kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۳۷۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۲
پس‌لرزه‌های پایان داعش در منطقه

اعضای هیئت عالی معارضان سوری یکی پس از دیگری استعفا می‌دهند



همزمان با شکست بزرگ تکفیری‌های «داعش» در سوریه و خروج شهرها از اشغال این گروه، تروریست‌های مکمل «داعش» نیز دچار شکاف شدند و در معرض انحلال قرار گرفتند.
پس‌لرزه‌های سقوط «داعش» در «بوکمال» و دیگر شهرهای سوریه، طرح دولایه آمریکا در سوریه را نیز به لرزه درآورد و تروریست‌های معارض به اصطلاح میانه‌رو و یا همان افراد مسلحی که غرب آنها را «تروریست‌های خوب» می‌خوانده، در معرض انحلال قرار گرفته‌اند.
هیئت عالی مذاکره‌کنندگان معارض سوریه که ساخته و پرداخته غرب بوده و از طرف عربستان مدیریت می‌شده است، ابتدا با استعفای «ریاض حجاب» رئیس خود مواجه شده و سپس، این هیئت با سونامی استعفاء روبه‌رو گردیده است.
علاوه بر آن و براساس گزارش فارس، معارضان باقی مانده در این هیئت نیز دچار تفرقه و چنددستگی شده‌اند. این رویداد، تأثیر مستقیم شکست داعش بر کل معارضان را آشکار می‌کند و به تنهایی نشان می‌دهد که کل گروه‌های جورواجور و رنگارنگ معارض، اعم از تکفیری و غیرتکفیری، همه یکی بوده و از یک مرکز دستور می‌گرفته‌اند و فقط مأموریت و شیوه عملیات آنها، متفاوت بوده است.برخی از معارضان که واقع‌نگرتر از بقیه هستند، از شرط‌های جدید خود، کناره‌گیری «بشار اسد» از قدرت را حذف کرده‌اند. به نوشته روزنامه الاخبار، همین عقب‌نشینی، دیگر معارضان را مقابل آنها قرار داده است.در هرحال، شکست‌های میدانی «داعش» و بروز تفرقه میان معارضان به اصطلاح میانه‌رو، طرح دووجهی آمریکا را به خطر انداخته است؛ براساس این طرح، آمریکا از یک طرف، از افراطیون داعش در خفا و عیان، حمایت می‌کرده و از طرف دیگر، تروریست‌های به اصطلاح میانه‌رو را زیربال و پر خود گرفته بود.اما، اکنون خوشبختانه، این دو طرح شکست خورده است. به همین خاطر، آمریکا حمایت از شبه‌نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» را تشدید کرده است و می‌خواهد آینده خود در سوریه را از طریق این نیروها رقم بزند.در همین ارتباط، خبرگزاری تسنیم گزارش داد، آمریکا 120 دستگاه خودروی زرهی به نیروهای دموکراتیک سوریه تحویل داده است. البته خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) اعلام کرد که این خودروها در اختیار «پ.ک.ک» نیز قرار گرفته است. به ادعای آناتولی، این خودروها در برابر مین، مقاوم هستند.آمریکا طی سال‌های اخیر نیز ده‌ها کامیون سلاح در اختیار کردهای سوریه قرار داده بود. واشنگتن درحال حاضر، 12 پایگاه نظامی در شمال شرق و شرق سوریه دارد. شهر «رقه» هم درحال حاضر در اشغال نیروهای دموکراتیک سوریه است.
تلاش‌های تازه ریاض
همزمان با افزایش اختلافات میان معارضان دمشق و احتمال انحلال آنها، دیروز شهر ریاض میزبان این عناصر مخالف دمشق بود.به گزارش ایسنا، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در آغاز این نشست، ابراز امیدواری کرد که مخالفان دمشق بتوانند هیئتی متحد که نماینده همه گروه‌های مخالف سوریه باشد، به وجود آورند.هرچند ریاض می‌خواهد میان مخالفان، وحدت ایجاد کند و از طریق آنها، سیاست‌های ضد سوری را در مرحله مذاکرات سیاسی پی‌بگیرد، ولی واقعیت این است که شرایط کنونی نسبت به قبل، فرق کرده است.
سایر رویدادها
* نیروهای مقاومت و ارتش سوریه طی عملیاتی، منطقه «حرستا» در غرب این کشور را از لوث تروریست‌های «احرار الشام» پاکسازی کردند.
* رئیس‌جمهور روسیه گفت، در حال حاضر نیروهای سوریه بر 98 درصد خاک این کشور مسلط هستند.
* «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه، پرونده شیمیایی سوریه را «ساختگی» خواند. درحال حاضر غربی‌ها تلاش می‌کنند دولت و ارتش سوریه را عامل حمله شیمیایی «خان شیخون» جا بزنند.