kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۳۹۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۴
علی لاریجانی در دهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی در استانبول:

ملت‌های منطقه قدرت لازم برای خنثی کردن شگردهای شیطانی آمریکا را به دست آورده‌اند



رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در دهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی در استانبول گفت: آمریکا داعش را به وجود آورد، اما با شکست مواجه شد.
علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی که در سفر به ترکیه در دهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی حضور یافته بود، دیروز طی سخنانی در این نشست گفت: گرچه تروریسم هم به توسعه آسیا و هم به حیثیت آسیا لطمه زد، اما امروز شاهدیم که با تدبیر برخی کشور‌های پیشرو، داعش که یک جریان پلید و تروریستی بود با شکست فراگیر مواجه و در عراق و سوریه نابود شد و این پیروزی در حالی صورت گرفت که آمریکا و برخی کشور‌ها در سال‌های گذشته چه در تشکیل این گروه و چه در پشتیبانی آن از چیزی فروگذار نکردند.
لاریجانی افزود: امروز، روز بزرگی برای همه ما و برای همه آزادیخواهان است و باید به ملت و دولت عزیز عراق و سوریه تبریک گفت که در این میدان مبارزه با تروریسم علیرغم شهداء و خسارات زیاد توفیق یافتند همچنین باید به حزب‌الله به عنوان جریان اصیل مقاومت در مقابل تروریست‌ها تبریک گفت و از زحمات آنان تشکر کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه آمریکا در تشکیل جریان‌های تروریستی افغانستان اقدام کرد و بعد‌ها خود گرفتار آن شد، اظهار داشت: آمریکا در عراق، جنگ افروزی به راه انداخت و داعش را به وجود آورد، اما با شکست مواجه شد.رئیس ‌مجلس خاطرنشان کرد: این نمونه‌ها و بسیاری نمونه‌های دیگر یک نتیجه مهم برای ما دارد و آن این است که ملت‌های منطقه قدرت لازم برای خنثی کردن شگرد‌های شیطانی آمریکا را به دست آورده‌اند و از هوشیاری سیاسی کاملی برخوردارند و این یک نقطه قوت مهم برای همه ما بوده و در مسیر آینده از ظرفیت‌های یکدیگر می‌توانیم به خوبی استفاده کنیم.
لاریجانی در ادامه گفت: تجربه چند دهه باید این موضوع را روشن کرده باشد که قدرت‌های بزرگ نه اهداف سیاسی‌شان و نه اهداف اقتصادی‌شان در گرو ایجاد صلح در منطقه نیست و چند دهه مردم مظلوم فلسطین تاوان شیطنت کشور‌های بزرگ را می‌دهند که رژیم صهیونیستی این غده سرطانی را در منطقه تعبیه کرده‌اند.
همکاری ایران، پاکستان و ترکیه
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری دهمین مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی در استانبول با سناتور مشاهد حسین رئیس ‌کمیته امنیت ملی و دفاعی مجلس سنای پاکستان دیدار کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، لاریجانی در این دیدار با بیان اینکه رژیم صهیونیستی قصد دارد بحران سیاسی در منطقه‌ ایجاد کند، اظهار کرد: باید با کشورهای منطقه گفت‌و‌گو کنیم و نگذاریم کشورها ابزار دست آمریکا شده و تصمیمات آنها به نفع اسرائیل و آمریکا شود، لذا از این رو باید از وزن ایران، پاکستان و ترکیه در حل شرایط منطقه استفاده کرد.
سناتور مشاهد حسین نیز در ادامه این دیدار ضمن‌اشاره به روابط پارلمانی خوب دو کشور گفت: اخیرا مقامات نظامی و اطلاعاتی دو کشور دیدارهایی داشته‌اند که بسیار مفید است.
انتقال گاز میان ایران و تاجیکستان
علی لاریجانی در حاشیه دهمین مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی با خیرالنساء یوسفی نایب‌ رئیس ‌مجلس تاجیکستان نیز دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
لاریجانی در این دیدار با ‌اشاره به ظرفیت شرکت‌های ایرانی برای حضور اقتصادی در تاجیکستان عنوان کرد: سرمایه‌گذاری به خصوص در حوزه برق و انتقال آب از تاجیکستان به ایران و انتقال گاز از ایران به تاجیکستان می‌تواند نقطه عطفی در افزایش روابط باشد.
خیرالنساء یوسفی نیز در ادامه این دیدار ضمن ابراز همدردی با ملت ایران به دلیل حادثه بروز زلزله غرب کشور، گفت: پیوندهای میان ایران و تاجیکستان بسیار زیاد است و باید به سمت تقویت روابط دوجانبه پیش برویم.