kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۸۴۹
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹

کوتاه از سراسر جهان


اسپانیا
اشپیگل: «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا در جریان سفر به کاتالونیا بار دیگر بر تعلق داشتن این منطقه به اسپانیا تاکید کرده است. «راخوی» با شرکت در برنامه‌ای انتخاباتی در بارسلون گفته از نامزدهای حزب مردم در انتخابات آتی که 21 دسامبر (30 آذر) برگزار می‌شود، حمایت می‌کند: «کاتالونیا، اسپانیاست و اسپانیا هم کاتالونیاست.» نخست‌وزیر اسپانیا همچنین از «اکثریت خاموش» خواسته تا در انتخابات شرکت کنند و با رای منفی به جدایی کاتالونیا از اسپانیا زمینه را برای بازگشت شرایط به حالت عادی فراهم کنند.
ونزوئلا
رویترز: چین، روسیه، مصر و بولیوی نشست غیر رسمی شورای امنیت سازمان ملل در مورد ونزوئلا را که از جانب آمریکا سازمان‌دهی شده بود، تحریم و اعلام کردند شورای امنیت نباید در این مسئله دخالت کند. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرده، حقیقت این است که ونزوئلا آنچنانکه باید تلاش نکرده تا اوضاع را بهبود بخشد و این مسئله مایه تاسف است. این در حالی است که ونزوئلا همواره از آمریکا به دلیل دخالت در امور داخلی‌اش انتقاد کرده و گفته آمریکا با حمایت از شورشیان ونزوئلا به دنبال براندازی است.
کره شمالی
آسوشیتدپرس: نماینده کره شمالی در سازمان ملل در نامه‌ای خطاب به «گوترش» اعلام کرده تمرینات مشترک نظامی کره جنوبی و آمریکا باعث به وجود آمدن «بدترین وضعیت ممکن» در تمام شبه جزیره کره شده است. نماینده کره شمالی همچنین تاکید کرده «تمرینات مشترک هسته‌ای در این سطح و مقیاس به همراه تهدیدهای مداوم که یک سال تمام است از سوی آمریکا پیگیری می‌شود باعث می‌شود به این نتیجه برسیم که انتخاب ما درست بوده است و باید در همین مسیر باقی بمانیم.»
فلسطین
فارس: ارتش رژیم صهیونیستی در پی نگرانی از تهدیدات اخیر جنبش جهاد اسلامی، سامانه‌های پدافند موشکی «گنبد آهنین» را در مناطق مرکزی فلسطین‌اشغالی مستقر کرده است.
مقامات نظامی صهیونیستی با تایید این خبر، از ارائه جزئیات بیشتر درباره محل استقرار این سامانه‌ها و اینکه چه تهدیداتی وجود دارد، امتناع کردند. استقرار سامانه‌های گنبد آهنین که برای هدف قرار دادن موشک‌های کوتاه‌برد طراحی شده‌اند، درپی تهدید جنبش جهاد اسلامی برای گرفتن انتقام فرماندهان کشته شده در حمله اخیر رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.
انگلیس
دیلی میل: انتشار نامه‌ای بعد از سه دهه درباره انتقاد پسر ملکه انگلیس از اسرائیل جنجال به پا کرده و انتقادات شدیدی متوجه وی به دلیل مقصر دانستن لابی یهودی در مشکلات خاورمیانه، کرده است.
پرنس چارلز ولیعهد انگلیس در سال 1986 میلادی یعنی 31 سال پیش طی نامه‌ای درباره مشکلات اعراب و اسرائیل نوشته بود، «مهاجرت عظیم یهودیان اروپا به خاورمیانه در قرن گذشته به بزرگ‌تر شدن مشکل کمک کرده است.»