kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۵۴۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰

فرار متهم صندوق ذخیره فرهنگیان به آلمان

رئیس‌کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صندوق ذخیره فرهنگیان آخرین جزئیات فرار فرد متهم در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان را تشریح کرد.


جبار کوچکی‌نژاد رئیس‌کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صندوق ذخیره فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه این هیئت گزارش خود را از این تحقیق‌و‌تفحص به هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات پارلمان ارائه کرده است، گفت: بررسی‌های نهایی روی این گزارش در کمیسیون انجام و سپس برای قرائت در صحن علنی پارلمان به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم می‌شود.
وی درباره برخی اخبار مبنی بر اینکه فردی از متهمان اصلی پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان با 500 میلیارد تومان از کشور فرار کرده است، گفت: این فرد هم‌اکنون در کشور آلمان است.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه «این فرد اخیراً با بنده تماس داشته است»، افزود: با وکیل وی نیز جلسه‌ای را داشته‌ایم ضمن اینکه وی مکاتباتی با قوه قضائیه داشته است.
کوچکی‌نژاد اظهار داشت: در تحقیقاتی که انجام شده حدود 40 نفر در تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان نقش داشته‌اند.
آغاز ماجرا
یک سال قبل خبری منتشر شد مبنی بر اختلاسی عظیم که در صندوق ذخیره فرهنگیان، صورت گرفته است. طبق معمول، ابتدای کار به تکذیب گذشت ولی با افشای جزئیات بیشتر، مدیرعامل صندوق ذخیره نیز این فساد را قبول کرد و مدعی شد مبلغ آن ‌3 هزار و 500 میلیارد تومان ناقابل  است.
انکار بخش مهمی از مبلغ به یغا رفته، باعث شد اسناد بیشتری منتشر شود و معلوم شد که ‌ 8 هزار میلیارد تومان از صندوق کم شده و به جیب افراد و جریان سیاسی خاصی رفته است.
اندکی بعد خبر آمد همسر شهاب‌الدین غندالی (مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان) و فرزند وی بازداشت شده‌اند. این خبر با تایید و تکذیب‌های متعدد همراه شد اما حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در این‌باره گفت: «از قرار معلوم مدیرعامل این صندوق به همراه همسر و پسرش که از مدیران مالی صندوق ذخیره فرهنگیان بودند(!) اسنادی جعلی تهیه و مبالغ زیادی از صندوق ذخیره برداشت و به حساب‌های شخصی خود واریز کردند. حراست و بازرسی وزارت آموزش و پرورش با پیگیری موضوع، وی و همدستانش را بازداشت کرده و تحویل مقامات قضایی داده‌اند.»
راز سکوت مدعیان اصلاح‌طلبی
 دراین میان، آنچه خیلی عجیب و غیر قابل باور به نظر می‌رسد، سکوت مدعیان اصلاح‌طلبی و اعتدال است! در حالیکه روزنامه‌های زنجیره‌ای هر روز با طرح مسایل پیرامون دولت‌های قبل به جریان سازی می‌پرداختند در این باره به سکوتی حیرت آور روی آوردند. از طرف دیگر دولتی که با ادعای تشکیل دولت پاکدستان و راستگویان تشکیل شده، بزرگترین اختلاس تاریخ ایران را رقم زده اما آنها که تا پیش از این از کاه کوه می‌ساختند، مهر سکوت بر لب ‌زدند.
از نگاه آنها، فساد، برای هم‌حزبی‌ها و هم قبیله‌ای‌ها ننگ نیست، بلکه اگر هم لو رفت، باید با چند کار نمایشی و فرمایشی سر وته قضیه را به هم آورد و موضوع را به بوته فراموشی سپرد! حسین غندالی که در دوره تصدی او بر صندوق ذخیره فرهنگیان، این فساد عظیم و بی‌سابقه رخ داده است، از تندروترین افراد حزب مشارکت و از یار غارهای پدرخوانده‌هاست و خوش‌خدمتی او به جریان اعتدال و اصلاح‌طلب در این فقره قابل چشم‌پوشی نیست. غندالی در دوره اصلاحات و در زمان وزارت مرتضی حاجی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش بود و از زمره معاونین وزیری بود که در دفاع از متحصنین مجلس ششم استعفا داد! از همین سابقه می‌توان به خط فکری او و راز سکوت مدعیان دروغگوی اصلاحات پی‌برد.