kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۱۲۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹

کوتاه از سراسر جهان



لبنان
میدل‌ایست مانیتور: «جک استراو»، وزیر خارجه اسبق انگلیس در اظهاراتی ضمن انتقاد از «سیاست‌های مخرب عربستان سعودی» در لبنان گفته «بایستی حضور حزب‌الله در این کشور را به عنوان یک واقعیت سیاسی پذیرفت... سیاست‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به شدت برای منطقه خطرناک هستند» وزیر خارجه اسبق انگلیس همچنین گفته، «سیاست خارجی عربستان سعودی می‌تواند به تهدیدی علیه لبنان تبدیل شود، مگر آنکه سیاست‌هایی عاقلانه‌تر به کار گرفته شوند.»
فلسطین
 ایرنا: «ماجد فرج» رئیس‌دستگاه اطلاعات فلسطین در دیدار با رهبران حماس گفته: «حماس هرگز خلع سلاح نخواهد شد... مادامی که کشور مستقل فلسطینی تشکیل نشده، سلاح مقاومت حق مردم فلسطین است و پس از آن نیز این سلاح همان سلاح ارتش ملی کشور فلسطین به پایتختی قدس خواهد بود.» جنبش‌های فتح و حماس در قاهره 21 مهرماه سال جاری توافق آشتی ملی را امضا کردند. طبق این توافق، فتح و حماس توافق کرده‌اند که دولت وفاق ملی تشکیل و تمامی مشکلات ناشی از اختلافات برطرف شود.
سرزمین‌های‌اشغالی
العالم: در حالی که موضوع آزار جنسی از سوی سیاسیون در غرب طی هفته‌های اخیر جنجال به پا کرده و حتی در انگلیس به تغییر وزیر دفاع منجر شده، حالا از سرزمین‌های‌اشغالی خبرها از آزار جنسی یک خبرنگار توسط نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی حکایت دارد. خبرنگار ارشد رادیو رژیم صهیونیستی خبر داده که او سال‌ها قبل و زمانی که در کانال اول تلویزیون این رژیم کار می‌کرد، توسط «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر سابق این رژیم مورد آزار جنسی قرار گرفته است. اظهارات او با واکنش‌های زیادی در سرزمین‌های‌اشغالی مواجه شده و یک نماینده زن در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) هم به نوعی اتهام زنی به اولمرت را تایید کرده است.
بحرین
لؤلؤ بحرین: منابع خبری روز شنبه گزارش دادند با نزدیک شدن به زمان محاکمه شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت وفاق ملی بحرین که در زندان رژیم آل خلیفه است، ارتباط وی با بیرون به طور کامل قطع شده است.خانواده شیخ علی سلمان و شماری از چهره‌های برجسته در بند زندان‌های آل خلیفه اعلام کردند، ارتباط این زندانیان با بیرون کاملا قطع و از مشاهده تلویزیون و مطالعه روزنامه هم منع شده‌اند. شیخ علی سلمان اکنون براساس یک حکم ظالمانه آل خلیفه درحال سپری کردن حکم 9 ساله‌اش در زندان رژیم بحرین است.
آمریکا
پولتیکو: در حالی که گزارش‌های سربازرس ویژه آمریکا درباره فساد، هدر رفتن و سوءاستفاده از بودجه بازسازی افغانستان خشم بسیاری از مقامات آمریکایی را برانگیخته، کنگره  آمریکا طرحی را برای محدود کردن این گزارش‌ها تصویب کرده است. کنگره آمریکا اخیرا لایحه جدیدی را به «مجوز دفاع ملی» این کشور افزوده که از این پس تمام گزارش‌های سربازرسان آمریکایی، از جمله «جان سپکو»، باید از استانداردهای دقیق حسابرسی و بازرسی دولتی پیروی کند. این در حالی است که چندی پیش بر اساس تصمیم واشنگتن، قرار شد اطلاعات کلیدی از جمله شمار تلفات ارتش و نیروی پلیس افغانستان فاش نشود که این موضوع واکنش سربازرس ویژه آمریکایی را در پی داشت.
لیبی
خبرگزاری فرانسه: انتشار گزارش‌هایی درباره رونق بازارهای «برده فروشی» در لیبی باعث ایجاد خشم بین‌المللی و مردمی شده و به موضوع مورد بحث اتحادیه آفریقا و اتحادیه اروپا تبدیل شده است. سران کشورهای آفریقایی از جمله «محمد یوسوفو» رئیس‌جمهور نیجر خواستار درج موضوع «تجارت برده در لیبی» در دستور کار اجلاس اتحادیه آفریقا طی روزهای 29 و 30 نوامبر (8 و 9 آذر ماه) در ابیجان شدند. نگرانی رهبران آفریقایی پس از آن شدت گرفت که شبکه سی ان ان آمریکا گزارشی درباره فروش مهاجران در مزایده علنی در لیبی پخش کرد.