kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۸۷۲
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹
یک کاریکاتوریست:

برخی گالری‌ها مستعمره فکری غرب هستند(اخبار ادبی و هنری)

یک کاریکاتوریست معتقد است که مسئولان وزارت ارشاد باید نسبت به وضعیت هنرهای تجسمی و آنچه در برخی از گالری‌ها می‌گذرد، پاسخگو باشند.



مسعود شجاعی طباطبایی، به بهانه انتشار اولین نشریه تخصصی در زمینه هنرهای تجسمی با رویکرد انقلابی در گفت وگو با خبرنگار کیهان اظهار داشت: شاهد هجمه گسترده جریان متضاد با ارزش‌های انقلاب اسلامی در عرصه هنرهای تجسمی هستیم. با وجودی که این جریان دارای چندین نشریه در عرصه تجسمی است اما جای یک نشریه که به گفتمان انقلاب اسلامی در زمینه هنرهای تجسمی بپردازد خالی بود. به ویژه اینکه امروز در ایران شاهد ظهور نسل جدیدی از هنرمندان جوان و پرتلاش و معتقد به انقلاب در عرصه تجسمی هستیم، اما نشریاتی که در زمینه هنرهای تجسمی کار می‌کنند یا به هنر قبل از انقلاب توجه می‌کنند و یا اگر به هنر بعد از انقلاب می‌پردازند، رویکرد منفی دارند. به همین دلیل نشریه «هور» راه‌اندازی شد تا در برابر این هجمه به ارزش‌های انقلاب در هنرهای تجسمی بپردازد. پیش شماره این نشریه به صورت رایگان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت و ما حتی نسخه‌هایی را برای هنرمندان شهرستانی ارسال کردیم.
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: یکی از سیاست‌های این نشریه تغییر مطالبه‌گری در حوزه هنرهای تجسمی است. متأسفانه شاهد این هستیم که معمولا جریان هنر انقلاب همواره از سوی سایر جریان‌ها با این سؤال عجیب واقع می‌شود که چرا با نگاه ارزشی به این عرصه ورود می‌کنند و مثلا از ما انتقاد می‌کنند که چرا نمایشگاهی در حمایت از مسلمانان میانمار برگزار کردیم! ما بنا داریم در این نشریه از مسئولان وزارت ارشاد مطالبه‌گری کنیم که چرا جای مقولات انقلابی و ارزشی در فضای هنرهای تجسمی ما خالی است؟
شجاعی طباطبایی تصریح کرد: در حال حاضر برخی از گالری‌ها و نگارخانه‌های ما تبدیل به مستعمره فکری غرب شده‌اند. در برخی از حراجی‌های هنری هم به‌طور علنی آثاری عرضه می‌شود که ضد دین هستند. ما هم در این نشریه به این جریان و اینکه برخی از گالری‌ها چگونه افکار و طرز رفتار غربی را رواج می‌دهند می‌پردازیم. ما نسبت به این جریان‌ها که وضع فرهنگی کشور را رقم می‌زنند، به‌طور جدی حرف داریم. مسئولان وزارت ارشاد باید تکلیف این مسائل را روشن کنند و پاسخ دهند که فرهنگ کشور به کدام سو می‌رود؟
گفتنی است، روزنامه کیهان به زودی به بررسی و آسیب شناسی عملکرد منفی برخی از گالری‌ها خواهد پرداخت.