kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۰۸۶
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷
نماینده کرمانشاه در گفت‌وگو با کیهان:

سیاسی‌کاری جواب نمی‌دهد دولت به درد مصیبت‌زدگان برسد


سرویس سیاسی -
احمد صفری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان، با ‌اشاره به آمار اعلامی از سوی وی درباره تلفات مسکن مهر در زلزله غرب کشور، تصریح کرد: من گفتم که آمار جان باختگان بیش از این بوده ‌اما هنوز آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره حاشیه‌سازی و دامن زدن به جار و جنجال سیاسی از سوی مقامات دولتی و روزنامه‌های اصلاح‌طلب نسبت به جان باختگان مسکن مهر در زلزله اخیر، با تأکید بر اینکه نباید به ضدانقلاب و دشمنان نظام خوراک بدهیم، گفت: بعد از گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، سیاسی‌کاری جواب نمی‌دهد. همه باید دست در دست هم دهیم و زیر پرچم رهبر معظم انقلاب به مشکلات مصیبت‌زدگان رسیدگی کنیم.
مردم داغدار؛ دولت مچ‌گیر!
صفری با بیان اینکه وقت مچ‌گیری نیست و نباید توپ را در زمین یکدیگر بیندازیم، بر آغاز سریع ساخت و ساز برای اسکان دائم زلزله زدگان تأکید کرد.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با ‌اشاره به اینکه یک آجر هم از مسکن مهر سرپل‌ذهاب نریخته است، بیان داشت: از افتتاح بیمارستان امام خمینی(ره) اسلام آباد غرب 3، 4 ماه می‌گذرد، با این حال بر اثر زلزله آسیب جدی دیده است.
گفتنی است برخی رسانه‌های مدعی اصلاحات از قول وی ادعا کرده بودند 250 نفر در ساختمان‌های مسکن مهر فوت کرده‌اند.
موضوع مسکن مهر در زلزله اخیر کرمانشاه بسیاری چیزها را عیان کرد و پرده از مکنونات قلبی برخی برداشت. وقتی در همان لحظات ابتدایی وقوع زلزله، یعنی در محدوده زمانی که هنوز بسیاری از اجساد زیر آوار هستند و نجات‌یافتگان نیز به دلیل پراکندگی به سرعت قابل بازشماری نبودند؛ در کمال تعجب معاون اول رئیس‌جمهور موضوعی را مطرح کرد که بلافاصله به عنوان یک جریان تخریب‌گر در مناسب‌ترین زمان دنبال شد.
ترفند کثیف رسانه‌ای
در شرایط بحران
لازم به یادآوری است که رسانه‌ها از ترفندهای مختلفی برای القای خواسته‌های خود به مخاطبان سود می‌جویند که در یکی از آن موارد رسانه از بسترهای زمانی خاص که جامعه درگیر یک حادثه، بحران و یا چیزی نظیر اینها می‌شود به بهترین شکل استفاده می‌کنند. کارشناسان رسانه می‌گویند که در این شرایط میزان هیجانات و احساسات به بالاترین میزان خود می‌رسد و به تبع آن میزان تشکیک در اخباری از این دست بسیار پایین می‌آید. متاسفانه مدعیان اصلاح‌طلبی از یکی از کثیف‌ترین ترفندها در بدترین زمان ممکن برای اهداف سیاسی – حزبی استفاده کردند. فردای آن روزی که جهانگیری تاخت و تاز به مسکن مهر را آغاز کرد، تیترهای روزنامه‌های زنجیره‌ای گویای برنامه‌ریزی برای جریان‌سازی علیه دیگران و ایجاد حاشیه امن برای دولت بود. چرا که آنها یک پارچه مسکن مهر را تابوت مردم معرفی کردند که بیشترین آمار کشته‌ها نیز متعلق به آن بوده است. جالب‌تر اینکه حتی برخی از این مدعیان راستگویی آمارهایی «تلفات چند صد نفره» برای مسکن مهر عنوان کردند!
خبرپراکنی‌های ضدونقیض
خبرگزاری دولتی
همانطور که در ابتدای این گزارش مصاحبه خبرنگار کیهان را با نماینده مردم کرمانشاه خواندید، وی آنچه را که خبرگزاری دولتی «ایلنا» به آن شکل منتشر کرده است تکذیب می‌کند. برای تنویر افکار مخاطبان محترم به اختصار سری بزنیم به آنچه در این خبرگزاری دولتی رخ داد. در این مرور آنچه از آن ترفند رسانه‌ای گفته شد را مد نظر قرار دهید.
در حالی‌که با «سوتِ آغاز» معاون اول پروژه تخریبی اصلاح‌طلبان علیه مسکن مهر آغاز شده، و مارتون دروغ‌پراکنی روزنامه‌های زنجیره‌ای علیه مسکن مهر می‌رفت که به اوج خود برسد، ناگهان یکی از رفقای گرمابه و گلستان خبری تعجب‌برانگیز را منتشر کرد. سمفونی شادی اصلاح‌طلبان در شرایط زلزله دردناک غرب کشور برقرار بود، آنها با این کار می‌خواستند از بزرگ‌ترین پروژه دولت نهم و دهم انتقام گرفته و آن را در انظار خفیف کنند که ناگهان خبرگزاری دولتی «ایلنا» ساز ناکوک شد و آمار واقعی (یا نزدیک به واقعیت) را منتشر کرد.
ساز ناکوک ایلنا در سمفونی تخریب
ایلنا 23 آبان در خبری که تیتر آن تاکید می‌کرد تلفات مسکن مهر تنها 2نفر بوده‌اند، نوشت: «عبدالرضا غفوری، مدیر مسکن و ساختمان اداره راه و شهرسازی کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تعداد کشته‌ها و مصدومین در مسکن مهر استان کرمانشاه پس از زلزله بیش از 7 ریشتری اخیر گفت: تاکنون تعداد فوتی‌ها در واحدهای مسکن مهر 2 نفر اعلام شده است.»
«وی با بیان اینکه بلافاصله پس از وقوع زلزله تمام واحدهای مسکن مهر تخلیه شدند، اظهار داشت: خوشبختانه در این واحدها و مجتمع‌های مسکن مهر شاهد ریزش به این معنا که سقف بر روی ساختمان آوار شود، نبودیم.» این نکته مهمی است که در تصاویر منتشره نیز دیده می‌شد. وقتی آن ترفند رسانه‌ای را توضیح دادیم برای این بخش بود. مردم شریف در شرایط بحران که در اوج احساسات هستند ممکن است کمتر به این توجه کنند که ساختمان‌هایی که سقف‌هایشان سالم هستند چگونه ممکن است این همه کشته داده باشد؟!
خبرگزاری ایلنا به دنبال جبران
برخی از کاربران محیط مجازی معتقد بودند که بلافاصله پس از مصاحبه فوق گویا از طرف پدرخوانده‌های اصلاح‌طلب به خبرگزاری ایلنا تشری زده شده است که چرا ساز ناکوک می‌زنی؟ دلیل این سخن هم مصاحبه‌ای است که فردای آن روز منتشر شد. ایلنا که از طرف مقام مسئولی که مسئولیتش در ارتباط مستقیم با شهر و شهرسازی دارد گفته بود مسکن مهر 2 کشته، و کمتر از 24ساعت به همقطارانش پیوست با انتشار این گفت‌وگو با احمد صفری نماینده کرمانشاه که در بخشی از آن به نقل از او آورده بود: «به نظر من بیش از ۱۰۰۰ نفر جان خود را از دست دادند، فقط در یک کوچه در سرپل ذهاب هفتاد نفر کشته شده‌اند، در مسکن مهر بیش از ۲۵۰ نفر جان باختند!»
البته همانطور که در ابتدای این گزارش، مصاحبه خبرنگار کیهان را با نماینده کرمانشاه مطالعه فرمودید وی ضمن بیان اینکه آمار ارائه شده از جانب او به صورت کلی بوده تاکید کرده است: «وی در پاسخ به سؤالی درباره حاشیه‌سازی و دامن زدن به جار و جنجال سیاسی از سوی مقامات دولتی و روزنامه‌های اصلاح‌طلب نسبت به جان‌باختگان مسکن مهر در زلزله اخیر، با تأکید بر اینکه نباید به ضد انقلاب و دشمنان نظام خوراک بدهیم.»
اما سؤال اصلی از ایلنا و جماعت مدعی شفاف‌سازی و راستگویی این است که چطور خبری از مقامی مسئول با 2 کشته منتشر می‌کنید و سپس برای جبران آن دست به دامن آمارتراشی‌های غیرواقعی می‌شوید؟ این همه تفاوت در دو گزارش کمتر از 24ساعت برای چیست؟ اگر کارکنان ایلنا بگویند که تنها خبر را از قول دیگری نقل کرده‌اند آنگاه باید پرسید که چرا در گفت‌وگوی دوم این همه اختلاف در آمار را از مصاحبه شونده جویا نشده‌اند؟!