kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۱۴۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
معاون استاندار کرمانشاه:

خبر کشته شدن 100 نفر در مسکن‌مهرکرمانشاه صحت ندارد


سرویس شهرستانها:
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: خبر کشته شدن 100 نفر بر اثر زلزله در مسکن مهر کرمانشاه صحت ندارد و کذب است.
مجتبی نیک‌کردار در حاشیه نشست ستاد بحران سرپل‌ذهاب اظهار داشت: خبر کشته شدن 100 نفر در مسکن مهر کرمانشاه را به شدت تکذیب می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه سخنان من تحریف و برخلاف واقع گزارش شده است، اظهار داشت: این آمار به جان‌باختگان منازل خودمالکی اطراف مسکن مهر است و هیچ ارتباطی به مسکن مهر ندارد.
* فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رئیس مجلس شورای اسلامی، دیروز از مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه دیدن کردند.
سرلشکر محمدعلی جعفری، دیروز بار دیگر از مناطق زلزله‌زده روستایی استان کرمانشاه دیدن و روال بخش جدید خدمت‌رسانی سپاه و بسیج را بررسی کرد.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان هم دیروز از مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه سرکشی کردند.
رضا اردکانیان، وزیر نیرو نیز با حضور در این مناطق، از آخرین وضعیت تاسیسات آب و برق مناطق زلزله‌زده مطلع شد تا براساس آن، برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد.
* معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه گفت: یگان‌های مهندسی نیروی زمینی سپاه ست‌های حمام و سرویس بهداشتی سیار را در همه روستاهای زلزله‌زده کرمانشاه مستقر خواهند کرد.
سرتیپ علی‌اکبر پورجمشیدیان افزود: اولین محموله ست‌های حمام و سرویس بهداشتی سیار به منطقه رسید و یگان‌های مهندسی مستقر در نیروی زمینی سپاه در حال نصب این ست‌ها در روستاها هستند.
وی افزود: همانطور که از مردم درخواست کردیم خانواده‌های خیر با هم جمع شوند و برای زلزله‌زدگان کانکس خریداری کنند تا هر چه سریع‌تر زلزله‌زدگان در کانکس‌ها برای میان مدت اسکان یافته و مستقر شوند.
وی با بیان اینکه مردم زلزله‌زده در منطقه غرب کشور به والورو دستگاه‌های گرمایشی و تانکر آب نیاز دارند گفت: تیم‌های بهداشت و درمان سپاه در منطقه حضور دارند و به امدادرسانی مشغول هستند.
وی یادآور شد: برای تامین امنیت وسایل و احشام زلزله‌زدگان نیروی زمینی سپاه سه گردان رزمی را به کار گرفته است.
* فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه ارتش طی 36 ساعت کار آواربرداری، خارج کردن مجروحان از زیر آوار و انتقال مصدومان را تمام کرد، ادامه داد: کار توزیع چادر در مناطق شهری زلزله‌زده تقریبا به پایان رسیده و چادر به اندازه کافی در مناطق زلزله‌زده وجود دارد، البته ناهماهنگی‌هایی در نحوه توزیع آن وجود دارد که درصدد کاهش این بی‌نظمی‌ها هستیم.
امیرکیومرث حیدری افزود: نیروهای ارتشی با گشت‌زدن میان افراد زلزله‌زده، اشخاص و خانواده‌هایی را که تاکنون موفق به دریافت چادر نشده، شناسایی می‌کنند و به آنها چادر تحویل می‌دهند.
* عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بافت‌های فرسوده بیشترین حجم تلفات را در زلزله کرمانشاه داشته است، لذا مسئولان باید قبل از تکرار چنین حوادثی، به فکر بازسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده در کشور باشند.
سیدمهدی فرشادان در حاشیه بازدید از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه اظهار کرد: میزان خسارت ناشی از این زلزله در شهرها و روستاهای شهرستان سرپل ذهاب بالا است.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه بی‌توجهی به ساخت و سازها و عدم رعایت استانداردهای لازم در زمان اجرای پروژه‌ها موجب شده حجم بالایی از ساخت و سازها قدرت استقامت را در برابر زلزله نداشته باشد و در نتیجه‌ بخش قابل‌توجهی از سرمایه‌های جانی و مالی در این حادثه تلخ از دست رفت که غیرقابل جبران است. وی گفت: حجم بالای خسارت‌های مادی و تلفات جانی مربوط به مناطق حاشیه و بافت‌های فرسوده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به وضعیت بیمارستان نوساز این منطقه اشاره کرد و با انتقاد از عملکرد و بی‌تعهدی پیمانکار و مجری این پروژه، گفت: قطعا این مهم از سوی وزارت بهداشت در مراجع قانونی پیگیری می‌شود و بعد از بررسی‌های لازم فرد خاطی و یا خاطیان براساس قانون مجازات خواهند شد.
وی افزود: وسایل گرمایشی و نایلون برای مقابله با بارش‌های ساختمانی و برودت هوا نیاز اصلی مردم زلزله‌زده در شهرها و روستاهای کرمانشاه است.
وی گفت: مهمترین وظیفه مسئولان پس از این موارد رسیدگی سریع برای بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده است که قبل از شروع فصل سرما بتوان عده زیادی از زلزله‌زدگان را در خانه‌های خود اسکان داد.
به گفته علما، با گذشت 6 روز از زلزله 7/3 ریشتری در غرب کشور، کوتاهی در امدادرسانی و یا کمبود اسکان اولیه زلزله‌زدگان قابل قبول نیست.
* عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس گفت: در زلزله کرمانشاه 78 واحد آموزشی تخریب شد و به تعداد فراوانی نیز آسیب جدی وارد شده است.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی تصریح کرد: آنچه موجب حیرت هیات اعزامی از طرف کمیسیون آموزش مجلس شد این است که برخی از این واحدها نوساز بوده و در سال‌های اخیر افتتاح شده‌اند، وی افزود: امیدوارم مدعی‌‌العموم بدون مماشات با مقصرانی که کار خود را به نحواحسن انجام نداده‌اند برخورد کند.
* نماینده ولی‌فقیه در استان کرمانشاه گفت: با گذشت 6 روز از زلزله 7/3 ریشتری در غرب کشور، کوتاهی در امدادرسانی و یا کمبود اسکان اولیه زلزله‌زدگان قابل قبول نیست.
آیت‌الله شیخ‌مصطفی علما افزود: باید همه نیازهای اولیه همانند چادر و پتو به همه زلزله‌زدگان توزیع شود و در مرحله بعدی وسایل گرمایشی و نایلون در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست آنها برسد.
* رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: دختر بچه 12 ساله اصلاندوزی که در زلزله اخیر آذربایجان مصدوم شده بود به علت تشدید تشنج صبح شنبه فوت کرد.
قدرت اخوان اکبری گفت: آیلین معصومی از قبل سابقه تشنج داشته است و این مسئله بعد از وقوع زلزله به علت ترس و اضطراب وارد آمده در زمین لرزه تشدید و باعث ایست قلبی وی شده بود.
وی با اشاره به اینکه این دختربچه در اولین ساعات مصدومیت به بیمارستان علی‌اصغر(ع) اردبیل انتقال داده شد تصریح کرد: وی در مدت 3 روز بستری در بیمارستان علی‌اصغر(ع) تحت مراقبت‌های ویژه بوده است و هیچ مشکلی از لحاظ رسیدگی به این بیمار وجود نداشت.
* معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بیمه بیکاری زلزله‌زدگان استان کرمانشاه تا پایان امسال پرداخت می‌شود.
جمشید تقی‌زاده اظهار داشت: پس از زلزله اخیر استان کرمانشاه، صندوق عشایر موظف به برقراری مستمری بیمه‌شدگان متوفی شده است.
وی افزود: تاکنون 155 کامیون تریلر وسایل کمک از سوی ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه ارسال شده است.
* مدیر کل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در اثر زلزله اخیر، تاکنون نزدیک به 795 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان کرمانشاه وارد شده است.
سیدمحمود موسوی گفت: 40 درصد این میزان خسارات مربوط به تاسیسات، ساختمان‌ها و اماکن دامی، انبارهای علوفه، صنایع تبدیلی و تکمیلی و تاسیسات پرورش ماهی است.
وی تصریح کرد: 40 درصد دیگر از خسارت 795 میلیارد تومانی نیز مربوط به تاسیسات و منابع آبی مانند ایستگاه پمپاژ آب، سیستم‌های آبیاری، چاه و خطوط انتقال آب و استخرهای ذخیره آب و 20 درصد هم خسارات ناشی از تلفات دام سبک و سنگین ماهی، طیور و زنبور عسل است.
وی خاطر نشان کرد: این خسارات تا روز شنبه در شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، قصرشیرین، اسلام‌آباد غرب، ثلاث باباجانی، گیلانغرب و 1960 روستا در مناطق آسیب‌دیده، برآورد شده است.
وی با بیان اینکه پیشنهادهایی از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای جبران خسارات و احیای کشاورزی در مناطق زلزله‌زده به دولت ارائه شده است، تصریح کرد: این پیشنهادها شامل تامین 4 هزار میلیارد ریال اعتبار تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌ای برای احداث و مرمت اماکن دامی و انبار علوفه، ساختمان‌ها و زیربناها و سازه‌های آبی خسارت‌دیده در بخش کشاورزی است.
موسوی تامین 3 هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت برای بازسازی و نوسازی واحدهای خسارت دیده، تامین 2 هزار میلیارد ریال به صورت هزینه‌ای برای جبران  بخشی از خسارت ناشی از تلفات دام و طیور، زنبور عسل و حمایت از آسیب‌دیدگان به منظور احیای تولید و تامین نهاده‌ها و استمهال تسهیلات دریافتی کشاورزان خسارت‌دیده به مدت سه سال را از دیگر پیشنهادهای وزارت جهاد کشاورزی به دولت برای کمک به مناطق زلزله‌زده و حل و فصل مشکلات کشاورزی عنوان کرد.
وی اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی، بخشودگی سه ساله آب بهای اراضی کشاورزی پایاب سدهای رودخانه‌های مرزی در مناطق زلزله‌زده و تامین بار مالی و توزیع رایگان 2 هزار تن جو به دامداران خسارت‌دیده توسط شرکت پشتیبانی امور دام را برای تصویب در دولت به وزارت کشور پیشنهاد داده است.
وی به اعزام 55 اکیپ دامپزشکی از سایر استان‌ها به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه به منظور انجام عملیات ضدعفونی، درمان و نظارت بر تدفین بهداشتی دام‌های تلف شده و همچنین ارسال 30 دستگاه بیل مکانیکی و سایر ادوات مورد نیاز برای تدفین دام، پیگیری تأمین علوفه و کمک به احداث جایگاه موقت دام اشاره کرد.
* معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمانشاه بر ضرورت رعایت نظم در توزیع کمک به زلزله‌زدگان تأکید کرد و گفت: 10 هزار نیروی کمکی از دیگر نقاط کشور برای برقراری نظم و امنیت به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه اعزام شدند.
محمدرضا آمویی گفت: اکنون آرامش نسبی در مناطق زلزله‌زده ایجاد شده و امنیت کامل برقرار است.
وی افزود: احتمال وجود افراد هنجارشکن و سارقان در مناطق زلزله‌زده همچون دیگر نقاط شهری وجود دارد و از این رو از افراد ساکن در این مناطق درخواست می‌شود در صورت مشاهده موارد مشکوک موضوع را به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 اطلاع دهند.
* مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه، از وقوع 647 پس‌لرزه تا ساعت 11 ظهر روز (یکشنبه 28 آبان) در مناطق زلزله‌زده استان خبر داد.
فرهاد فروزی اظهار کرد: این تعداد پس‌لرزه پس از زمین‌لرزه بزرگ یکشنبه هفته قبل (21 آبان) در استان کرمانشاه به وقوع پیوسته است.
وی ادامه داد: از مجموع پس‌لرزه‌های به وقوع پیوسته، 32 مورد بیش از چهار ریشتر قدرت داشته است.فروزی گفت: آخرین پس‌لرزه شدید ساعت 4 و 37 دقیقه بامداد دیروز در سرپل ذهاب به وقوع پیوست که قدرت آن به 4/3 ریشتر رسید و آخرین پس‌لرزه به وقوع پیوسته نیز ساعت 10 و 47 دقیقه با قدرت 2/7 ریشتر در قصرشیرین اتفاق افتاد.
وی گفت: این پس‌لرزه‌ها ممکن است تا ماه‌ها نیز به طول بینجامد اما قدرت آن‌ها بیشتر از 4/5 ریشتر نخواهد بود.
* سازمان پزشکی قانونی کشور، آخرین آمار تلفات زلزله استان کرمانشاه را 437 نفر اعلام کرد که دو نفر از آنان مجهول‌الهویه هستند.
در اطلاعیه سازمان پزشکی قانونی تعداد افراد متوفی در شهرهای مختلف به این شرح اعلام شده است؛ در سرپل ذهاب 387 نفر (2 نفر مجهول‌الهویه)، در کرند 14 نفر، در قصرشیرین 16 نفر، در ثلاث 12 نفر، در کرمانشاه یک نفر، در تازه‌آباد یک نفر و در ازگله 6 نفر جان خود را از دست داده‌اند.
* به دنبال سرد شدن هوا و اعلام بارندگی از سوی هواشناسی، ده‌ها نفر از مردم پاوه برای در اختیار گذاشتن منازل خویش به زلزله‌زدگان اعلام آمادگی کردند.
* معاون میراث فرهنگی کشور گفت: مرمت اضطراری بناهای تاریخی آسیب دیده از زلزله از امروز آغاز می‌شود. محمد حسن طالبان افزود: از افراد محلی برای اشتغالزایی در مرمت آثار باستانی استفاده خواهد شد.
* وزیر نیرو گفت: از برق برای گرمایش چادرهای زلزله‌زدگان استفاده خواهد شد. رضا اردکانیان افزود: از لحاظ تولید برق در منطقه هیچ مشکلی نداریم و از نظر آب هم در شرایط مناسبی هستیم و با استقرار دستگاه‌های تصفیه‌سیار و استفاده از آب بسته‌بندی سعی می‌کنیم خط قرمز کیفیت آب را رعایت کنیم.
* فرمانده ارتش گفت: ارتش 50 تریلی کانکس حمام و سرویس‌های بهداشتی به مناطق زلزله زده ارسال کرده که کار نصب و راه‌اندازی کانکس‌ها در حال انجام است.
* وزیر ورزش و جوانان گفت: 50 عدد کانکس در روزهای آینده از طریق این وزارتخانه برای اسکان موقت زلزله‌زدگان به مناطق زلزله‌زده ارسال می‌شود. مسعود سلطانی افزود: هوا در برخی از مناطق زلزله زده سرد است و تأمین وسایل گرمایشی برای این مناطق ضروری است.
وی گفت: جامعه ورزشی کشور تاکنون 530 محموله امدادی به مناطق زلزله‌زده ارسال کرده است.
* رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از ارسال 70 کانکس به مناطق زلزله زده برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان خبر داد. محمد تقی نظرپور افزود: کانکس‌ها به مناطقی که آسیب بیشتری دیده و یا مدارس یک شیفته کمتری دارند ارسال خواهد شد. وی گفت: خیرین تاکنون برای ساخت 11 مدرسه با 21 کلاس درس در مناطق روستایی و 3 مدرسه با 24 کلاس درس در مناطق شهری اعلام آمادگی کرده‌اند. نظری افزود: برای بازسازی مدارس تخریبی 660 میلیارد ریال برای مقاوم‌سازی 100 میلیارد ریال و برای حصارکشی مدارس نیز 100 میلیارد ریال دیگر نیاز است. وی گفت: کار پاکسازی و ترمیم کلاس‌های درسی که بخش کمی از آن تخریب شده و قابل استفاده هستند آغاز شده  است.
* معاون سازمان مدیریت بحران کشور از آغاز کار بازسازی واحدهای مسکونی تخریب شده در شهرستان گیلانغرب خبر داد. محمد فریدلطیفی افزود: استان قزوین به عنوان استان معین گیلانغرب کار بازسازی واحدهای روستایی تخریب شده را از دیروز در روستای شنقال خالدی دهستان دیده که صد درصد تخریب شده بود آغاز کرده است. 3 هزار واحد مسکونی روستایی و یک هزار واحد مسکونی شهری گیلانغرب در جریان زلزله تخریب شدند. آب لوله‌های شهر گیلانغرب همچنان به علت کدر بودن بالا غیر قابل آشامیدن است.
* ارتش تأمین داروهای کمیاب بیماران خاص در منطقه زلزله‌زده را برعهده گرفته است و این اقلام را در سریع‌ترین زمان ممکن برای آنان فراهم می‌کند.
* رئیس مجلس شورای اسلامی در بازدید از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه گفت: مسئله اصلی مردم این مناطق در مرحله اول اسکان موقت و س‍پس بازسازی ساختمان‌ها است. علی لاریجانی افزود: مردم مقداری از لحاظ مسائل بهداشتی کمبود دارند که باید این مشکلات رفع و هرچه زودتر امکانات بهداشتی منطقه تأمین شود. وی گفت: برخی از ساختمان‌های آسیب‌دیده باید با کمک دولت توسط خود مردم تعمیر و نوسازی شود و ساختمان‌هایی که خسارت کلی دیده‌اند باید هرچه سریع‌تر توسط دولت بازسازی شود و در این زمینه مجلس نیز آمادگی کامل برای همکاری با دولت را دارد و همچنین مسکن مهر هم باید با کمک‌های دولتی تعمیر و سریع‌تر ساخته شود.