kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۵۰۹
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی:

زلزله کرمانشاه 30 برابر زلزله بم انرژی آزاد کرد



استاد پژوهشکده بین‌المللی زلزله‌شناسی گفت: زلزله کرمانشاه به بزرگی 7/3 در مقیاس ریشتر، ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتر پوسته زمین را شکست که نسبت به زلزله بم ۳۰ برابر انرژی بیشتری آزاد کرد.
 مرتضی بسطامی در همایش گزارش زلزله سرپل ذهاب و درس‌هایی برای ایمن‌سازی شهرها و روستاهای کردستان که در محل تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: زلزله اخیر از جنبه‌های مختلف و ابعاد گوناگون یک زلزله تاثیرگذار بود.
وی با بیان اینکه در ساعات اولیه وقوع زلزله اخیر، کشور عراق را ‌اشتباهی مرکز زلزله عنوان کردند، افزود: بعد از بررسی‌های مجدد مرکز زلزله تازه‌آباد در ثلاث ‌باباجانی اعلام شد که بر اساس آخرین مکان‌یابی صورت‌گرفته، عمق کانون زمین‌لرزه حدود ۱۸ کیلومتری برآورد شد.
مامور پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، گفت: بافت استان کرمانشاه بافت فرسوده‌ای نیست و حدود ۵۰ درصد از ساختمان‌های آن فلزی و بتنی است اما در مقایسه با آن، استان کردستان وضعیت سازه‌هایش بدتر است.
بسطامی در ادامه گفت: ۲۴ دستگاه لرزه‌نگاری دقیق در استان کرمانشاه به شناسایی گسل مسبب پرداختند و پس‌لرزه‌های اخیر را ثبت می‌کنند که متاسفم در فضای مجازی اطلاعات در این راستا ‌اشتباه رد و بدل می‌شود.
وی با ‌اشاره به پس‌لرزه‌ها بعد از زلزله اصلی، افزود: پراکندگی پس‌لرزه‌ها مبهم است، ۶ تیم در کرمانشاه مشغول تحقیق در رابطه با پس‌لرزه‌ها در این مناطق هستند تا مکان دقیق آن را شناسایی کنند.
بسطامی تاکید کرد: اکنون باید بررسی کنیم در شهر سنندج اگر زلزله‌ای رخ دهد چه مناطقی بیشتر خسارت می‌بینند پس ضرورت دارد مسولین شهرسازی وضعیت خاک در مناطق مختلف را بررسی کنند.