kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۳۸۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۴
رئیس ستاد بحران کشور:

مردم و نیکوکاران برای اسکان موقت زلزله‌زدگان کمک کنند


معاون وزیر کشور و رئیس ستاد مدیریت بحران کشور یکی از نیازهای اصلی مردم مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه را اسکان موقت دانست و از همه مردم و بخش خصوصی کشور خواست در بحث تأمین مکان اسکان موقت برای زلزله‌زدگان کمک کنند.
اسماعیل نجار دیروز در جریان بازدید استاندار و نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان از مناطق زلزله‌زده شهرستان جوانرود در جمع خبرنگاران افزود: از مردم می‌خواهیم کمک‌های نقدی خود برای تأمین محل اسکان موقت را به حساب 100 امام(ره) بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واریز کنند.
وی با اشاره به آغاز بارش‌ها و سرد بودن منطقه گفت: اولویت اصلی ما تأمین سرپناهی برای در امان ماندن مردم از سرما است و از همه خیران نیز تقاضای کمک داریم.
وی اظهار کرد: بعد از تثبیت اسکان اضطراری که انجام شد به دنبال اسکان موقت هستیم که هم دولت در این زمینه سرمایه‌گذاری داشته به طوری که 50 میلیون ریال برای شهروندان و 30 میلیون ریال برای روستاییان در این مرحله درنظر گرفته شده که بخش اعظمی از این اعتبارات ابلاغ شده است.
رئیس ستاد مدیریت بحران کشور، متولی بازسازی واحدهای تخریب شده را بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دانست و گفت: در ستاد مدیریت بحران مقرر شد که همه دستگاه‌های اجرایی در این راستا با بنیاد مسکن هماهنگ باشند و کمک کنند.
نجار افزود: قرار است قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران در سه محور اسکان موقت، تحویل مصالح و آواربرداری به بنیاد مسکن کمک کند.
وی گفت: در بحث تأمین محل اسکان موقت یا در کنار منازل تخریب شده، اتاقک کوچکی می‌سازیم که برای بعد نیز از آن به عنوان انباری استفاده کنند و یا اینکه در قالب کانکس زلزله‌زدگان را اسکان می‌دهیم.
وی اظهار کرد: که در جریان زلزله اخیر چهار هزار و 500 واحد شهری و 11 هزار واحد روستایی باید تخریب و بازسازی شود و 15 هزار واحد نیز نیاز به تعمیر دارد.
چادرها با نانو ضدآب می‌شوند
با آغاز بارندگی در استان کرمانشاه، مناطق زلزله‌زده به دنبال عایق‌بندی چادرهای اسکان با استفاده از نایلون هستند که این امر به دلیل محدودیت امکانات تأثیر چندانی نداشته و راهکاری موقت است.
از همین‌رو یک شرکت دانش‌بنیان برای عایق کردن چادر زلزله‌زدگان به چاره‌اندیشی پرداخته و به یک ابتکار دست‌زده است.
این شرکت با تولید نانوپوشش‌های پیشرفته ضدآب درحال عایق‌بندی چادرهای زلزله‌زدگان سرپل‌ذهاب است.
توزیع 300 تن نایلون
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه، از توزیع 74 هزار تخته چادر و 300 تن نایلون برای پوشش این چادرها در مناطق زلزله‌زده استان خبر داد.
رضا محمودیان اظهار کرد: به دنبال اخطاریه اداره کل هواشناسی استان مبنی بر بارش شدید باران در مناطق زلزله‌زده، اقدام‌هایی برای جلوگیری از بروز مشکل در این مناطق صورت گرفت.وی ادامه داد: بعد از آنکه چادرهای محل اسکان زلزله‌زدگان را با نایلون پوشاندیم، تعدادی از این چادرها که در مسیر آب قرار داشتند، جابه‌جا شدند و اقدام‌هایی نیز برای ممانعت از نفوذ آب به چادرها انجام شد.محمودیان خاطرنشان کرد: علاوه بر آن تعداد قابل توجهی زیرانداز برزنتی و پلاستیکی و موکت هم در بین زلزله‌زدگان توزیع شد تا مشکلات کمتری در شب‌های بارانی و سرد داشته باشند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در ادامه از توزیع 10 هزار لیتر نفت سفید در شهرستان سرپل‌ذهاب طی یکی 2 روز گذشته خبر داد و گفت: تقریباً به همین مقدار نفت سفید در سایر شهرهای زلزله‌زده نیز توزیع شد.وی یادآوری کرد: روز سه‌شنبه نیز 120 مخزن زباله در نقاط مختلف شهرهای زلزله زده قرار داده و هشت تن کیسه زباله نیز میان زلزله‌زدگان توزیع شد.
محمودیان همچنین با اشاره به صدور دفترچه امدادی برای زلزله‌زدگان، گفت: طبق این دفترچه بسته‌های یک ماهه شامل موادغذایی و خوراکی، پتو و وسایل گرمایشی، نفت سفید و... میان آنها توزیع می‌شود.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در ادامه از آمادگی برای بازگشایی مدارس مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: با خارج کردن چادرهای زلزله‌زدگان از مراکز آموزشی، دانش‌آموزان از روز شنبه آینده (چهارم آذر) در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.
توزیع 20 هزار بسته موادغذایی
مسئول پشتیبانی جمعیت هلال‌احمر کشور، از توزیع 20 هزار بسته از اقلام 72 ساعته مورد نیاز زلزله‌زدگان استان کرمانشاه خبر داد.
ابوالقاسم گرجی اظهار کرد: به علت اشباع اقلام توزیع شده میان زلزله‌زدگان و پیشگیری از توزیع مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته، 20 هزار بسته دیگر در حال بسته‌بندی است تا در میان زلزله‌زدگان توزیع شود.وی ادامه داد: علاوه بر بسته‌های 72 ساعته، بسته‌های یک ماهه نیز توسط جمعیت هلال‌احمر تهیه شده است و برای توزیع در روزهای آتی به سالن‌های محل نگهداری منتقل شده است.گرجی خاطرنشان کرد: در مجموع 45 هزار بسته 33 کیلویی به عنوان بسته‌های ماهانه، میان خانوارهای زلزله‌زده با جمعیت 3 یا 3 نفر توزیع می‌شود.
مسئول پشتیبانی جمعیت هلال‌احمر کشور افزود: بسته‌های یک ماهه شامل انواع کنسروجات، برنج 10 کیلویی، عدس، لوبیا، قند، شکر، نمک، پتو، سهمیه نفت سفید و لوازم گرمایشی می‌شود.وی ادامه داد: به علت بارندگی و جلوگیری از خیس شدن اقلام خریداری شده مورد نیاز زلزله‌زدگان، این اقلام اعم از مواد غذایی، پوشاک، وسایل گرمایشی همچون پتو، بخاری و... به مکان‌های سرپوشیده منتقل شده است.
آبگرفتگی چادرهای زلزله‌زدگان
فرماندار سرپل ذهاب گفت: با توجه به بارش باران و آب‌گرفتگی خیابان‌ها و معابر عمومی این شهرستان، از زلزله‌زدگان خواست در برپایی چادرهای اسکان اضطراری اصول ایمنی رارعایت کنند.
اکبر سنجابی با اشاره به بارندگی 2 روز گذشته در این شهرستان و احتمال تداوم آن با توجه به شرایط جوی افزود: زلزله‌زدگان برای در امان ماندن از بارش باران نیاز است چادرهای خود را طبق توصیه‌های دستگاه‌های امدادی و با رعایت اصول ایمنی برپا کنند.وی اظهار کرد: به علت بارندگی شب چهارشنبه تعدادی از چادرهای اسکان زلزله‌زدگان دچار آب‌گرفتگی شد و مشکلاتی را برای این افراد به وجود آورد.
وی عمده چادرهایی را که دچار آب گرفتگی شدند، شامل زلزله‌زدگان بیان کرد که در استقرار چادرهایشان مکان‌های نامناسبی را انتخاب کرده و هشدارهای امدادی و ایمنی را جدی نگرفته بودند.
وی از امدادرسانی به چادرهای حادثه‌دیدگان از سوی دستگاه‌های امدادی خبر داد و گفت: برق‌رسانی به چادرها و توزیع وسایل گرمایشی و نایلون بین زلزله‌زدگان تداوم دارد، ضمن اینکه تعدادی کانکس بین زلزله‌زدگان مناطق روستایی سردسیر نیزبرای حفاظت از سرما و باران توزیع شده است.
نیاز به 20 هزار میلیارد ریال برای بازسازی
استاندار کرمانشاه گفت: حدود 20 هزار میلیارد ریال اعتبار برای احیای بخش‌های گردشگری، صنعت، مسکن و کشاورزی که در جریان زلزله اخیر در غرب استان آسیب دیده‌اند، موردنیاز است.
هوشنگ بازوند در جلسه ستاد تسهیل استان کرمانشاه به بانک‌های عامل برای تأمین و جذب این میزان اعتبار تأکید کرد.وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی واحدهای صنعتی و سنتی روستایی در مجموع هشت هزار و 885 واحد دچار خسارت 10 تا 100 درصدی شده است، گفت: در مجموع به سه هزار و 850 میلیارد ریال تسهیلات برای بازسازی این بخش نیاز است.وی همچنین گفت: برای جبران خسارت دام‌های سبک و سنگین روستاییان زلزله‌زده به هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.
استاندار کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه 77 واحد صنعتی در جریان زلزله اخیر در غرب استان کرمانشاه بین 10 تا 100 درصد خسارت دیده‌اند، اعتبار موردنیاز برای بازسازی واحدهای صنعتی خسارت دیده ناشی از زلزله اخیر را 550 میلیارد ریال ذکر کرد. بازوند با بیان اینکه به واحدهای صنعتی استان در جریان زلزله اخیر براساس برآورد اولیه 540 میلیارد ریال خسارت وارد شده است، افزود: به علت خسارت وارده ناشی از وقوع زلزله به واحدهای صنعتی، 800 تن به صورت مستقیم و 1500 تن به صورت غیرمستقیم بیکار شده‌اند.
او از اداره کل صنعت و معدن خواست لیست واحدهای صنعتی خسارت دیده برای دریافت تسهیلات را به بانک‌های عامل معرفی کند. استاندار کرمانشاه با بیان اینکه هفت هزار واحد صنفی در هفت شهرستان استان دچار خسارت 20 تا 80 درصدی شده‌اند، گفت: دستگاه‌های مرتبط باید موانع موجود در این بخش‌ها را اعلام کنند.
وی اظهار کرد: تا پایان امسال بیمه بیکاری به تمام بیکار شده‌های بخش‌های مختلف در مناطق زلزله‌زده پرداخت می‌شود. به گفته او، تمام بانک‌ها به مدت 2 سال به تولیدکنندگان و آسیب‌دیدگانی که قبلاً وام گرفته‌اند (فرصت داده) و تنفس اختصاص دهند و سود تسهیلات نیز توسط دولت پرداخت می‌شود.
احتمال دفن بدون مجوز وجود دارد
مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه، آخرین آمار فوت‌شدگان زلزله کرمانشاه را 444 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد سه نفر مصدوم بودند که در بیمارستان فوت شدند.
آرتین کمالی با بیان اینکه 2 نفر از فوت‌شدگان نیز مجهول‌الهویه هستند، از کسانی که عزیزانشان در زلزله مفقود شده‌اند خواست برای آزمایش ژنتیک به پزشکی قانونی مرکز استان مراجعه کنند.وی در پاسخ به موضوع دفن بدون مجوز نیز گفت: ما منکر این موضوع نیستیم و احتمال رخداد آن وجود دارد اما تعیین تعداد افراد در این مرحله ممکن نیست.
او افزود: برای مشخص شدن این موضوع از روز دوشنبه کمیته‌ای تشکیل داده‌ایم که در این کمیته اسامی مورد ادعا بررسی می‌شود.
مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به آمار بالای مصدومان زلزله گفت: بعید نیست آمار فوت‌شدگان افزایش یابد. او علت پایین بودن تلفات زلزله کرمانشاه در مقایسه با زلزله بم را زمان زلزله و نیز هشدار اولیه زلزله عنوان کرد و بیان داشت: زلزله غرب استان کرمانشاه در زمانی اتفاق افتاد که همه بیدار و حتی برخی در خارج از منزل بودند ضمن اینکه در ابتدا، زمین لرزش خفیف به حالت هشدار داشت و بسیاری از مردم فرصت پیدا کردند از منزل خارج شوند.
به گفته کمالی، دلیل دیگر پایین بودن آمار تلفات این بود که مرکز اصلی زلزله یعنی «ازگله» تراکم جمعیتش کم است به‌گونه‌ای که طبق سرشماری سال 95 جمعیتش حدود هزار و 400 نفر اعلام شده است.
سرویس بهداشتی و حمام نیاز فوری زلزله‌زدگان
یکی از امدادگرانی که به مناطق زلزله‌زده رفته است در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان به برخی کمبودهایی که در روستای کلاشی عبدالقادر وجود دارد اشاره کرد.
او گفت «اگرچه با تلاش‌های بسیار ارتش و سپاه و مساعدت‌های دولت و همچنین کمک‌های مردم شریف بسیاری از نیازهای اولیه مردم زلزله‌زده برطرف شده است، اما اکنون آنچه کمبود آن به شدت احساس می‌شود سرویس بهداشتی و حمام‌های صحرایی است.این امدادگر در ادامه افزود: کمبود سرویس بهداشتی باعث شده تا هر 60 نفر خانم یا آقا یک سرویس بهداشتی داشته باشند، آن هم در حالی که سرویس‌ها فاقد آب هستند و مراجعه‌کنندگان به آن باید از بطرهای آب معدنی استفاده کنند.این جهادگر که خود در رشته پرستاری تحصیل کرده است افزود: این عوامل می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلفی شود که عدم وجود حمام نیز این احتمال را تشدید خواهد کرد.وی گفت: با وجود گذشت 10 روز از وقوع زلزله هنوز مردم این منطقه نتوانسته‌اند یک بار هم حمام کنند، لذا من خواهش می‌کنم کسانی که توانایی مالی دارند یا گروه‌های جهادی برای ساخت سرویس‌های بهداشتی و حمام به این منطقه بیایند،‌تا از شیوع بیماری‌های واگیردار و عفونی در منطقه جلوگیری شود.