kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۰۴۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
مقاومت به روایت ولایت

وظایف بسیج در شرایط کنونی


تهیه و تنظیم: کامران پورعباس

بسیج یک پدیده الهی و شگفت‌­انگیز و پربرکت و بسیجی بودن یک افتخار عظیم و متعالی و بی­‌نظیر است.
امام خمینی در دوم آذر ۱۳۶۷ در آخرین پیامشان به مناسبت هفته بسیج از بسیج و بسیجی با تعابیر بسیار افتخارآمیز و غرورانگیزی یاد نمودند که مرور آن بسیار ارزشمند است:
«تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقیناً از برکات و الطاف جلیله خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد. در حوادث گوناگون پس از پیروزی انقلاب خصوصاً جنگ، بودند نهادها و گروه‌های فراوانی که با ایثار و خلوص و فداکاری و شهادت‌طلبی، کشور و انقلاب اسلامی را بیمه کردند. ولی حقیقتاً اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم، چه کسی سزاوارتر از بسیج و بسیجیان خواهند بود!... اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین‌انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهان‌خواران از آن دور خواهد گردید و الّا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند... من دست یکایک شما پیشگامان رهایی را می‌بوسم و می‌دانم که اگر مسئولین نظام اسلامی از شما غافل شوند، به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت.» (صحیفه امام، ج21، صص: 194 تا 196)
مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه­‌ای نیز همواره به بسیجی بودن­شان افتخار نموده و پیوسته از بسیج و بسیجی با تعابیر عظیم و افتخارآمیزی یاد نموده‌­اند. معظم‌­له در دیدار اخیر بسیجیان به مناسبت فرا رسیدن هفته‌ بسیج در 1396/9/1 در مورد اهمیت بسیج فرمودند:
«بسیج -که یک پدیده‌ کم‌نظیر انقلاب اسلامی و از ابتکارات امام بزرگوار است- ظرفیّتی دارد که می‌تواند در همه‌ بخش‌های مورد نیاز در کشور حضور فعّالی داشته باشد؛ می‌تواند گره‌های مشکل را باز کند.»
و نیز فرمودند: «مسئله‌ بسیج، مسئله‌ بسیار مهمّی است، مسئله‌ عمیقی است. بسیج یعنی گِرد‌ آوردن امکانات و به خط کردنِ ظرفیّت‌ها برای رسیدن به مقصود در یک امری که مورد توجّه است؛ این معنای بسیج است. انقلاب اسلامی اگر همه‌ آنچه را ما  امروز داریم داشت، ولی بسیج عمومی و مردمی را نداشت، قطعاً لَنگی مهمّی در کارهایش به ‌وجود می‌آمد. سازمان مقاومت بسیج که بحمدالله امروز مجموعه‌ کارآمدی است، یک نمادی از بسیج عمومی مردمی است؛ بخش سازمان‌یافته‌ بسیج عمومی مردمی است.»
انتظارات از بسیج در شرایط کنونی
بسیج با چنین جایگاه و وجهه والایی وظایف و تکالیف بزرگ و خطیر و سرنوشت‌­سازی دارد.
جدیدترین و به‌­روزترین انتظارات از بسیج را رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار اخیر بسیجیان تشریح فرموده‌­اند. عزم راسخ در مسیر تحقق مقاصد حقیقی و والای جمهوری اسلامی یکی از مهم‌ترین انتظارات است:
«نیاز به حرکت، نیاز به فکر، نیاز به تصمیم، نیاز به عزم راسخ، تا بتوانیم به آن مقاصد حقیقی و والای جمهوری اسلامی، خودمان را برسانیم، کشورمان را برسانیم؛ اینها همه حرکت لازم دارد، تحرّک لازم دارد. این تحرّک با سازماندهی نیروی مقاومت بسیج و همه‌جانبه‌نگریِ این نیرو تحقّق پیدا می‌کند.»
حفظ بسیج و خصوصیات لازم بسیج
حفظ بسیج و خصوصیات لازم بسیج، تکلیف مهم دیگر است:
«بسیج را حفظ کنید. خصوصیّاتی که در بسیج لازم است و معتبر است و وجود داشته است بحمدالله، این خصوصیّات را نگه دارید.»
معظم­‌له در ادامه این خصوصیات را که نیاز امروز و همیشه بسیج هستند برشمرده و بر ضرورت حفظ آنها تأکید می‌­نمایند.
بصیرت و دشمن‌شناسی
بصیرت و دشمن‌شناسی، دو نمونه از مهم‌ترین و اساسی‌­ترین خصوصیات لازم در بسیج هستند که رهبر انقلاب همواره بر آن تأکید دارند:
«یکی از این خصوصیّات بصیرت است؛ دشمن‌شناسی است؛ راه‌های مقابله‌ با دشمن است؛ فهم ترفندهای دشمن است. جوان مؤمن ما باید بداند که یکی از شیوه‌های دشمن این است که او را نسبت به ارزش‌های عملی اسلامی بی‌تفاوت کند؛ در زمینه‌ مسائل شخصی زندگی، مسائل خانوادگی، مسائل گوناگون.»
معظم‌­له در ادامه توضیحات بیشتری در مورد این دو خصوصیت راهبردی فرمودند:
«بصیرت لازم است -جزو شرط‌های لازم است- مجاهدت لازم است، ثبات لازم است. عزیزان من! ثبات در این راه، استقامت در این راه، یکی از واجب‌ترین و مهم‌ترین عوامل پیشرفت است. سعی کنید محیط خودتان را، پیرامون خودتان را، عناصر مرتبط با خودتان را و، پیش از همه، درون و دل خودتان را وفادار و باثبات نگه دارید نسبت به این آرمان‌ها و نسبت به این راه و نسبت به این اهداف والا؛ قطعاً پیروز خواهید شد، قطعاً پیروزی با شما خواهد بود.»
و نیز فرمودند: «البتّه دشمنان هر روزی توطئه‌ جدیدی، یک حیله‌ جدیدی و ترفند جدیدی را مطرح خواهند کرد؛ بایستی نیروهای مبتکر و مؤمن و آماده‌به‌کارِ ما، قبل از آنکه دشمن بخواهد ترفندی را اجرا بکند و شگرد جدیدی را وارد میدان بکند، آماده ‌باشند؛ هم پاسخ بدهند، هم پیشگیری کنند از آنچه دشمن ممکن است انجام بدهد.»
کارنامه فوق‌­العاده درخشان و پرافتخارِ بسیج
کارنامه بسیج، کارنامه­‌ای فوق‌­العاده درخشان و پرافتخار است و پیروزی در جنگ تحمیلی، دفع فتنه 78 و 88، پیروزی بر داعش و تکفیری‌ها و به زانو درآوردنِ پشتیبانان داعش به سرکردگی آمریکا و اسرائیل از جمله دستاوردهای حضور بسیج و انتشار تفکر بسیجی در جهان اسلام است. یکی از مهم‌ترین دلایل اقتدار و پیشرفت روزافزونِ بسیج در خط ولایت بودن و اطاعت محض و بی‌چون و چرا از ولایت­‌فقیه است. بدون شک در آینده نیز بسیج و بسیجیان با تبعیت از ولایت­‌فقیه قله­‌های بلندتری را فتح خواهند نمود. ان‌شاء‌الله و به یاری خداوند.
به درستی که یکی از شعارهای همیشگی و جاویدانِ بسیج این است که:
«رهسپاریم با ولایت تا شهادت»