kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۱۶۵
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹

هشدار جدی ولایتی به ماکرون: در امور راهبردی ایران دخالت نکنید



سرویس سیاسی-
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: به نفع آقای ماکرون و فرانسه نیست که در موضوع موشکی و امور راهبردی جمهوری اسلامی ایران که در آن حساسیت بسیار داریم، دخالت کند؛ این دخالت‌ها جز کاستن از اعتبار دولت فرانسه نزد جمهوری اسلامی ایران خاصیت دیگری ندارد.
علی اکبر ولایتی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با رد و تقبیح مواضع ضدایرانی اخیر رئیس‌جمهور فرانسه گفت: به نفع آقای ماکرون و فرانسه نیست که در موضوع موشکی و امور راهبردی جمهوری اسلامی ایران که در آن حساسیت بسیار داریم، دخالت کند؛ این دخالت‌ها جز کاستن از اعتبار دولت فرانسه نزد جمهوری اسلامی ایران خاصیت دیگری ندارد.
ولایتی افزود: به عنوان فردی ایرانی که با مسائل سیاست خارجی و تاریخ فرانسه آشنایی دارم به رئیس‌جمهور این کشور توصیه می‌کنم سعی کند مسیر ژنرال دوگل در دوران ریاستش در سیاست خارجی را طی کند یعنی حالت نیمه‌استقلال داشته باشد.
وی در ادامه گفت: ما که برای مسائل و برنامه دفاعی کشورمان از دیگران اجازه نمی‌گیریم که موشک داشته باشیم یا نداشته باشیم یا بگویند برد موشک‌هایمان چند کیلومتر باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این موضوع به آقای ماکرون چه ربطی دارد؟ وی اصلا چه کاره است که دخالت می‌کند؟ اگر می‌خواهد رابطه ایران و فرانسه، رابطه‌ای رو به رشد باشد سعی کند در این نوع امور دخالت نکند، زیرا این خلاف مصالح ملی فرانسه هم است.
ولایتی در ادامه گفت: معلوم است که پاسخ ما به او منفی است پس چرا این موضوع را مطرح می‌کند که وقتی پاسخ منفی گرفت بگویند آقای ماکرون در سیاستش شکست خورده است؟ کاری کند که بگویند در سیاستش موفق بوده است.
وی بار دیگر خطاب به ماکرون تاکید کرد: آقای ماکرون این جمله را از بنده به عنوان شهروندی ایرانی بشنود و بپذیرد که اگر به این امور وارد شود پاسخ ما حتما منفی است و حتی یک درصد هم احتمال ندارد که به خواستی که دخالت در امور داخلی ماست، پاسخ مثبت بدهیم.
بنابراین گزارش، رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه اظهارات مداخله‌آمیزش در امور داخلی کشورمان، در روزهای گذشته در اجلاس اتحادیه اروپا در گوتنبرگ سوئد خواستار شفاف‌سازی درخصوص «راهبرد ایران در برنامه موشکی بالستیک» شد. ماکرون همچنین مدعی شد که ایران باید «سیاستی کمتر تهاجمی» در منطقه اتخاذ کند.
مذاکره موشکی نداریم
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با رد توصیه برخی در داخل برای مذاکره موشکی با اروپا تاکید کرد: هیچ کشور مستقلی منافع و مصالح ملی خود را در معرض حراج قرار نمی‌دهد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ولایتی درباره انتشار مقاله یکی از استادان دانشگاه تهران در یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب مبنی بر آغاز مذاکره موشکی با اروپا گفت: این یکی از خواص دموکراسی است که هر شخصی می‌تواند حرفش را بزند منتهی اگر سخن معقولی نباشد مردم از این گوش می‌شنوند و از آن گوش به در می‌کنند.
وی تصریح کرد: آیا کسی می‌آید منافع و مصالح ملی‌اش را این طور در معرض حراج و تمامیت ارضی‌اش را در معرض یغمای دیگران قرار دهد؟ کدام کشور مستقل و قدرتمندی در دنیا مسائل دفاعی‌اش را در بازار مکاره دنیا به حراج گذاشته است؟
  همصدایی فرانسه و آمریکا
کاخ سفید از گفت‌و‌گوی تلفنی روسای جمهور آمریکا و فرانسه درباره شرایط جاری در لبنان و سوریه خبر داد.
در حالی که رسانه‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی بر نقش عربستان سعودی در اعلام استعفای ناگهانی الحریری تاکید می‌کنند، رئیس‌جمهور آمریکا با همتای فرانسوی خود درباره اوضاع لبنان و سوریه گفت‌و‌گو کرد.
طبق اعلام کاخ سفید، دونالد ترامپ با امانوئل ماکرون درباره وضعیت در لبنان و سوریه صحبت کرد و آنها درباره نیاز به همکاری متحدان به منظور مقابله با آنچه «فعالیت‌های ثبات‌زدای حزب‌الله و ایران در منطقه» می‌خوانند، توافق کردند.
نکته قابل تأمل اینجاست که برخلاف هیاهوی برخی دولتمردان و رسانه‌های زنجیره‌ای، اظهارات مقامات اروپایی درخصوص ایران هیچ تفاوتی با اظهارات مقامات آمریکایی ندارد.
نشستن متهم در جایگاه شاکی!
مقامات آمریکایی با همکاری کشورهای اروپایی عضو 1+5 و علی‌الخصوص فرانسه در پی تغییر صورت مسئله برجام هستند. طبق برجام قرار بر این بود که به ازای محدودیت‌های گسترده ایران در صنعت هسته‌ای، تمامی تحریم‌ها- در روز اجرا یعنی دی ماه 94- به طور کامل لغو شود و نه تعلیق.
اکنون حدود 22 ماه از اجرای برجام و حدود 28 ماه از امضای برجام می‌گذرد. ایران به تمامی تعهدات خود پایبند بوده است ولیکن آمریکا از اولین روز اجرا، برجام را به صورت فاحش نقض کرده و تاکنون این عهدشکنی ادامه داشته است. حال به جای طلبکاری ایران، آمریکا مدعی و طلبکار شده است.
مسئله اساسی در حال حاضر این است که برجام به یک توافق یکطرفه تبدیل شده است و در حقیقت هسته‌ای رفت و تحریم‌ها ماند. آمریکا اکنون در جایگاه متهم است و نه شاکی.
مقامات آمریکایی-کاخ سفید و کنگره- همصدا با مقامات اروپایی و رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر به صراحت اعلام کرده‌اند که باید برجام از یک توافق مدت‌دار به توافقی دائمی تبدیل شده و مسائلی از جمله توان موشکی ایران و قدرت منطقه‌ای کشورمان نیز به آن اضافه شود.
سکوت عملی اروپا در قبال پیمان شکنی آمریکا و در عین حال دادن هشدار درباره موشک‌های دفاعی ایران، به اندازه کافی روشن نیست که معلوم کند 3 دولت اروپایی، ادای «شریک قافله» را در‌می‌آورند اما در اصل «رفیق دزد» هستند؟!
ابراز اعتماد بلا وجه برخی دولتمردان و رسانه‌های به ظاهر حامی دولت به اروپا طی هفته‌های اخیر در حالی است که در یک توافق، یکی از چند طرف قرارداد کلاهبرداری کرده است. دیگر طرف‌ها نیز که کنار آن راهزن بوده‌اند، برخلاف تعهد، کمترین اعتراضی به کلاهبردار نمی‌کنند هیچ، بلکه از مالباخته می‌خواهند اگر سلاح و چماقی برای دفاع از خود دارد، در فرآیند مذاکره‌ای جدید، آن را هم واگذار کند!
مقامات اروپایی بارها اعلام کرده‌اند که همه طرف‌ها- از جمله آمریکا- به تعهدات برجامی خود پایبند بوده‌اند و اعتراض ایران درخصوص عهدشکنی آمریکا در برجام را نپذیرفته‌اند.