kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۳۸۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۳

ملکه‌ا نگلیس باز هم رکورد زد


 استعفای رابرت موگابه ۹۳ ساله از ریاست جمهوری زیمبابوه موجب شد تا ملکه ۹۱ ساله انگلیس پیرترین رئیس کشور جهان شود. پس از الیزابت دوم، رئیس‌جمهوری تونس و حاکم کویت در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
به نوشته روزنامه دیلی میل، رابرت موگابه که سه‌شنبه همزمان با بالا گرفتن فشارها از سوی ارتش زیمبابوه از ریاست جمهوری کناره‌گیری کرد، به ۳۷ سال سلطه بر این کشور جنوب آفریقا پایان داد. در حالی که استعفای او یک «لحظه تاریخی» برای این کشور آفریقایی است، همچنین موجب شد تا الیزابت دوم، ملکه انگلیس به کهنسال‌ترین رئیس کشور جهان تبدیل شود.
ملکه الیزابت ۹۱ ساله همچنین رکورد طولانی‌ترین دوره سلطنت در تاریخ انگلیس را سپتامبر ۲۰۱۵ از آن خود کرده است که پیش‌تر متعلق به ملکه ویکتوریا، جد بزرگ او بود.  الباجی قائد السبسی ۹۰ ساله، رئیس‌جمهوری تونس در جایگاه بعدی است. او دومین رئیس‌جمهور پیر جهان است که در سال ۲۰۱۴ در این سمت انتخاب شد، نه آنکه آن را به ارث برده باشد. السبسی در دوران ریاست جمهوری زین‌العابدین بن علی طولانی‌ترین دوره ریاست بر پارلمان را از آن خود کرد و پس از بیداری اسلامی در اولین انتخابات آزاد روی کار آمد.شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر ۸۸ ساله کویت در جایگاه سوم است. او ژانویه ۲۰۰۶ پس از مرگ برادر ناتنی‌اش و اینکه جانشین او یعنی شیخ سعد احتمالا به دلیل ابتلا به بیماری آلزایمر نتوانست سوگند یاد کند، پنجمین امیر کویت شد.  رائول کاسترو، ۸۶ ساله رئیس‌جمهوری کوبا، پل بیا،‌ رئیس‌جمهوری ۸۴ ساله کامرون، میشل عون، رئیس‌جمهوری ۸۴ ساله لبنان، آکی‌هیتو، امپراتور ۸۳ ساله ژاپن و ملک سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه ۸۱ ساله عربستان در لیست پیرترین رهبران جهان قرار دارند.