kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۱۲۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰

اهانت ناتو به اردوغان و آتاتورک روابط ترکیه با ناتو را شکرآب کرد

رئیس‌جمهور ترکیه در سخنانی «رفتار غیر محترمانه ناتو با آنکارا» در مانور نظامی نروژ را غیرقابل بخشش دانست و عذرخواهی این ائتلاف نظامی را هم رد کرد.



استفاده از عکس «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «مصطفی آتاتورک» بنیانگذار دولت ترکیه به عنوان سیبل تیراندازی در رزمایش ناتو در نروژ باعث تنش جدی در روابط ترکیه و ناتو شده است. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه بعد از شنیدن این خبر، تمامی 40 پرسنل نظامی خود را که در این تمرینات مشارکت داشتند از این مانور نظامی خارج و عصبانیت خود را از این اقدام ناتو آشکارا ابراز کرد.
در پی  این اعتراض، دبیر کل ناتو با صدور بیانیه‌ای از آنچه رخ داده عذرخواهی کرد و توضیح داد که شخص مسئول این اتفاق همکار رسمی ناتو نبوده و یک عضو غیرنظامی و پیمانی این ائتلاف نظامی بوده است. وی همچنین تصریح کرد «آنچه اتفاق افتاده بیانگر نظر ناتو نیست بلکه این ائتلاف نظامی بر این عقیده است که ترکیه متحدی ارزشمند برای ناتو است که خدمات مهمی برای تامین امنیت این پیمان انجام داده است.» «رجب طیب اردوغان»، اما این عذرخواهی ناتو را رد و تاکید کرد «چنین رفتار غیر محترمانه‌ای به راحتی قابل بخشش نیست.» وی در یک سخنرانی زنده تلویزیونی گفت: «ما شاهد یک رفتار غیر محترمانه بودیم. این ماجرا نمی‌تواند با یک عذرخواهی ساده خاتمه یابد.»
ترکیه از سال 1952 عضو ناتو است. از زمان کودتای نظامی شکست خورده سال گذشته در این کشور و اقدامات سرکوبگرانه آنکارا علیه معترضان و نزدیکی روزافزون ترکیه به روسیه مناسبات این کشور با ناتو و برخی کشورهای غربی مثل آلمان متشنج شده است. ترکیه دومین ارتش بزرگ در ناتو را دارد و به دلیل هم مرز بودنش با کشورهای ایران، سوریه و عراق از اهمیت استراتژیکی برای ناتو برخوردار است.