دانم که مسئولی تصمیم بگیرد نتیجه‌ای اعلام کند که با آنچه به دست آمده متفاوت باشد و به این ترتیب سرمایه اجتماعی خود را مخدوش کند.
چرا مردم رشد اقتصادی را احساس نمی‌کنند؟
اینکه مردم رشد اقتصادی را احساس نمی‌کنند یک دلیل روشن دارد و آن این است که رشد اقتصادی هفت درصدی متعلق به بنگاه‌های بزرگ است. این موضوعی است که مدیرکل دفتر حساب‌های اقتصادی مرکز آمار ایران به آن‌اشاره می‌کند و این توضیح را هم می‌دهد که رشد عمده بخش بهار در بخش خودروسازی و محصولات پتروشیمی محقق شده، البته سهم این بخش‌ها در رشد اقتصادی مهم است. همچنانکه خودروسازی‌ها حدود ۱۸ و پتروشیمی‌ها ۱۹ درصد در رشد سهم دارند و رشد مثبت‌ آنها تاثیر بالایی در رشد اقتصادی دارد.
صالحی البته تاکید می‌کند که اطلاعات مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط در تصویر کلی که از رشد اقتصادی سالانه داده می‌شود مستتر است و باید در نظر داشته باشیم که رشد اقتصادی سالانه دیرتر به دست می‌آید و ما فرصت داریم تمامی موارد مورد بررسی را در آن بگنجانیم.وی این نکته را هم اضافه می‌کند که بنگاه‌های کوچک یا متوسط گرچه با زندگی مردم در ارتباطند، ولی در رشد اقتصادی کل چندان تاثیری ندارند.
مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی، درخصوص مانور تبلیغاتی دولت در این زمینه می‌گوید: در شرایط فعلی که رشد همراه با‌اشتغال قابل توجه و بهبود توزیع درآمد نبوده، دولت نباید روی اعداد مربوط به رشد اقتصادی مانور بدهد. وقتی دولت با غرور اعلام می‌کند رشد اقتصادی هفت درصد است در حالیکه مردم ممکن است آن را احساس نکرده باشند، این امر به بی‌اعتمادی در جامعه دامن می‌زند.