kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۰۴۶
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰

راز شهادت


در زیارت اربعین آمده است: این جانبازی و شهادت فلسفه خاص و مخصوص به خود دارد که باید از زبان فرزند حسین(ع) که آشناترین فرد به راز این شهادت است شنید.
یکی از علامات مومن این است که زیارت اربعین را بخواند. زیارت اربعین از مضامین بسیار بلندی برخوردار است. این زیارت از حضرت صادق(ع) روایت شده است. در بخشی از آن آمده است:
بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حِیرَهِ الضَّلالَه: و امام حسین(ع) خونش را در راه تو نثار کرد، تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند.
به خداوند خطاب می‌کنیم: خدایا، پسر پیغمبر، حسین بن علی(ع) خونش را بذل کرد تا بندگان تو را از جهالت و حیرت ضلالت نجات دهد. مبارزه امام حسین(ع) و هر یک از اولیای خدا، مبارزه با جهل و ریشه‌کن کردن جهل است.
جهل یعنی سازنده جهنم. جهنم را جهل به وجود می‌آورد. عذاب و سوزندگی و مشکلات و فشارهای جهنم همه از فرزندان جهل است. بنابراین، مبارزه با جهل برای دور ساختن خویشتن از جهنم است. علم و نشر علم، بهشت آفرین است. این مفهوم از مفاهیمی است که باید مورد توجه عمیق قرار بگیرد و تاریکی جان انسان‌ها باید به وسیله اولیای نور ریشه‌کن شود.
* به نقل از کتاب «جلوه‌هایی از عاشورا» گفتارهای مرحوم علی‌اکبر پرورش درباره قیام حسینی(ع)